Pornoverslaving gehad

E. (Betsy) Westeneng / 4 reacties

Vraag

Sinds kort heb ik een relatie met een lieve jongen. Hij is 25 en jeugdleider en ik ben 20 en ook jeugdleider. Beiden hebben we een pornoverslaving gehad en daarmee gepaard gaande gemasturbeerd. Ik ben sinds acht maanden van de verslaving af maar ben drie keer teruggevallen. In die zin dat ik heb toegegeven aan het verlangen. Ik ben een plan aan het volgen om hier volledig vanaf te komen. Mijn vriend kampt hier ook mee en heeft me ook verteld dat hij heeft gemasturbeerd. Hij is wel vijf jaar van zijn verslaving af. Met deze achtergrond ben ik erg voorzichtig als we samen alleen zijn. Ik merk dat hij graag mijn borsten aanraakt en ik vertel hem dat dit niet mag. Ook krijgt hij een erectie als wij zoenen. Ik vraag me af of dit wel normaal is gezien zijn verleden en mijn verleden. Ik ben erg voorzichtig op dit gebied, maar ik weet niet hoe het bij jongens werkt. Is het niet zo dat hij zich moet beheersen? Of is het normaal en daarmee ook normaal voor God dat hij dan een erectie krijgt?

Antwoord

Ik vind het positief, dat je je zo zorgvuldig bezint op het omgaan met elkaar in jullie prille relatie! Het is goed om je vooral te richten op het leren kennen van elkaar in de dingen van alledag, zodat je weet wat je aan elkaar hebt en hoe je op elkaar reageert bij leuke en bij minder leuke dingen. Daar is intimiteit en seksualiteit maar een klein onderdeel van. Maar natuurlijk is dat extra moeilijk als je ieder al perioden hebt gehad waarin je geworsteld hebt met het goed omgaan met seksualiteit. Kennelijk is dat voor beiden al een behoorlijk dominant onderwerp in jullie leven geweest. Dat maakt het extra moeilijk als je leert omgaan met elkaar als jongen en meisje.

Het kan goed helpen om samen af te spreken welke grenzen je wilt hanteren in deze fase van jullie relatie. Als je concreet afspreekt dat je nog niet aan elkaars intieme delen zult zitten, dan kun je elkaar daarin steunen en erop aanspreken. Dat vergt inspanning van ieder: hoe eerder je in een fase van behoefte stopt, hoe beter het zal lukken, omdat verlangen en opwinding nu eenmaal snel (kan al binnen enkele seconden) toenemen naar gelang je meer tijd en ruimte geeft aan die behoefte.  Het kan helpen om concreet af te spreken om op zo'n moment iets anders te gaan doen, bijv. even wat afstand nemen van elkaar door een klusje te doen, of een stukje fietsen enz. enz. De seksuele impulsen komen spontaan op, dat is nu eenmaal een reactie van het lichaam; dus ook een erectie kan spontaan ontstaan bij zoenen. Dat is niet erg: als je er beiden verder geen acht op slaat en iets anders gaat doen, gaat het vanzelf over.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

4 reacties
Daniel
Beste vraagstelster,
Tussen droom en werkelijkheid staan wetten in de weg en praktische bezwaren, je bent niet zomaar pornoverslaafd, wat ik er mee wil zeggen dat als je eens masturbeert je niet gelijk een pornoverslaafde bent. Als je verslaafd bent aan porno staat de hele dag alles in het teken van porno.
Porno is hard en lelijk, als je aan je vriendje denkt als je masturbeert is het in ieder geval geen porno.
Mag wel niet van onze kerk, maar het is geen porno. En als iedereen die gemasturbeerd heeft in zijn leven geen functie van waarde meer zou kunnen uitoefenen zaten we nu zonder regering, zonder ouderlingen en zonder dominees.
Soms heb ik het idee dat wij refo's ook graag wel verslaafd willen zijn, is het niet aan porno dan wel aan God.
Aan God verslaafd zijn is een goede verslaving en als je een keer masturbeert ben je niet gelijk verstoten hoor.
Betsy Westeneng schrijft over seksualiteit en intimiteit : 'Daar is intimiteit en seksualiteit maar een klein onderdeel van'.
Dat betwijfel ik wel een beetje, intimiteit is voor mij een groot goed in het huwelijk en de liefde tot elkaar ook.
De gulden middenweg, niet op elke seksuele slak zout leggen, elkaar liefhebben, in God geloven, samen kunnen lachen, samen door de polder banjeren en als je het niet uit kunt houden dan maar samen klusjes doen.
Mijn buurman klust dag en nacht, maar ik zie weinig liefde naar zijn vrouw toe, soms is het middel erger dan de kwaal.
Daniel
@peerkloppe; wel leuk om te lezen.......er zijn voor mij vrienden op refoweb terwijl ze het zelf niet weten, lieve mensen die voor hun mening uitkomen, ik kan niet zo goed tegen mensen die alles weten en alles begrijpen...., ik ben soms een beetje dwars, soms moet ik ook lachen om vragen, vragen waarvan je de antwoorden al weet.....dan kan ik best wel raar uit de hoek komen.
Als het over het huwelijk gaat (zoals bij vraagstelster) 'Of is het normaal en daarmee ook normaal voor God dat hij dan een erectie krijgt'?
Dan haak ik af, dan denk ik is het ook normaal voor God als een man geen erectie krijgt. Het is ook nooit goed of het deugt niet. Beste peerkloppe, we gaan vrolijk door met reageren en de echte refo's laten elkaar nooit in de steek. Dat heb ik wel geleerd, broers, zussen, neven, nichten, ooms, tantes je moet er mee leren leven.
Met de mensen op refoweb heb ik wel een band, ik ben niet de meest gelovige, maar ik kan geen dag zonder refoweb.
johand
Mooi stukje Daniel.
Nomad
Helemaal eens Daniel!