Slaap van zoontje

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Onze zoon van 12 jaar slaapt zo'n acht uur per nacht. Is dat wel voldoende? Hij kan slecht inslapen en is vroeg wakker. Hij functioneert zowel thuis en op school gewoon goed. Ik heb weleens horen zeggen dat een 12-jarige nog zo'n 10 uur slaap nodig heeft, maar dat gaat mijn zoon echt niet lukken! Moet ik me zorgen maken?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

5 reacties
moedervan2
Zolang hij goed functioneert en overdag niet moe is, dan lijkt het me geen probleem. Toch zou je kunnen proberen of je met melatonine zijn slaap iets kan verlengen. Het kan zijn dat hij daar een gebrek aan heeft en dat ie dan moeilijk in slaap komt...
moedervan2
O ja... je kunt melatonine kopen bij de drogist en er zijn zeker tabletjes die ook aan kinderen gegeven mogen worden.
Hanna
@ vraagstelster; waarom zou je willen dat hij langer slaapt?
als hij toch goed in z'n vel zit...ik zou me geen zorgen maken erover!

@ moedervan2; waarom melatonine geven voor zoiets?
alleen omdat je zou willen dat hij langer slaapt?
ik vind dat nogal wat ver gaan hoor...bij echte slaapproblemen zoiets geven; oke,
maar zomaar zoiets innemen als je 8 uur slaap niet genoeg vind...lijkt me niet zo gezond!?
vlokje
Er is pas nog een vraag gesteld over melatoninepilletjes...even zoeken....
Zou er ook niet zomaar aan beginnen.

Als je kind ineens heel veel minder slaapt lijkt me dat vreemd, maar waarschijnlijk weet je zelf wel of dit bij je kind hoort of niet. Als het altijd al redelijk 'weinig' sliep is dat voor hem kennelijk heel normaal, en zou ik me vooral geen zorgen maken. Inderdaad, als hij overdag fit en uitgerust is, waarom dan een probleem maken wat er niet is? Ieder mens heeft een eigen slaapbehoefte, dit kan heel sterk variëren, zelfs bij kinderen. Die 10 uren zal een ruim gemiddelde zijn, net zoiets als een gemiddelde groeicurve. Er zijn maar weinig mensen echt 'gemiddeld'.
louis2
ik sliep toen ik twaalf was ook maar acht uur per dag, was bijna nooit erg moe.
@vlokje; mag ik je erop wijzen dat melatonine een extreem verslavende werking heeft en tegenwoordig steeds vaker wordt afgeraden door medici?
Ook al is het niet op recept te verkrijgen.