Man pornoverslaafd

C. den Hamer / 4 reacties

Vraag

Als je erachter bent gekomen dat je man pornoverslaafd is, is er dan nog herstel van de relatie mogelijk. Hoe? En hoeveel procent van de mannen is pornoverslaafd?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Helaas leven we in een gebroken wereld en de aantrekkingskracht om pornosites te bekijken is groot. Enkele muisklikken op de computer en prikkelende beelden die alles open en bloot laten zien openbaren zich. Zeer zinnenprikkelend verleidelijk en aantrekkelijk.

Nu weet ik niet of uw man op de hoogte is van het feit dat u er achter bent gekomen dat hij porno kijkt. Uit uw vraag maak ik op dat u er rekening mee houdt dat herstel van de huwelijksrelatie niet meer mogelijk is. Mogelijk doe ik u onrecht, maar ik vermoed dat u erg boos en teleurgesteld bent en het vertrouwen in uw man ernstig geschaad is.

Of herstel van de  huwelijksrelatie mogelijk is hangt van verschillende factoren af. Heeft uw man het besef en het inzicht dat pornografie geen plaats mag en kan hebben binnen de huwelijksrelatie? Is hij bereid te onderzoeken wat hem drijft om pornografie te gaan bekijken en welke bevrediging hij feitelijk zoekt? Als hij bereid is als christen hieraan te willen werken is er mogelijk weer herstel te bereiken.

Dat vraagt ook wat van u. Kunt u hem uiteindelijk zijn misstappen vergeven? Kunt u in hem investeren en weer vertrouwen krijgen in de man door wie u zich bedrogen voelt? Bent u bereid eerlijk met hem in gesprek te gaan over oorzaak en gevolg? Uiteraard bent u niet verantwoordelijk voor zijn keus pornografie te gaan bezien.

Ik geloof er in dat herstel mogelijk is als twee mensen, mogelijk met hulp van buitenaf, hun best doen om liefde en trouw weer in de huwelijksrelatie, waarbij God gediend wordt, een plaats te geven.

U vraagt hoeveel procent van de mannen pornoverslaafd zijn. Exacte cijfers weet ik niet. Maar middels onderzoek is met redelijke betrouwbaarheid te zeggen dat 60 procent van de christenmannen regelmatig porno kijkt. Een schokkend groot getal. Een probleem wat schrikbarend groot is en in veel huwelijken onnoemelijk leed veroorzaakt. Ook vrouwen lijken, zoals onderzoek uitwijst, in toenemende mate pornosites te bezoeken. Helaas, we leven in een consumptiemaatschappij waar directe bevrediging van behoeften hoog in het vaandel staan als een recht.

Ik geloof binnen relaties in een dienende houding naar elkaar toe. Als mensen dat over een weer doen hoef je niet te vragen, maar ontvangt ieder rijkelijk. Ook Jezus diende. Zelfs tot de dood erop volgde.  Om daarmee de weg voor ons als zondaars vrij te maken.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut/seksuoloog

Tags in dit artikel:

pornoverslaving
4 reacties
11_10
http://www.settingcaptivesfree.com/courses/vrijheid-samen/
'In Vrijheid Samen ' is de naam van de cursus/bijbelstudie voor partners van seksverslaafden. De cursus bestaat uit 60 lessen die via e-mail gevolgd kunnen worden onder begeleiding van een Nederlandse mentor.

http://www.settingcaptivesfree.com/courses/puur-leven/
Dit is Puur leven!, een 60 daagse, interactieve cursus van Setting Captives Free die je leert om te genieten van een vernieuwde relatie met de Heer en om vrijheid van seksuele zonden te vinden. Het is mogelijk, en jij kunt leren hoe.

Deze cursussen zijn zeer aan te raden.

Sterkte!
AHHK76
Lieve vraagstelster, Dat je dit meemaakt is heel moeilijk voor jou!
Het antwoord wat gegeven is, is goed. Als er van 2 kanten wil en inzet is voor herstel, dan is herstel mogelijk.
Je kunt naar de site www.kostbaarvaatwerk.nl komen, voor (anoniem) contact met andere vrouwen die ook in zo'n soort situatie zitten. Dat kan je steunen doordat je begrip, meeleven en advies krijgt van lotgenoten en ervaringsdeskundigen....
Sterkte en groetjes van ahhk76@gmail.com
AHHK76
@peerkloppe: ik vind hetgeen jij zegt nogal wat: Porno kijken heeft niet zelden een voedingsbodem in geen of weinig seks in de relatie. Dat kan misschien in sommige gevallen zo zijn. MAAR MEESTAL is dit niet zo! Ik weet van één man die porno ging kijken, toen zijn vrouw ziek was en dus seks niet mogelijk was. De andere verhalen die ik heb gehoord, waren echt HEEL ANDERS. Zelfs die ene man zag dat dit niet de enige oorzaak was, maar dat er al eerder dingen waren gebeurd, waardoor dit was ontstaan;

VAAK zijn de seksuele behoeften al voor die tijd scheefgegroeid! Meestal zijn deze mensen al seksverslaafd voor hun huwelijk.... Het gaat dan niet VANZELF over in het huwelijk. MAAR het probleem blijft bestaan. VROUWEN voelen zich wel vaak schuldig, alsof zij tekort zouden schieten. MAAR als blijkt dat (de oorzaak van) dit probleem al voor de relatie ontstond, is dat niet TERECHT.

Ik reageer een beetje fel, dat merk je wel. Maar ik heb me echt in deze problematiek verdiept en er veel van gelezen/gehoord en ik zeg dit dus niet zomaar... Ik vind het ernstig als deze vrouwen, die het al zo moeilijk hebben, dan ook nog te horen krijgen, dat zij mede oorzaak zijn van het probleem! Vandaar deze reactie van mij.

Mannen die wel in een situatie zitten, zoals peerkloppe beschrijft, wens ik veel sterkte!
Daniel
Als je verslaafd bent ben je een slaafje, een slaafje aan seks, alcohol, drugs, medicijnen......je kunt aan alles verslaafd raken en elke verslaafde is gevoelig voor alles.
Ik ken mensen die van de ene naar de andere verslaving gaan.....porno is niet zoveel anders dan alcohol, hetzelfde is dat je er mee opstaat en er mee naar bed gaat.
De vraag van vraagstelster is:

"Als je erachter bent gekomen dat je man pornoverslaafd is, is er dan nog herstel van de relatie mogelijk. Hoe? En hoeveel procent van de mannen is pornoverslaafd'.

Dan denk ik hoeveel geef je nog om je man......, en is het belangrijk voor een relatie hoeveel mannen pornoverslaafd zijn?
Ohhh 89% van de mannen is pornoverslaafd, dan kan het niet erg zijn.....dus dan is herstel weer mogelijk.
Of ga je op je gevoel af en denkt na....beste vraagstelster, blijf geloven in een betere wereld en praat met je man...