Bejaarde Iraanse buurvrouw

ir. Raymond H. Warnaar / 5 reacties

Vraag

Mijn buurvrouw is een 83-jarige Iraanse vrouw die al 50 jaar in Nederland woont en heel slecht de Nederlandse taal kan spreken/schrijven. Al sinds enkele weken is zij helemaal niet in orde en wil ze dood, zegt ze. Soms wil ze ook wel naar een verzorgingshuis, en dan weer niet, omdat ze dan ook weet dat ze daar eigenlijk met niemand kan praten. Ze heeft helemaal niemand... geen familie. Heel veel mensen over de vloer gehad die ze dan van de straat mee nam en die haar taal een beetje konden volgen, maar dat was dan altijd maar tijdelijk omdat ze van deze buurvrouw profiteerden en dan weer weg bleven. Wij doen regelmatig wat voor haar, zoals naar het ziekenhuis rijden als ze een onderzoek krijgt of voor controle. Ook wat post verzorgen en een enkele keer met de rolstoel naar buiten, maar dat is eigenlijk voor ons te zwaar. Het was tot een half jaar geleden een vrouw die veel buiten liep en nu eigenlijk niets meer kan. Ook ging ze vroeger af en toe naar de Jehova's Getuigen maar dat doet ze nu al jaren niet meer. Ze is ook geen moslima, verder gelooft ze niet. Wel ziet ze haar moeder die al heel veel jaren geleden is overleden en dan roept ze: mama-mama en dan wil ze haar grijpen en dan is er niets. En zo zijn er wel meer dingen. "Is geest", zegt ze dan. Ik zeg dan dat er boze geesten zijn maar ook dat er een Heilige Geest is en dan vertel ik er iets over. Maar het is heel moeilijk om iets aan haar uit te leggen, want dan heeft ze het opeens weer ergens anders over. De thuiszorg is er voor verschillende zaken en tussendoor zit ze dan alleen te zitten voor een grote tv die meestal aanstaat. Wat moet en kan ik nu toch doen, want het is toch ook een medemens met een ziel voor de eeuwigheid!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Een grote vraag stel je: wat moet en kan ik doen voor mijn buurvrouw, die ten diepste niet gevoelig of aanspreekbaar is als het gaat om haar eeuwige bestemming. Je zou haar zelf zo graag de vraag (van de cipier uit de gevangenis in Handelingen 16) toewensen: wat moet ik doen om zalig te worden? Toen de man die vraag stelde, kon Paulus met vrijmoedigheid antwoorden: Geloof in de Heere Jezus en u zult zalig zijn en uw huis! Als we die vraag stellen, is er een direct en volkomen antwoord. Is er ook geen excuus meer over om ongelovig te blijven. De Heere nodigt een ieder door Zijn Woord zonder voorwaarden tot Hem te komen en in Hem te geloven. Wat een ruimte en dat tegenover onze dwaasheid, leegheid en wereldsgezindheid!

Ik hoor je nu al denken: ja dat is zeker zo, maar mijn buurvrouw stelt die vraag niet. Mijn buurvrouw vraagt niet, zoekt niet en klopt niet. Haar (overleden) moeder en de TV vormen het middelpunt van haar bestaan. Dat kun je als bewogen buurvrouw niet veranderen. Hoe aardig, intelligent, bewogen, dreigend, eenvoudig of vriendelijk je het ook probeert, het zal niet lukken! Alleen Gods Heilige Geest kan die vraag in haar hart werken. Hij heeft ons daarvoor helemaal niet nodig. Vaak verandert God mensen op een ongedachte en onverwachte manier. Vaak zijn het ook de mensen die wij totaal niet op het oog hadden en hebben...

Ik hoor je nu nog meer denken: wat heb ik aan zo'n algemeen passief antwoord? Hadden ze mijn vraag niet beter bij een wat meer enthousiaste, vindingrijke en actieve evangelist kunnen neerleggen?

Weet je, alleen het volgende blijft over: een gebed tot God waarin je de onmogelijkheid en de moedeloosheid en de uitzichtloosheid en je bewogenheid met betrekking tot je buurvrouw aan God overgeeft. Je probleem en bezorgdheid ligt dan niet meer bij jezelf, of bij Refoweb, maar ligt dan open en onbedekt voor het aangezicht van de Schepper en onderhouder van de hemel en van de aarde! Ik weet geen betere plaats waar ik mijn vragen en twijfels neer kan leggen. Ik ken geen vriend of familielid die met meer liefde, wijsheid en rechtvaardigheid antwoord kan geven op mijn levensvragen en zorgen. Ook al moet ik wachten, ook al gaat het op een andere manier dan ik gehoopt had, ook al ervaar ik tegenkrachten, ook al zie ik het niet: bij God is uitkomst en toekomst! Hij zorgt voor Zijn eigen eer en heerlijkheid en Hij wil Zijn kinderen daarin laten delen. Wat Hij doet is goed! Hij ziet in ontferming en bewogenheid neer op mensen die niets meer mee kunnen brengen. En dat allemaal omdat Zijn lieve Zoon, onze Heere Jezus Christus, de dwaasheid en zonden van machteloze mensenkinderen vrijwillig aan het kruis heeft gedragen.

Zeg dat maar tegen je buurvrouw. Misschien luistert ze, begrijpt ze het en raakt het haar.  Misschien doet het haar allemaal niets en is ze weer net zo snel afgeleid als ze de afgelopen periode was. Wordt dan niet langer moedeloos, maar breng haar bij onze hemelse Vader door middel van het gebed. Pleit op het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon en onze Heere en Zaligmaker. Alleen daar is verwachting en behoud! Geloof jij dat?

Raymond Warnaar

ir. Raymond H. Warnaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    ICF (zendingsgemeente CGK)
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Directeur NET Foundation (wereldwijd voorgangers toerusten), toeruster/spreker, voormalig evangelist in Latijns-Amerika en ouderling ICF Apeldoorn.

Tags in dit artikel:

burencontact met niet-gelovige
5 reacties
Catherine
Vraagstelster: moeilijk he, zo'n situatie? Ik ken het ook wel, o.a. vanwege mijn werk.
Veel mensen willen er niets van horen. Soms vraag ik, "vindt u het goed dat ik voor u bid?" Of ik bid voor hen, zonder dit te zeggen.
En daar reageren de mensen vaak wel positief op, omdat het geen dwang oplegt verder.
Wees maar heel lief voor haar en probeer zo een Zegen in haar levensavond te zijn.
levensbron
U vraagt wat moet en kan ik nu nog doen?

Wat goed en flink van u dat u zo begaan bent met uw buurvrouw.
Wat lief dat u zoveel voor haar doet, u gedraagt zich echt als een christen.
U bidt vast al lang voor haar.
Meer kunt u niet doen, toch?

Wat een mooi en lief antwoord van Ir.Raymond H. Warnaar, echt gemeend.

Wat misschien ook nog een optie is:
Steeds een stukje voor lezen uit de Bijbel, wat voor haar begrijpelijk is.
En dan proberen uit te leggen waar u het over heeft.

Heel veel succes en sterkte, pas op dat u niet te veel doet en alles op uw schouders neemt.
drj
Als je buurvrouw haar overleden moeder ziet en al wekenlang dood wil, zou ik dit als het mogelijk is bij de thuiszorg/huisarts aankaarten.
meribel
@djr, ongetwijfeld dat de thuiszorg daarvan op de hoogte is. ( ik werk zelf in de thuiszorg, en wat mensen tegen de buurvrouw zeggen , dat zeggen ze meestal ook wel tegen de thuiszorg zuster en indien betrokken, de huisarts )
Hermanus
Allereerst wil ik vertellen dat ik een man in de WAO ben en samen met mijn vrouw de buurvrouw heeft bijgestaan.
Vervolgens de beantwoorder hartelijk dank voor uw antwoord.
Ook de andere reacties...hartelijk dank.
Met ingang van vanmiddag wordt onze buurvrouw overgeplaatst naar een verpleeghuis.
Jammer genoeg niet zo dat we er eventjes haan kunnen, maar met de optie dat, als er een plaatsje in onze eigen woonplaats vrij komt zij daar heen mag.
Ik kan haar trouwens wel vaker bezoeken met de auto, maar mijn vrouw werkt nog 24 uur en kan geen auto rijden.
Vanmiddag ga ik al mee naar het verpleeghuis met 3 grote tassen vol spullen en kleren.
Ik hoop daar ook de gelegenheid te krijgen om met haar te spreken op tijden als het uitkomt.
En ik zal ook wel een intake gesprek meemaken met de buurvrouw en kan ik ook vertellen waar ik mee zit.
Helpe mij de Heilige Geest om mij de woorden in de mond te leggen ...om Jezus wil.