(...) we zullen de eerste jaren samen moeten blijven werken om het te kunnen bol...

P.C.H. Kleinbloesem / Geen reacties

Vraag

Sinds kort hebben wij een huis gekocht. Nu de financiering rond is gekomen blijkt dat we financieel veel zwaarder zitten als dat ons van te voren is voorgerekend. Sterker nog, we zullen de eerste jaren samen moeten blijven werken om het te kunnen bolwerken. Nu weten we alleen niet goed hoe we met het krijgen van kinderen om moeten gaan. Aan de ene kant willen we niet het heft in eigen handen nemen door anticonceptie te gebruiken omdat we dan het idee hebben dat we niet christelijk bezig zijn, maar aan de andere kant weten we ook dat we met wijsheid en verstand hier mee om mogen gaan en vinden we het erg naïef als we helemaal geen anticonceptie zouden gebruiken, omdat we ons vertrouwen op de Heere moeten stellen. We vragen ons nu echt wat we moeten doen! Kunt u ons advies geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstellers,

Jullie zijn in een lastige situatie terechtgekomen. Toch denk ik dat het niet goed zou zijn als jullie nu besluiten voorbehoedsmiddelen te gaan gebruiken. In de Bijbel lees je heel vaak dat de HEERE de baarmoeder sluit en opent. Laat ik een paar voorbeelden noemen. (1) Denk eens aan Sara, de vrouw van Abraham. Zij was onvruchtbaar (Gen. 11:30). God beloofde echter dat Sara een zoon zou krijgen. En God heeft deze belofte ook vervuld, want Sara kreeg op hoge leeftijd nog een zoon. (2) Denk eens aan de huisvrouw en dienstmaagden van Abimélech. We lezen in Gn20:18: “Want de HEERE had al de baarmoeders van het huis van Abimélech ganselijk toegesloten ter oorzake van Sara, Abrahams huisvrouw.” Dat was dus een straf van God. Maar als Abraham zijn vrouw terugkrijgt, geneest God Abimélech én zijn huisvrouw én zijn dienstmaagden, zodat zij baarden (Gen. 20:17). (3) Denk eens aan Rebekka, de vrouw van Izak. Zij kon geen kinderen krijgen. Maar dan lezen we in Gen. 25:21:  “En Izak bad den HEERE zeer in de tegenwoordigheid van zijn huisvrouw, want zij was onvruchtbaar; en de HEERE liet Zich van hem verbidden, zodat Rebekka, zijn huisvrouw, zwanger werd.” (4) En ten slotte, denk ook eens aan Hanna. De HEERE had haar baarmoeder toegesloten (1Sam. 1:5). En volgens mij is er geen enkele aanleiding om te denken dat dit een straf van God was. Hanna is met haar nood naar de tempel gegaan en heeft haar hart daar voor de Heere uitgestort. En de Heere verhoorde haar gebed. Want we lezen: “En het geschiedde na verloop van dagen, dat Hanna bevrucht werd en baarde een zoon, (...)” (1 Sam. 1:20).

Er zouden natuurlijk meer voorbeelden te noemen. Maar waar het mij nu om gaat is dat we in de Bijbel telkens zien dat Gód leven geeft in de baarmoeder! Niet wíj!

Wat ik hier schrijf is niet een verhandeling over de wijze hoe men in het algemeen om moet gaan met voorbehoedsmiddelen. Ik richt mij op jullie situatie (waar ik overigens maar weinig van weet). En dan zeg ik niet: geen voorbehoedsmiddelen, en kijk maar wat er allemaal gebeurt. Dat eerste wel, maar dat laatste niet.

Ik begrijp dat jullie onbedoeld in deze situatie terecht zijn gekomen. Maar als het financieel eigenlijk niet haalbaar is in dit huis te wonen, moeten jullie dat huis dan niet verkopen en goedkoper gaan wonen? Misschien kan dat niet meer. Maar als dat echt niet meer kan, en je zit min of meer klem in deze situatie: Stort als een Izak en een Hanna jullie hart voor de Heere uit! De Heere kan voor zoveel oplossingen zorgen.

De Heere kan je baarmoeder voor een tijd sluiten, zodat je door kunt blijven werken. Maar ik denk dat je daar niet op moet hopen: “Ziet, de kinderen zijn een erfdeel des HEEREN; des buiks vrucht is een  beloning” (Ps127:3). Er zijn ook andere oplossingen. Het kan zijn dat er wel kinderen geboren worden, terwijl jullie financiële draagkracht echt niet beter wordt. Maar wij geloven in de God die Elia wist de voeden toen hij woonde bij de beek Krith (1 Kon. 17:5). Het is voor ons vlees niet gemakkelijk, en toch is het een heerlijk leven om te leven uit de hand van de Heere.

“Ja, allen, die U verwachten, zullen niet beschaamd worden; (...)” (Ps. 25:3). En deze belofte is in Christus ja en amen! Wat nu zo belangrijk is: Vrezen jullie de Heere? Mogen jullie weten, door geloof alleen, het eigendom van de Heere Jezus Christus te zijn? Je wordt dat niet door te leven naar allerlei Bijbelse principes, maar zoals gezegd: door geloof alleen. Dat is: door te erkennen dat je een zondaar bent en niet in staat bent tot enig goed werk, maar te vertrouwen en te geloven dat Christus is overgeleverd om onze zonden, en opgewekt om onze rechtvaardigmaking (Rom. 4:25). Al degenen die dat met het hart geloven zijn kinderen van de Hemelse Vader. En dan zegt de Heere Jezus: “Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten en wat gij drinken zult, noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult. (...). Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren, en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven? (Mat. 6:25v.). De vogels werken niet, en toch geeft God ze te eten. En als jij niet meer kunt werken doordat je zwanger raakt? Wat zal God dan doen? “Wentel uw weg op den HEERE, en vertrouw op Hem; Hij zal het maken” (Ps37:5).

Kand. P. C. H. Kleinbloesem

P.C.H. Kleinbloesem