Alleen naar de kerk

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik ben een 17-jarig meisje en wil graag de kerkdiensten van een Hersteld Hervormde gemeente fysiek bijwonen wanneer dit kan en we uitgenodigd zijn. Helaas wil de rest van ons gezin vaak niet mee en moet ik dus eigenlijk alleen heen. Dit is vooral zo bij doordeweekse diensten. Ik vind het alleen niet leuk en het voelt niet fijn als ik daar alleen als kind heen ga, dus luister ik daarom online mee. Maar dat vind ik wel minder fijn luisteren. Bij ons in de kerk is het ook niet de gewoonte om met andere familieleden of vrienden er heen te gaan.

Ik ben hier ook al over in gesprek geweest met mijn ouders, want ik lees ook in de Bijbel dat ouders een rol hebben bij de kerkgang van het gezin. Wat mag ik dan van mijn ouders verwachten? Wat moet ik doen of wat kan ik doen?

Antwoord

Je geeft een eerlijk inkijkje in jullie gezinsleven. Je bent een meisje van 17 jaar dat graag, vooral doordeweeks, naar de kerk toe wil gaan met ouders die daar geen zin in hebben. Wanneer je toch naar de kerk zou gaan zondig je niet tegen het gebod: eert uw vader en uw moeder. Het kan het beste zijn om gewoon te zegen: ik ga vanavond naar de kerk, wie gaat er met mij mee? Niemand? Jullie vinden het toch wel goed wanneer ik alleen ga?

Wie weet wat er gebeurt als ze zien dat je gaat, mits de afstand naar de kerk te doen is. Hieraan voorafgaande ga je in gebed om het de Heere voor te leggen en dat Hij Zijn zegen erover zou willen geven. Grote kans dat het zonder twist plaatsvindt. Verwacht het alleen van de Heere, Die Getrouw is ondanks al onze ontrouw.

Zoekt de Heere in je jonge leven, terwijl Hij te vinden is, onder Zijn Woord en roep Hem aan terwijl Hij nabij is.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp