Roepstem voor ambt

Redactie Refoweb / 2 reacties

29-07-2013, 08:49

Vraag

Al enige tijd worstel ik met de gedachte om predikant te worden. Sinds een paar jaar ben ik meer in de Bijbel gaan lezen en mijn persoonlijk geloof heeft als het ware een groeispurt ondervonden. Telkens leer ik meer over de Allerhoogste God en Redder. Gedachtegangen die mij aangeleerd zijn en denkbeelden zijn drastisch gewijzigd, maar ten goede. Ik voel mij bevrijd van vaste denkpatronen. Deze vrijheid vertel ik aan medegelovigen, die blijkbaar onder de indruk zijn van wat ik hen vertel. Deze medegelovigen zeggen mij dat ik dominee zou moeten worden, zodat ik dit aan meer mensen kan vertellen. Met een opmerking als deze kan ik niet veel, want ik weet mijzelf niet daarvoor gereed. Daarnaast worstel ik met een terugkerende zonde. Telkens trap ik in de val van die zonde. Het is voor mij moeilijk om een eventueel ambt te rijmen met deze zonde. Daar tegenover zie ik de enorme gunsten van God. Ik mag niet klagen over werk, inkomen, liefde, enz. Dan voel ik mij bezwaard om God niet te gehoorzamen als ik zondig. Ik voel mij bezwaard dat ik misschien wel een roepstem negeer. Een vriend van mij schoof de tekst uit 1 Tim. 3:1-7 toe. Dit bracht mij tot nadenken, namelijk dat ik zeker verlangen heb tot het verklaren van het Woord. Maar ik zit met die zonde... Mijn verlangen is om Zijn wil te doen. Maar hoe weet ik dat Hij wil dat ik in het ambt treedt? Hoe weet ik dat een roepstem klinkt? Hoe moet ik die zonde plaatsen tegenover het ambt?


Antwoord

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
2359 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
2 reacties
AHHK76
29-07-2013 / 11:09
Die zonde moet je niet plaatsen tegenover het ambt, maar tegenover Gods genade. Houd die zonde niet geheim maar zoek een medestrijder en vraag hem met en voor jou te bidden. Dat het niet meer geheim is, maar dat je iemand hebt met wie je erover praat en die voor jou bidt, dat kan al heel veel helpen! Groter dan jouw zonden, is Gods genade, Hij kan je ervan bevrijden en jou vergeven. 1 Joh. 1 : 9
Gods wil is allereerst dat je niet in de zonde leeft of je nu een ambt gaat vervullen of niet...
Verder hoef je niet te wachten tot je volmaakt bent om een ambt te mogen vervullen, want volmaakt ben je pas in de hemel!
Er zijn meer ambten dan alleen dominee, je hebt ook het ambt aller gelovigen, ouderlingen, diakenen, evangelisten... enz. Als de denkt dat je tot een bijzonder ambt geroepen bent, bidt er dan voor of God jou de weg wil wijzen (Psalm 32 : 8) en praat erover met een dominee ofzo.
Wijsheid toegewenst en Gods zegen.
BlijfGeloven
30-07-2013 / 01:26
Allereerst lijkt het me noodzakelijk dat u zich voor dit ambt door God Zelf geroepen weet. Dat lees ik in uw stukje niet zo duidelijk. U wordt meer door mensen geroepen. Ook denk ik dat u eerst klein moet worden, u geeft de indruk vanwége uw geloof te groeien in plaats van ín uw geloof. In dit laatste geval zou u kleiner worden.
U worstelt al enige jaren. Waar komt die worsteling vandaan? Is er destijds toch een roeping geweest? Als dat zo is, komt de Heere daar zeker op terug. Ik wens u toe dat Hij u verder de weg zal wijzen.

Terug in de tijd

De laatste jaren heb ik veel geleerd rondom geloof en bekering. Ik weet dat ik niets kan doen, maar toch ook weer wel. Nu bid ik al een lange tijd om een echt geloof, maar ik heb nog niet het idee dat...
3 reacties
29-07-2011
Ik ben een jongeman van in de 20. Ik ben christelijk opgevoed. Tot driekwart jaar geleden had ik niks met het geloof. Nu heb ik het geloof helemaal teruggevonden. In de tijd dat ik geen geloof had ben...
Geen reacties
29-07-2019
Ik worstel vaak met mijn eigen ik. Bij eigenlijk alles komt je eigen ego boven en voel je je in meer of mindere mate hoogmoedig. De laatste tijd voel ik me vaak bedroefd over mijn zonden en probeer ik...
1 reactie
29-07-2021
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering