Diepere gesprekken met vriend zijn lastig

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het praten over geloof en kerkgang in het huwelijk. Sinds 1,5 jaar heb ik (vrouw, 31 jaar) een relatie met een lieve man; wij hopen binnenkort te gaan trouwen. Mijn vriend praat maar heel zelden over zijn gevoelens en gedachten; niet wat hij voor mij voelt en ook niet wat hij ergens van vindt. Hij laat gelukkig wel op andere manieren blijken dat hij heel veel om me geeft en als het belangrijk is en/of ik wat aandring geeft hij zijn mening wel over bepaalde zaken.

Omdat hij zo lastig over zijn gevoelens en gedachten kan praten, is het napraten over bijvoorbeeld een preek ook lastig, laat staan wat diepere gesprekken over ons geloofsleven. Hoewel het een persoonlijke zaak is is het denk ik wel belangrijk dat je er in het huwelijk met elkaar over kunt praten. Het is geen onwil maar hij kan zijn gedachten maar moeilijk verwoorden, ook als het om andere moeilijke (levens)vragen gaat. We lezen wel samen uit de Bijbel en we bidden wel samen een standaard gebed, maar het komt niet veel verder.

Heeft u tips hoe we er nu en vooral straks in het huwelijk mee om kunnen gaan? Wat moet ik juist wel en niet doen hierin?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Mijn enige en zeer serieuze tip is: nú er iets mee doen. Niet wáchten tot later -tot u getrouwd bent- want vanzélf verandert er níéts! Bepaal dus eerst hoe belangrijk een en ander voor ú is.

Uw vriend vindt het moeilijk... als híj er iets mee wil doen zijn er wel methoden om te leren hoe je gevoelens verwoordt. Maar het lijkt er nu op, dat ú hem zo wilt veranderen dat hij aan úw verwachtingen moet voldoen. Hoe dan ook, dat gaat u opbreken! Accepteer hem, of verander zélf. En wacht nog maar even met trouwen!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

communicatiegeslotenintrovert