Weduwnaar

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik ben weduwnaar en heb nu al vier jaar een relatie met een weduwe met twee kinderen. Dat gaat perfect en we gaan dan ook over een paar maanden trouwen. Mijn vraag is nu: is het verstandig om de familie van mijn overleden vrouw uit te nodigen op mijn bruiloft?

Antwoord

Geachte bruidegom,

Wat fijn dat u opnieuw naar een bruiloft toe mag groeien! Een nieuwe vriendschap die nieuwe liefde is geworden! Natuurlijk roept dat ook herinneringen op. Zowel bij u als bij uw nieuwe bruid. U hebt beiden een 'eigen' leven gehad dat een onderdeel is van uw leven tot nu toe. Een onderdeel van háár leven als vrouw en moeder. Niet weg te wissen. Het heeft u beiden gevormd tot wie u nu bent. Een deel waarin ook zowel de families als de schoonfamilies hun eigen plaatsen innamen. En waarschijnlijk nog steeds innémen.

Of u nu de familie van uw overleden vrouw uitnodigt én -niet te vergeten- de familie van de overleden echtgenoot van uw aanstaande vrouw, hangt af van de familieband. Ik ga er maar even van uit dat zij op de hoogte zijn van de nieuwe vriendschap. Zodat zij mogelijke trouwplannen wellicht tegemoet kunnen zien.

Op z'n minst kunt u met de familie(s) in gesprek gaan en van uw plannen vertellen. Zij hoeven het niet met u of uw keuze eens te zijn, maar dat is een ander verhaal.  Dat de aanstaande trouwdag een dag met wisselende emoties zal worden moet u maar gewoon incalculeren. Ieder zal met eigen herinneringen en gedachten naar deze dag toeleven. Dat mag ook. Ieder zal daarbij ook eigen gevoelens hebben en misschien wel tónen! Zowel u, als uw bruid én haar kinderen zullen de trouwdag vast en zeker beleven met een lach en met een traan. Om wat ooit wás en om wat komen mag! Kunt u dit feest vieren met allen die uw beider leven gedeeld hebben, dan zal het zeer zeker een heel mooie dag kunnen worden voor allemaal. En wel heel in het bijzonder voor het aanstaande echtpaar als zij zich omringd mogen weten door misschien wel víér families!

Als de familierelaties echter zo zijn dat er geen contact (meer) is, kunt u beleefdheidshalve natuurlijk wel een mededeling doen van uw beider voornemen.

Ik wens u veel geluk toe én een heel bijzondere trouwdag!
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

weduwnaar-weduwe
2 reacties
Kornelie
Al 4 jaar een relatie voordat jullie in het huwelijk treden, wat verstandig dat jullie niet overhaast deze stap zetten, al zullen gezinsomstandigheden misschien ook een rol gespeeld hebben.
Van harte Gods zegen gewenst voor jullie trouwdag en gezamenlijke toekomst met haar kinderen.
Leeuw
Mijn familie heeft zich erg gepasseerd gevoeld toen een zwager hertrouwde en de familie er volledig buiten werd gehouden van zijn overleden vrouw. Na zorgvolle jaren waarin er veel is meegeleefd met elkaar en waarin er veel verdriet is geweest werden we een jaar later niet uitgenodigd toen hij opnieuw trouwde. Dat heeft ons toen echt pijn gedaan, houd hier dus rekening mee. Het voelt voor de familie van de overledene vaak toch nog steeds als familielid. Maar elke situatie is anders natuurlijk. Een fijne en gezegende trouwdag toegewenst.