Minder lang ongesteld

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Wij zijn 39 jaar en nu een jaar getrouwd. We verlangen naar een kindje, maar dit blijft uit. We zijn daarom naar het ziekenhuis doorgestuurd, i.v.m. onze leeftijd. Gelukkig kregen wij te horen dat alles goed is bij ons allebei. Het is alleen zo dat ik een vraag ben vergeten te stellen: Ik was altijd drie dagen ongesteld en sinds dit jaar ben ik nog maar twee dagen ongesteld. De eerste dag is het veel, de tweede dag is al een stuk minder en de derde dag is alles al weer over. Ik vraag mij af hoe dit kan/komt? De gynaecoloog zei dat alle onderzoeken bij mij goed zijn, maar ik maak mij er toch zorgen over hoe het komt dat ik nu nog maar twee dagen ongesteld ben. Wilt u dit uitleggen hoe dit kan/werkt?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het baarmoederslijmvlies wordt opgebouwd door een stijgende oestrogeenspiegel. Als het slijmvlies is opgebouwd stijgt ook de hoeveelheid progesteron. Dit hormoon is nodig voor de instandhouding van het baarmoederslijmvlies. Deze hormonen bereiden de baarmoeder voor op een eventuele zwangerschap. Bij iedere cyclus komt er namelijk een eicel vrij: de eisprong. Als er geen bevruchting plaatsvindt dan dalen deze hormonen en wordt het baarmoederslijmvlies afgestoten: de menstruatie.

De hoeveelheid en de duur van het bloedverlies verschillen per vrouw. Soms verandert dit in de loop der jaren. Zolang er een (regelmatige) cyclus is, is er kans op een zwangerschap. Die kans wordt uiteraard wel lager als je ouder wordt.

De duur en hoeveelheid bloedverlies zeggen dus niet zoveel over de mogelijkheid op een zwangerschap, de aan- of afwezigheid van een cyclus wel.

Hartelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

kinderwensmenstruatie