(On)christelijke school

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen een onchristelijke en een christelijke school?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Jouw vraag lezend ben ik benieuwd waarom je deze vraag stelt, oftewel: wat zit er achter deze vraag, waarop het antwoord oppervlakkig gezien voor de hand ligt en eenvoudig lijkt te zijn?

In elk geval, er zou een groot verschil tussen een christelijke en onchristelijke school moeten zijn. En dat verschil bestaat daarin dat op een christelijke school bij leraren en leerlingen in leer en leven, handel en wandel, praten en zwijgen de Heere Jezus Christus centraal staat. De onderwijstheorie en het geven van het onderwijs, het omgaan met elkaar moet gebaseerd zijn op wat de Heere Jezus Christus als centrale Persoon van de hele Bijbel ons leert.

Dit centrale punt is op een onchristelijke school afwezig. Daar kan vanuit algemeen menselijke principes heel veel goeds gebeuren. Ik heb zelf gewerkt op een openbare en op christelijke scholen. Ook op de openbare school heb ik heel veel goede dingen gezien. Maar deze waren niet gemotiveerd vanuit de Heere Jezus Christus; dit zou op alle christelijke scholen wel het geval moeten zijn; niet alleen theorie, maar ook in praktijk.

Ik zeg met opzet "zou moeten zijn", omdat de praktijk soms niet overeenkomt met de theorie en in de praktijk christelijke scholen eigenlijk veel op openbare scholen lijken. De theorie is mooi, maar de praktijk blijkt weinig met de centraliteit van Jezus Christus te maken te hebben. Dat is betreurenswaardig en dan is er eigenlijk op het kernpunt juist geen verschil, hoewel de naam verschilt.

Samenvattend, het kernverschil is de motivatie en leer en leven vanuit de Heere Jezus Christus. Dat begint persoonlijk. Leef jij vanuit Hem? De christelijke school zou dat in elk geval moeten doen om zijn naam waardig te maken.

Hartelijke groet,
M. W. Muilwijk

Ds. M.W. Muilwijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Aalst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

school