Beginnend werk van de Heere

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 3 reacties

Vraag

Ik worstel met een aantal zaken en zou graag daar met iemand over spreken, maar daar we geen eigen dominee hebben probeer ik het via deze weg. De laatste maanden worstel ik met de ‘tijd'. Wij vliegen daarheen en hebben geen blijvende stad... Zoekend of de Heere met mij wil beginnen het zaligmakende werk van Hem. Een aantal keer gemerkt dat waar ik door de week mee worstel, zondags van de preekstoel gepreekt wordt. Mag ik dit zien als beginnend werk van de Heere?

Tegelijk weet ik verstandelijk goed dat er zondekennis moet zijn en zeker bid ik ook om vergeving van zonden, maar om met heel het hart te kunnen beamen “het zou rechtvaardig zijn dat de Heere aan mij voorbij gaat” vind ik zo niet in die mate bij mij. Door al jaren onder het Woord te zitten weet ik het verstandelijk wel, maar ik loop helemaal vast. Daarbij vind ik bij mij niet de eigenschappen zoals de Heere die in de Bergrede uitspreekt.

Ik ben en drukke, veelsprekende vrouw, die het moeilijk vind om haar mond te houden, dus dagelijks moet bidden: “Zet Heer’ een wacht voor mijne lippen.” En dan ook wel te mogen merken dat de Heere wil helpen als ik biddend en zoekend met Hem bezig ben, maar ik sta er zelf zo tussen en naar m.i. met te weinig zondekennis.

Mijn vraag is eigenlijk, hoe kan ik weten of de Heere in mij werkt? Ik verlang zo naar rust en overgave aan Hem, mijn leven door Hem te laten leiden. maar ik sta er tussenin. Graag zou ik met iemand spreken hierover, zoals ik al zei, misschien dat het via deze weg mag...

Een zoekende ziel.

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is goed om je vraag op Refoweb te stellen. Een heel legertje mensen staat voor je klaar om met je mee te denken. Verschillende keren leidt het ook tot een persoonlijk gesprek met één van de panelleden. Indien u het op prijs stelt heten we u ook van harte welkom bij ons thuis.

Maar nu eerst naar uw vraag, in een paar onderdelen wil ik daar op ingaan. U zegt: “Zoekend of de Heere met mij wil beginnen het zaligmakende werk van Hem.” Dat is een heel verkeerde gedachte. Ik wil u daar met nadruk op wijzen. De Heere is al lang met u begonnen! Misschien bent u in een kerkelijk gezin geboren en gedoopt. Wie heeft daar voor gezorgd? Daar begon de Heere al met u. Zijn Drieënige Naam werd verbonden met uw naam. Daar ligt het prilste begin van de Heere God. Het begin van Zijn nodigen om tot Hem te komen.

En wat denk je van die boodschap die u in de kerk hoort. Antwoord op vragen waar u in de week mee worstelde. Lees maar mee in 2 Koningen 6:8-12:

“En de koning van Syrië voerde krijg tegen Israël, en beraadslaagde zich met zijn knechten, zeggende: Mijn legering zal zijn in de plaats van zulk een. Maar de man Gods zond henen tot den koning van Israël, zeggende: Wacht u, dat gij door die plaats niet trekt, want de Syriërs zijn daarhenen afgekomen.  Toen werd het hart des konings van Syrië onstuimig over dezen handel; en hij riep zijn knechten, en zei tot hen: Zult gij mij dan niet te kennen geven, wie van de onzen is voor den koning van Israël? En een van zijn knechten zei: Neen, mijn heer koning! Maar Elisa, de profeet, die in Israël is, geeft den koning van Israël te kennen de woorden, die gij in uw binnenste slaapkamer spreekt”.

Dat geldt ook voor u. Geringschat deze dingen niet. Het is van de Heere dat u antwoord krijgt. Wat u daarna zegt over zondenkennis is een uit het hoofd geleerd lesje dat verder geen waarde heeft tegenover de Heere. U wilt zondenkennis als een betaalmiddel aan de Heere aanbieden? Ik ben het direct met u eens dat het in de prediking wel heel vaak die richting in gaat, maar Gods Woord kent deze gedachte niet. De dichter zong: “Moede kom ik, arm en naakt.” Doe dat maar, ga maar arm en naakt. De Heere hoort veel liever dat u uw armoede uitschreeuwt dan dat u uw rijke zondenkennis aan Hem aanbiedt. Huil maar uit bij Hem, vertel Hem uw armoede en onrust. Hij heeft dat in uw hart gewerkt.

Het zoeken naar eigenschappen is ook een verkeerde bezigheid. Geef u over, zoals u bent en stopt al dat zoeken in jezelf. Daar is niets te vinden. Alles wat u vindt is zonde en zondigheid. Maar bij de Heere is genade. En daar kun je van leven en in sterven.

“Het zou rechtvaardig zijn dat de Heere aan mij voorbij gaat”, is ook zo’n geleerd zinnetje. Doe het uit je gedachten. Nogmaals: De Heere vraagt geen betaling. De Heiland heeft betaald op Golgotha. U moet bij Hem zijn.

"Ik verlang zo naar rust en overgave aan Hem, mijn leven door Hem te laten leiden. maar ik sta er tussenin.” Geef je over aan de Heere en verdiep je in Zijn Woord, dat is de weg die u moet gaan. In volkomen overgave en Hem die het je toeroept: Geef Mij uw hart! De Heere roept op om te strijden! Strijd tegen uw eigen opvattingen over ‘een kind van God worden’. De Heere gaat een heel eenvoudige weg: lees in Zijn Woord.

Strijd tegen uw graag en gemakkelijk praten, ga meer luisteren. Met sommige karaktereigenschappen moeten we aan het werk. Stil worden, luisteren en dat zeker naar de Heere toe, maar ook naar anderen. We hebben twee oren gekregen om te luisteren en één mond om te spreken... hoe nodig is het om met je hart te luisteren.

Ga gewoon aan een heel Bijbelboek beginnen. Luister naar wat God zegt. Begin maar gewoon bij Lukas 1:1 en ga het hele evangelie, zoals Lukas het beschrijft, lezen. Niet snel en oppervlakkig. Maar gun jezelf de tijd om rustig na te denken over de dingen die je leest. Vooral wat de Heere Jezus zegt is heel belangrijk. Je bent daar een hele tijd mee bezig hoor, maar u zult merken dat er wat verandert in uw leven.

Zie hoe laag de Heiland is afgedaald om u op te rapen. Zie hoe gewillig Hij Zijn weg gaat om zondaren van het verderf te redden. Hoe Hij Zijn heilige handen uitstrekt om Zich aan het kruis te laten nagelen om uw vuile handen te reinigen.

Stop met dit zinloze gegraaf in jezelf en grijp je vast aan de Heiland. Alleen bij Hem is er redding. Weet u dat Hij zo graag zondaren opraapt en aan Zijn hart drukt? En dat nu juist onze zonden onze aanbevelingsbrieven bij Christus zijn?

Als u wilt bent u ook welkom bij ons thuis voor een rustig gesprek. Van harte Gods zegen!

Zo gij Zijn stem dan heden hoort
Gelooft Zijn heil en troostrijk Woord
Verhardt u niet maar laat u leiden.

Nellie van Dooijeweert-van der Slikke

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Pastoraal medewerkster

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

geloofstwijfelonbekeerd
3 reacties
leannevb94
Je vraag is heel herkenbaar (helaas), maar wat krijg je een schitterende reactie. 100% Zijn werk en alleen uit genade!
Lock
Beste,

De zondekennis hoef je niet zelf te zoeken, niet zelf bij elkaar te rapen, als God in je werkt en je verder leidt dan komt dat zeker en gaat Hij door Zijn Geest dat werken, naar de diepte waar je ook gaat zeggen het is rechtvaardig als U me voorbij gaat, maar o God, wees mij zondaar genadig!
En Hij zal je dan zeker genadig zijn.
Wat mooi dat zielevragen op de preekstoel woren beantwoord, dit is o.a Gods weg om de mens te vertroosten en te leren.

Memento mori

Een medereiziger naar de eeuwigheid
Catherine
Vraag op zondagmorgen in je ochtendgebed of de Heere je hart wil openen voor Zijn woord. Dan zal Hij tot je hart spreken, bij monde van de predikant. Merk op mijn ziel, wat antwoord God u geeft! Psalm 85. Misschien heb je moeite om je iets toe te eigenen, dat herken ik! Of dat je nog naar een bevestiging zoekt. En net zo als in het pastoraal bewogen antwoord van mevr. van Dooijeweert staat: stop met graven in jezelf, want je zult er niets vinden, wat tot je zaligheid dient. Ik wens je een gezegende zondag!