Vriend wil naar de sauna

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Heikamp. Vindt u dat je naar een sauna kunt gaan? Mijn vriend gaat daar heen en wil mij er ook heen hebben. Ik ben er een keer  geweest en voordat ik het hokje in wilde gaan zag ik dat het er vol zat met jongens en meiden. Mijn vriend heeft veel moeite om zich te beheersen op seksueel gebied en het voelde bij mij niet prettig dat hij daar zit met meiden naast zich in een bikini. Ik heb er zelf moeite mee om daar te zijn. Hij vindt mij overdreven en ziet er niks verkeerds in. Ik ben niet beter dan hen, maar toch vraag ik me af of dat kan, terwijl we op zondag in de kerk zitten en horen dat we moeten waken voor verleidingen.

Antwoord

Vindt u dat je naar een sauna kunt gaan? Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand door de dokters naar een sauna werd verwezen i.v.m. een bijzondere spierziekte. Die was dan alleen. Maar of het mij geoorloofd is naar een sauna te gaan, betwijfel ik ten zeerste. Hoe het er verder aan toe gaat is mij niet bekend, maar uit hetgeen u schrijft is het voor een christen niet goed om daar naar toe te gaan.

Wat is overtreding van het zevende gebod? Dat alle onkuisheid van God vervloekt is. Je vriend zal deze woorden uit de H.C. ook overdreven vinden. Dan is het helaas vechten tegen de bekende bierkaai. Jouw vraag is natuurlijk: hoe moet ik hier mee omgaan? In een gesprek met je vriend het gewoon hem voorleggen dat dit geen goed gedrag is en de sauna een plaats is waar hij niet thuis hoort. In liefde moet je hem dan voor de keus stellen: breken met de gang naar de sauna of met mij. Anders kom je in het huwelijk deze problematiek tegen met alle gevolgen van dien. Dus wees in alle rust en liefde gehoorzaam aan Gods Woord en geef de grens aan wat behoort bij een goede voorbereiding tot het huwelijk.

Deze stap kun je alleen biddend zetten. Je mag ook aan hem vragen om er samen over te bidden. Dat zal hij ook overdreven vinden.

Mijn ervaring is dat de liefde overwint. Samen bukken onder Gods Woord geeft hoop op de toekomst en anders gaat het, zonder de Heere, fout. Want Hij is een jaloers God.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

naaktsauna