Vermoeden van hooggevoeligheid

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik vermoed (of weet zeker?) dat ik hooggevoelig ben. Alles herken ik ervan, behalve dat ik geen zorgzaam persoon ben. Al van jongs af aan kan ik me dingen herinneren die nu op z’n plek vallen. Ik kan intens genieten, wat ook weleens teleurstelt. Ik kan ook heel lang ergens over tobben waar een ander zo overheen stapt. Ik praat heel moeilijk met anderen, (ook familie) ben meteen emotioneel. Iemand die me aanvoelt, daar praat ik zomaar mee, al ken ik die amper.

Het zorgt ook voor (steeds meer) strubbelingen in m’n huwelijk. Als mijn man eens een dag wat minder enthousiast is of te druk is, kruip ik meteen in m’n schulp. Dan denk ik dat hij me niet meer ziet staan bijvoorbeeld. Ik heb een grote hekel aan groepen mensen/feestjes, al is het m’n eigen familie. Iemand aankijken vond ik altijd ook eng, dat voelde zo ‘diep’ ergens in me, zo heftig. Ik weet niet meer zo goed hoe ik alles een plekje moet geven. Ik ben vaak overspoeld, al vermijd ik heel veel dingen bewust. Maar ik heb ook kinderen en soms moet ik gewoon ergens heen. Alles voelt al snel eng. Ik zou dit ook nooit aan iemand vertellen, of er hulp voor zoeken, ik ben erg op mezelf. Soms ben ik weleens bang dat het me teveel wordt.

Wat moet ik doen? Is er hier iemand die weet hoe je om moet gaan met HSP?

Antwoord

Bekijk de artikelen onder de tag 'Hooggevoelig' voor uitleg en tips.

1 reactie
drj
"Ik zou dit ook nooit aan iemand vertellen, of er hulp voor zoeken" - aangezien je het nu aan heel refoweb verteld hebt, is het de vraag of je het daarbij wilt laten.
Je merkt, dat het voor problemen in je huwelijk zorgt.

Als je er dagelijks last van hebt en wat je tot nu toe doet werkt niet, dan is het zoeken van hulp een volgende stap. Natuurlijk moet je iemand vinden, die rustig en invoelend is en die bij je past. Denk er eens over na, of praat eens met de huisart hierover.