Strijd van jongeren

Ds. B. J. van de Kamp / 1 reactie

Vraag

Met welke zonden strijden jongeren nou het meest (bijv. porno/diefstal)? Heeft u nog tips hoe we het beste tegen de zonde kunnen strijden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller of vragenstelster,

Het is mij niet duidelijk vanuit welke doelstelling deze vraag komt. Dat maakt beantwoorden wat lastig.

Waar jongeren, gezien vanuit de ervaring die ik heb op catechese en persoonlijke gesprekken, vooral tegen strijden is eenzaamheid. Belangrijke vragen gaan vooral uit naar hun uiterlijk. Een verlangen om in de groep te blijven en gewaardeerd te worden. Zonde is dan alles wat je doet, waardoor dit niet lukt.

Er vindt verder een voortdurende verlegging plaats van de grenzen. Wat goed voelt moet gewoon kunnen. Wat wij het dichtste bij hebben gekregen als zonde is: vloeken.  Dat gebeurt wel, maar daar hebben kerkelijke jongeren wel een schuldgevoel over. Verder merk ik ook dat ze aanspreekbaar zijn op de fout van kijken naar verkeerde websites. Daar wordt meestal de filmcultuur mee bedoeld.

Het best tegen de zonden strijden: Lees trouw je Bijbel, ook de delen van de brieven waarin de vermaningen staan. Wees trouw in je kerkgang. Houd je stille tijd en wees bewust en actief in je gebedsleven. Kies je vriendenkring bewust en laat je niet zo maar meetrekken. Durf een eigen mening en levensdoelstelling te formuleren en ga daar voor. Dat dwingt respect af.

Ik hoop op deze wijze enigszins op de vraag te zijn ingegaan en informerend te hebben geantwoord.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hierden
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

geloofsstrijdjongeren
1 reactie
shaila
Idd de eenzaamheid! Het lijkt dat jongeren niet eenzaam zijn met al die sociale media. Maar onze zoon worstelt met het gebruik van bijv. whatshapp, (groepsgesprek op mobiele telefoon) Als je één keer niet reageert omdat bijv. je lekker wilt slapen, lig je er uit! Mijn zoon wil eigenlijk helemaal zijn mobiel niet mee naar bed nemen. Maar de druk is zo hoog van ``de vrienden`` dat je gewoon mee ``moet`` doen anders hoor je er niet bij. Dit alles is toch triest! Door heel het media gebeuren zijn de jongeren in en in eenzaaam. Het echte contact is er niet, en daar hunkeren ze wel naar!