(...) moet je, als je verkering hebt, constant echt zeker weten dat je van de an...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik zijn allebei 18 jaar en we hebben ruim 1,5 jaar verkering. We wonen niet dichtbij elkaar. Hij woont midden in het land en ik woon in Zeeland. Ik heb altijd al heel veel van hem gehouden. We zien elkaar tegenwoordig bijna elk weekend. De laatste tijd merk ik aan hem dat hij twijfelt. Twijfelt of hij nog wel echt van mij houdt. Hij zei het afgelopen weekend ook. We hebben er samen over gepraat, maar ik vind dat heel moeilijk. Ik wil hem gewoon echt niet laten gaan. Hij vindt het ook moeilijk dat ik bij de Ger. Gem. zit terwijl hij PKN is. Zelf heb ik het daar ook wel eens moeilijk mee, maar we bidden daar ook samen voor. Mijn vraag is eigenlijk: moet je, als je verkering hebt, constant echt zeker weten dat je van de ander houdt of komt het ook vaker voor dat je ook erg twijfelt? Hoort dat er juist bij? Ik zou mijn vriend hierbij willen helpen, ik zou zo graag willen dat hij het zeker weet.

Antwoord

Als de twijfel heeft toegeslagen, kan de twijfel zo gaan knagen. Er komt voor een goede relatie en huwelijk meer kijken dan alleen maar “houden van”. Het gaat ook om het veilig en vertrouwd voelen bij elkaar, samen dingen delen, enzv. Heeft hij het gevoel dat hij alleen maar van je af groeit en jij meer en meer een vreemde voor hem wordt? Of is het alleen maar een kwestie van het gevoel van twijfel of hij nog van je houdt en gaat het voor de rest goed.

In het eerste geval zouden jullie het uit moeten maken en in het laatset geval niet. Bijna iedereen kent die gevoelens van twijfel wel in de verkeringstijd. Misschien is hij ook wel moe in zijn hoofd van studie en/of het werk. Dat gaat ook nog wel eens ten koste van de gevoelens van liefde. Inderdaad is het vervelend dat jullie bij verschillende kerken zitten, hoewel beide (althans de Gereformeerde Bond) tot de reformatorische kerken behoren en dan is het jammer als het daar op stuk zou lopen. Zou het kunnen helpen om nu alvast een beslissing te nemen tot welke kerk je later als je getrouwd bent, wil gaan behoren? Misschien kan dat een stukje rust geven.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verkering