Uitverkiezing

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een dominee van de Ger. Gem. Als we zondags in de kerk zitten en de boodschap wordt gebracht in de kerk door een dienaar van het WOORD, moet hij dan eerst God voorstellen als een oordelend en straffend God, of ermee beginnen dat Hij geen lust heeft in onze dood, maar onze bekering zoekt? Terwijl het toch allebei waar is, het staat toch in de Bijbel. God kan niet liegen en is een waarachtig God! De vraag is dus: is Gods geopenbaarde wil dan anders dan Zijn verborgen wil en moeten we het dan maar afwachten! (Uitverkiezing).

Antwoord

In deze vragenrubriek zijn al tientallen vragen gesteld en antwoorden gegeven over de uitverkiezing versus de eigen verantwoordelijkheid. Gebruik voor het vinden van de antwoorden ons zoekprogramma in de vragenrubriek en de steekwoorden "uitverkiezing", "verkiezing", "uitverkoren" of "eigen verantwoordelijkheid".

4 reacties
Race406
Vraagsteller: God openbaart Zich in Zijn Woord als de God Die niets liever wil dan dat mensen tot geloof komen! De hele Bijbel ademt de sfeer van: God is de God Die liefheeft. Als mensen echter zich niet bekeren DAN krijg je straks te maken met de Rechter Die je zal veroordelen.

Dat in de theologie allerlei voorbehouden zijn gemaakt moge zo zijn. Echter: Lees de Bijbel eens zonder je gekleurde bril op (welke kleur die bril dan ook maar moge hebben), dan zie je dat God in liefde je behoud zoekt!
En de uitverkiezing? Als we die willen proberen te snappen dan krijg je "achteroverleunmensen".
Laat die spanning maar gewoon bestaan! Wij KUNNEN dat niet klein krijgen met ons menselijke verstand. Neem biddend je verantwoordelijkheid. Zoekt Hem en je ZULT leven!
tiswat
Ik kan er niets aan doen dat ik als zondaar geboren ben. Sinds de zondeval van Adam en Eva zijn er uit hen alleen maar zondaars geboren. God wil echter niet dat iemand verloren gaat, maar dat allen tot bekering komen Allen, dus ook ik. Hij wil niet dat ik verloren ga. Als ik toch verloren ga, ligt het dus niet aan God, maar aan mij. Ik wilde niet.

Iedereen die wil komen, krijgt vergeving van zonden.
Hoe kan dat? Ziet God dan zonden door de vingers? Nee, daar is God te heilig voor. Elke zonde moet geoordeeld worden. Wanneer God mij wil sparen, dan betekent dat dus dat een ander in mijn plaats dat oordeel moet ondergaan. Maar dat moet dan wel iemand zijn, die zelf zónder zonde is. Alleen een zondeloze kan de plaats van een zondaar innemen.
Dat is precies wat op Golgotha gebeurd is. Daar is Gods Zoon, Jezus Christus, gestorven. Hij is het Lam van God, dat moest sterven. Met zijn bloed heeft Hij betaald, want zonder bloedstorting is er geen vergeving.
De waarde van Zijn werk is zo groot, dat iedereen (zonder uitzondering) tot God kan komen, om vergeving van zonden te ontvangen.

Lees het boekje, ook als PDf bestand op deze site.

http://benikweluitverkoren.nl/

Groet en zegen
emaildfj1atgmailpuntcom
Mat 23:37 Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt wie naar u toe gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild!
De wil van Jezus is dat alle mensen worden gered. Kan iemand 2 willen hebben, dwz. iets wel en toch niet willen?
Reactie: emaildfj1@gmail.com
wk156
onze dominee (ger gem) zei dat het aan de tekst ligt waarover gepreekt wordt, welke kant het meeste benadrukt wordt de de preek. Er zijn bijvoorbeeld teksten waar heel duidelijk een oproep tot bekering in gedaan wordt, maar ook teksten waarin naar voren komt dat een mens niets kan en wil.