Met iemand naar bed geweest

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Wat moet je doen als je al met iemand naar bed bent geweest maar die verkering is uit? Moet je dan schuldbelijdenis doen? Hoe kan ik het aan mijn toekomstige vriend vertellen? Is er nog wel toekomst voor mij? Ik zit hier echt heel erg mee!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Mijn antwoord is: ja. Ja, je moet schuldbelijdenis doen. Ja, je moet het aan je toekomstige vriend vertellen. Ja, er is toekomst voor jou. Gods Woord leert ons dat God de zonde haat. Dat geldt van elke zonde en niet alleen van de zonden die met het zevende gebod te maken hebben. Ook hoogmoed, liegen, geldzucht, ontrouw in de kerkgang, ongehoorzaamheid tegen je ouders, leerkrachten of de overheid, oneerlijkheid in geldzaken, jaloezie... het zijn allemaal zaken die strijdig zijn met Gods wil voor ons leven. Elke zonde moet ons verdriet doen, omdat het God verdriet doet. Zo ook datgene wat jij noemt.

Let op: er is verschil tussen schuld en schaamte. Misschien ben je overvallen door een gevoel van schaamte nu de verkering uit is gegaan met de jongen met wie je naar bed bent geweest. Zou je dat gevoel ook gehad hebben als het niet was uitgegaan? Of zou je dan rustig zijn voortgegaan op dezelfde weg...? Schuldgevoel gaat dieper dan schaamtegevoel. Bij schuldgevoel ga je inzien dat je God hebt bedroefd. In elk geval, er is maar één weg en dat is je zonde oprecht belijden aan de Heere. Persoonlijk, in de ‘binnenkamer’.

Zodra je dat hebt gedaan zou ik je aanraden om het ook aan je ouders te vertellen, indien mogelijk. Als je een beetje goed contact hebt met je wijkouderling of predikant zou je hen ook een keer, als er een geschikt moment is, in vertrouwen deelgenoot kunnen maken van je schuldbelijdenis. Het kan je geweten enorm ontlasten als je de dingen eerlijk hebt ‘opgebiecht’. Bij oprecht belijden hoort ook het vaste voornemen : “dit nooit weer.”

Om die reden zou ik het ook aan een toekomstige vriend vertellen. Dan weet deze ook meteen dat je dit nooit meer wilt, om Gods wil. Bovendien heeft hij er recht op om te weten wie je bent en of je al eerder verkering hebt gehad enzovoort. Op deze manier is er toekomst. Gelukkig wel. Ik heb zondag gepreekt over zondag 21, vr/a 56. Er is geen groter wonder onder de zon dan dat God uit genade de zonde wil vergeven. God is meer bereid om onze zonden te vergeven dan dat wij bereid zijn om ze te belijden. Daar zingen we graag van:

“Maar neen, daar is vergeving,
altijd bij U geweest;
dies wordt Gij Heer’ met beving,
recht kinderlijk gevreesd.”

Ik hoop je vraag eerlijk te hebben beantwoord en (wat belangrijker is) een bijbelse weg te hebben gewezen. Als je deze weg mag gaan, wordt je geweten gereinigd. “Het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden.”

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving