Trouwplannen met ongelovige vriend

Ds. P.D.J. Buijs / 3 reacties

Vraag

Kan iemand mij op grond van de Bijbel zeggen of je wel of niet mag trouwen als je zelf wel gelooft (dan bedoel ik een persoonlijk geloof in de Heere Jezus) en je vriend nog niet? Ik worstel hier enorm mee en word er zo ontzettend moe van. We hebben al een lange tijd verkering en hebben trouwplannen, maar dit vreet echt aan me. Wat moet ik nu doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste lezeres,

Het hangt er een beetje vanaf wat precies de situatie is. Als je vriend geheel onkerkelijk is en er ook geen enkele verandering te bespeuren valt, is de lijn van de Bijbel heel duidelijk: dan zul je met hem moeten breken. De Heere waarschuwde Israël al tegen een vermenging met andere volken; ze moesten heilig zijn omdat de HEERE heilig is. In het Nieuwe Testament lezen we: "Trekt niet een ander juk aan (vorm geen ongelijk span) met de ongelovigen." Als je een juk met twee ossen hebt die ongelijk lopen, gaat het niet goed. Zo is het ook als de een in het huwelijk een gelovige is, en de ander niet: je trekt niet één lijn, zeker ook niet als er later kinderen mogen komen. Niet aan beginnen dus!

Maar als je vriend wel kerkelijk is, maar (nog) niet tot persoonlijke overgave aan de Heere is gekomen? Dan maakt het verschil of hij onverschillig is of dat hij wel met Gods Woord bezig is en jullie samen de Heere wel zoeken. In het eerste geval zou ik het er ook niet op wagen. Immers: het samen zoeken van de Heere moet de basis voor je huwelijk vormen. Als dat niet zo is, wordt het alleen maar een teleurstelling. Hoe moeilijk het ook is, dan kun je toch beter ten halve keren dan ten hele dwalen.

Ik ken de situatie niet exact. Vraag de Heere om wijsheid om, mede in het licht van bovenstaande overwegingen, de dingen goed in te schatten en een beslissing te nemen waarop Zijn zegen rust. Zelfs wanneer het een pijnlijke beslissing zou moeten zijn.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Ds. P.D.J. Buijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

3 reacties
adriano313
"en je vriend nog niet?"

Zo Ds uitlegt, zit je antwoord m.i. opgesloten in het woordje "nog"

Een ongelijk span is niet alleen een natuurlijk begrip (geen span van ezel met b.v een rund) want die willen veelal allebei een EIGEN kant uit. Maar het gaat juist om het geestelijke span wat je samen gaat vormen. Want als je trouwt en je hebt gemeenschap met je man dan wordt je geestelijk één. Vandaar dat als je 2 geestelijke werelden bij elkaar stopt, dat dit nog wel eens bokkige situaties kan opleveren. Zoals de ezel links en de os rechts op wil, zo is het net als met de gelovige die links op wil en de niet gelovige die rechts op wil. Persoonlijk geloof ik dat God regeert, maar het is altijd goed om het eerst God zelf voor te leggen

Paulus legt in 1 kor. 7 aardig wat uit over trouwen. Trouwen is m.i. een legaal verbond tussen man en vrouw, ingesteld zodat zonden geen plaats (kunnen) hebben. Dat er geen legale grond bestaat voor de duisternis. Laat je dus niet verleiden door begeerte en als de nood hoog is trouw!

Maar het woordje "Nog" geeft m.i. wel richting, Samen voor het God komen is iets wat je elke dag kan doen. Aarzel niet om het uit te stellen of het niet op de agenda te plaatsen. Overwin je gedachten en zet het vandaag nog centraal. Vertel het maar gewoon:

"- Ik heb een sterke gedachte dat we samen tot God moeten komen, bidden, gaan staan etc - "
"- Zodat we van te voren ons verootmoedigen en zijn hulp en en leiding vragen over onze trouwplannen en ons leven- "
"- Laten we samen God aanroepen en Hem om zegen vragen-"

Het dagelijks woord van vandaag zegt het zo mooi:
"Want de HERE geeft wijsheid, uit zijn mond komen kennis en verstandigheid; -- Spr. 2:6 "

Verwacht dit maar gewoon
Ik zal voor je bidden
Erikie2
Ik heb van heel dichtbij zo'n zelfde iets meegemaakt. De vriend (nu man) was niet christelijk, mijn zus wel. Een ongelijk span zou je zeggen.... Dat was het ook. Maar tijdens hun verkeringstijd is mijn zwager tot geloof gekomen, levend geloof.

Dus ik zou zeggen waarom zou je zo iets niet kunnen aangaan? Maar dat is mijn mening....

Bid ervoor. Jij kan het geloof aanreiken, maar hij moet de keuze maken.
pieterjo
Zorg ervoor dat de grondslag van je huwelijk goed is. Wat is de grondslag van het huwelijk?

Men meent dat de grondslag van het huwelijk de liefde is. Dat is ze niet. Maar omdat men dat meent gaat het zo slecht in de huwelijken. De liefde is niet de grondslag van het huwelijk, want dan zou het huwelijk zonder enige grondslag zijn. De grondslag van het huwelijk is: De wille Gods! En nu gaat een mens, bij het sluiten van een huwelijk, veel liever af op zijn gevoel, dan dat hij zich rekenschap geeft van de vraag: de stap die ik doe, is dat de wil van God? En zo raakt men niet aan God gebonden, in betrekking tot deze zaak. En hoe verder deze dingen uit het gezicht raken, niet meer worden gekend, niet meer worden overdacht, tegengesproken, des te losser wordt de band van het huwelijk. (JP Paauwe)