Gevoelens nooit verkeerd

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 1 reactie

Vraag

Ik een vraag m.b.t. gevoelens en in hoeverre deze toelaatbaar zijn in het licht van de Bijbel. Psychologen zeggen vaak dat gevoelens nooit verkeerd zijn, maar een emotie om je richting te geven. Het gaat er alleen om dat jij als persoon er het goede mee doet. Daar ben je wel verantwoordelijk voor. Maar emoties op zich kun je niets aan doen, die komen vanzelf. Is dit ook echt zo? Dan denk ik aan: jaloezie, woede, begeerte, etc. Je kan er inderdaad niets aan doen als gevoelens opkomen, maar toch is er naar mijn mening schuld. Ik ga er mee om dat ik ze dus te weinig toelaat/wegstop of me enorm schuldig voel of er tegen vecht. In de Bijbel staat toch ''Gij zult niet begeren..'' en zo zijn meerdere voorbeelden te noemen. Misschien kunt u hier iets over zeggen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

In hoeverre zijn gevoelens toelaatbaar in het licht van de Bijbel? Laten we beginnen met wat Johannes zegt. 1 Johannes 1:7: "Maar als wij in het licht wandelen, zoals Hij ( Jezus) in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkaar, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde." Als we in het licht wandelen, dan is er geen plaats voor jaloezie, woede, begeerte  en andere dingen die niet kunnen. Dan gaan we daar tegen strijden, want die twee dingen kunnen niet samen gaan.  Je woede, je jaloezie, je begeerten moet je kruisigen. Paulus schrijft aan de Efeziërs: "Geef de duivel geen plaats." Je speelt met woede, opstand, onrust  en verkeerde begeerten de duivel in de kaart! Hij heeft niets liever dan gebrokenheid en disharmonie. Hij bespeelt zo graag met je gevoelens. Maar niet alle gevoelens zijn zondig. Je kunt een gevoel hebben van diepe vreugde, blijdschap, dankbaarheid. Maar ook oprecht verdriet, bijvoorbeeld bij een sterfgeval. Gevoel kan spontaan ontstaan door bijvoorbeeld te luisteren naar mooie muziek of het zien van een prachtige natuur.

Je schrijft: "Psychologen zeggen dat gevoelens niet verkeerd zijn... maar een emotie om je richting te geven." Prachtig! Maar hoe moet dat met mijn gevoelens? Die komen uit een zondig hart voort. Onze gevoelens, onze lusten, komen voort uit een verkeerde bron. Natuurlijke gevoelens komen op uit een natuurlijk hart... een zondig hart. Gevoel is een innerlijke beleving van een bepaalde gebeurtenis. Extern of intern. Laat je verstand, je gevoel corrigeren en toets het aan het Woord van God. Gevoel wordt sterk beïnvloed door ons eigen ego.

Luister naar gevoelens, maar gebruik nadrukkelijk je verstand. We hebben ons verstand gekregen om onze gevoelens te leiden, te dirigeren. Liefde bijvoorbeeld is een gevoel, maar maakt vaak blind... dan zien we de werkelijkheid niet meer zo als die is. Het is zo bijzonder belangrijk dat ons verstand de leiding heeft. Ik denk aan de machtige woorden van Paulus aan de Efeziërs: "Voorts, mijn broeders, wordt krachtig in de Heere, en in de sterkte van Zijn macht. Doet aan de hele wapenrusting van God, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen van de duivel." Die speelt zo graag met je gevoelens. Als je zo met je gevoelens omgaat hoef je niets weg te stoppen en ook geen schuldgevoelens te hebben, maar dan mag je staan in de kracht van de Heere.

Van harte Gods zegen!
N. J. van Dooijeweert-van der Slikke

Lees meer artikelen over:

gevoelens
1 reactie
AHHK76
Ik vind het antwoord heel goed en de vraag heel herkenbaar...
Misschien heb je weleens gehoord: Je kunt er niets aan doen als een vogel op je hoofd gaat zitten, maar je kunt wel voorkomen dat hij er een nestje opbouwt. Dat is een uitdrukking die hierbij past. Als ik verliefd ben op een ander, terwijl ik of die ander getrouwd is... Dan is het zaak dat ik probeer daar zo goed mogelijk mee om te gaan. Dus dat die verliefdheid op komt zetten, daar kan ik niks aan doen. Maar ik moet het niet gaan voeden.
Wat bij gevoelens wel vaak het geval is, is dat jij jezelf klem kunt zetten. Als ik ongelukkig getrouwd ben en ik zou graag willen scheiden, dan kan ik mezelf klem zetten door te zeggen dat ik zo niet mag denken. Dan is het beter om het gevoel met God en/of mensen te bespreken... Niet om het te voeden of uit te voeren. Maar gewoon om te onderzoeken wat er achter die gevoelens zit en wat ik daaraan kan doen. Dat kan oplossend werken.
Als je boos bent, kun je ook denken dat dat verkeerd is. Maar boosheid is niet altijd verkeerd. In de Bijbel staat: wordt toornig, maar zondigt niet. En: laat de zon niet onder gaan over je toornigheid. Dus boosheid is niet altijd verkeerd. Maar de vraag is wel hoe je ermee omgaat.
Soms lijkt het beter om gevoel weg te stoppen, maar dat kan ook bitterheid veroorzaken. Daarom is het vaak beter het op een acceptabele manier te uiten.
Gevoel wat in jou opkomt, daar kun je niets aan doen. Maar hoe ga je er vervolgens mee om?
Dit kun je bespreken/voorleggen aan God een aan mensen. God kent en begrijpt ons beter dan wij onszelf kennen en begrijpen. Hij weet precies wat wij voelen en denken. Dus het helpt niet als je jezelf of jouw gevoel voor Hem verstopt...
Het allerberste toegewenst!