Huwelijksnacht

Ds. J. Bos / Geen reacties

Vraag

Vanwege geldgebrek (wij zijn twee studenten) gaan wij op maandag in het gemeentehuis trouwen, omdat het gratis is. Op vrijdag vindt de inzegening in de kerk plaats. Wij zijn dankbaar dat we beiden rein voor elkaar zijn bewaard, want we merken wel dat dat niet onze verdienste is. Nu we steeds verder naar elkaar toegroeien en toeleven naar het huwelijk, groeien ook de vleselijke verlangens. Gelukkig is onze huwelijksdag niet ver meer en kunnen we eindelijk gemeenschap hebben - dan is de worsteling voorbij. Daar dromen we ook samen van. Maar de laatste weken merk ik dat, als mijn vriend begint over de maandagavond na ons burgerlijk huwelijk, er een schaduw over onze gesprekken valt. Ik verlang erg naar hem en we willen eigenlijk allebei graag dat de huwelijksnacht na de huwelijksbevestiging op het gemeentehuis plaats zal vinden. Maar is het wel bijbels om al gemeenschap te hebben voor de kerkelijke inzegening? Wat zegt de Schrift daarover?

Antwoord

Geachte vraagster,

Bedankt voor je vraag. Het is een goede zaak dat jullie er samen zo mee omgaat. Ik neem aan dat jullie het ook de HEERE hebben voorgelegd. Als ik het zo lees dan hebben  jullie het op die wijze -ik bedoel biddend- opgebracht om te wachten. Dat is voorbeeldig voor anderen en een zegen voor jullie zelf.

Mijn advies aan jullie is: je hebt nu al zolang volgehouden, zou je dan die resterende drie dagen ook niet wachten? "De zegen des HEEREN die maakt rijk en Hij voegt er geen smart bij" (Spr. 10: 22).

Ik bid jullie een fijne dag toe op de maandag waarop jullie aan iedereen laten weten dat je getrouwd bent. Bijzonder wens ik jullie Gods zegen toe op de vrijdag waarop jullie verlangen zichtbaar wordt, dat je om de zegen dan de HEERE verlegen bent voor je huwelijk. Geniet daarna voluit van elkaar in die reine gemeenschap waarin je elkaar als  gave van Hem uit Zijn Hand ontvangt.

Een hartelijke groet,
Ds. J. Bos

Lees meer artikelen over:

trouwen