Gepest op school

Eleos / 6 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 11 jaar. Dag in dag uit wacht mij hetzelfde tafereel op school. Vrijdag heb ik het helemaal opgegeven, nadat ze me op school weer uitscholden voor nerd enzo. Ik heb me altijd voorgehouden dat ik op de middelbare school echt mijn plekje zou vinden en alles goed zal komen. Maar de laatste tijd denk ik: wat nou als ik daar weer gepest word? Met de leerkrachten praten helpt niet. Want ik stel me aan, is hun enige argument. Wat zou ik kunnen doen om mijn leven weer leuk te maken? Ik bid, ik doe alles, maar toch ben ik altijd degene die er buiten ligt. Waarom ik? Waarom? Ik hoop dat u mij verder kunt helpen want ik ben ten einde raad.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Alleen staan is voor ieder moeilijk. Op jouw leeftijd hakt dat er zeker in. Je schrijft dat je dagelijks afwijzing meemaakt. Als ik het goed begrijp, heb je ook het gevoel dat je er niks meer aan kunt veranderen. Maar aan de andere kant stel je wel deze vraag. Dus je  hoopt wel dat er in de toekomst wat kan veranderen.

Een van de dingen die jij je afvraagt, is waarom dit gebeurt. Dat is een lastige vraag. Het hoort bij de ontwikkeling dat kinderen en jongeren groepen vormen. Zo leer je om in een groep te functioneren. En een groep kan er alleen zijn als er ook mensen zijn die niet bij die groep horen. Als iedereen er bij hoort, is er geen groep. Nu kunnen er allerlei kenmerken zijn waarom iemand er niet bij mag horen. Als je zegt dat je een "nerd" genoemd wordt kan het zijn dat je opvalt vanwege goede cijfers of goede motivatie voor schoolwerk. Het kan gaan om positieve kenmerken. Degene die buitengesloten wordt kan opvallen door hele positieve eigenschappen.

Of leerkrachten nu vinden dat je je aanstelt of niet, jij hebt er flink last van. Ik zou het niet gek vinden als jij je een beetje gaat verbergen. Je door God gegeven talenten komen onder druk. Je komt er zelf niet uit zo. Ik raad je aan om de hulp van je ouders te vragen en eventueel hulp te zoeken bij een hulpverlener.

Op veel scholen wordt net voor de start van het voortgezet onderwijs de cursus "Plezier op school" gegeven. Dit  is een tweedaagse training voor jongeren die op de basisschool problemen hebben gehad in het contact met andere leerlingen. De cursus is erop gericht om op de nieuwe school een goede start te maken. Als die cursus ook op jouw nieuwe school wordt gegeven, ontmoet je dan ook al toekomstige klasgenoten of schoolgenoten. Jullie zouden bij de school kunnen informeren. En als de training niet op jouw school is, dan kun je ook meedoen in een groep die op een andere plaats gegeven wordt.

Met vriendelijke groet,
Rien Geluk

Eleos

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Nieuwegein
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

pesten
6 reacties
janneman
Ik vind het heel erg voor je dat je op school uitgescholden en gepest word, de oorzaak daarvoor ligt niet bij jou maar bij de leerlingen die dit jou aandoen.Ik vind het verdrietig dat ze jou dit aandoen,maar het zegt precies wat ze zelf zijn!sterkte!
drj
Wat kun je je alleen voelen als je wordt gepest.
Geef de moed niet op. Juist aardige mensen kunnen de kans lopen te worden gepest, omdat je vriendelijkheid wordt uitgelegd als zwakte. Meisjes pesten soms ook anderen omdat ze jaloers op ze zijn.
De Here Jezus is juist naar degenen toegekomen die niet haantje de voorste waren. Die door anderen niet belangrijk werden gevonden.

Als de leraren op jouw school zeggen dat je je niet moet aanstellen zijn ze geen knip voor hun neus waard. Het is heel vervelend om buiten de groep te worden gesloten.

De cursus waar meneer Geluk over sprak lijkt me een heel goed idee. En als het op de nieuwe school toch weer zou gebeuren, dan trek meteen aan de bel. De school heeft de plicht er iets aan te doen. Het kan helpen als je op een sportclub of zo zit, zodat je merkt dat er ook nog mensen zijn die normaal met je omgaan. Als het heel erg is, kan het beter zijn van school te wisselen. Omdat je dit jaar al klaar bent met school, heeft dat niet meer zoveel zin.

Onthou alsjeblieft dat je niet de enige bent. Maar er moet wat worden gedaan. Laat je niet afschepen en denk niet dat dat iets met klikken te maken heeft.

Zelf ben ik op school ook gepest en toen dat dankzij ingreep van de schoolleiding voorbij was nog jarenlang genegeerd. Toen ik uiteindelijk vanwege een andere reden van school wisselde merkte ik dat het ook anders kon. Daar waren de leerlingen aardig voor elkaar! Ik heb daar verder een fijne schooltijd gehad. Achteraf gezien ben ik veel te lang op de eerste school gebleven.

Wat je wel leert door het pesten en waar je je hele leven nog gemak van kunt hebben is: je hebt geleerd alleen te staan. Je hebt gemerkt dat je niet bij de 'groep' hoort en het leven gaat toch door, al is het niet leuk. Daar heb je nu niet veel aan, maar dat is iets wat niet veel mensen kunnen.
Alleen kunnen staat hoort bij geestelijke volwassenheid.

Jij bent 11. Je hebt je leven voor je. Praat alsjeblieft met je ouders, zodat er vroegtijdig ingegrepen kan worden als er nog zoiets gebeurt. Je hebt recht op een normale schooltijd.

Gods zegen wenst Drj
AHHK76
Lief dapper meisje! Wat is dit erg voor jou! Ik hoop dat jij met jouw ouders of iemand anders hier over kunt (gaan) praten... Dit mag zo niet langer doorgaan! Zoek iemand die jij vertrouwt en vertel wat er gebeurt.
Als je niemand weet, kun je misschien contact opnemen met met Chris, de kindertelefoon. Die zijn er ook speciaal voor kinderen die last hebben van pesten:

Je kunt ze bellen: Op woensdagavond kun je tussen 19.00 en 22.00 uur met Chris bellen via 078- 63 123 00.
Je kunt met ze chatten: De Chris Chat is doordeweeks te bereiken van 14.00-17.00 uur en van 19.00-22.00 uur. In het weekend kun je 's avonds van 19.00-22.00 uur met ons chatten.
Je kunt ze mailen. Ze proberen je mail binnen drie werkdagen te beantwoorden. Het mailadres is: help@chris.nl.
Voor meer info kijk eens op www.chris.nl

Heel veel sterkte en hopelijk komt er gauw een oplossing!
juni
heel erg voor je.

neem eens iets lekkers me voor de hele klas om uit te delen.
als ze vragen waarvoor, dan zeg je,,ik vind jullie allemaal aardig,daarom!

als het je iets te duur is, spaar als het kan,dan voor iets om uit te delen! ijsjes bij de aldy, zijn niet zo erg duur.
in samenwerking met de leerkracht,is ''lukken'' mogelijk.

een antw. van Rien Geluk om er wat mee te kunnen,is fijn voor je.hopenlijk doen jullie er iets mee!

je moet er al vroeg achter komen,dat er niemand goed doet,ook niet een!

Blijf alles wel aan de Heere vertellen hoor!
het kan in je jonge leventje ook zijn,dat de Heere je apart wil hebben,dat zie je later pas!daarom,vertel alles aan de Heere,Hij geeft ook antwoord op Zijn tijd!
al ben je nog zo jong!
Hompje
Heel erg vervelend.

Zelf werd ik ook gepest op de basisschool. Slim zijn werd (en wordt) niet stoer gevonden en wat niet stoer is maken basisschoolleerlingen graag belachelijk, maar het is ook jaloezie denk ik. Ze zijn jaloers dat ze zelf niet slim zijn.
Op de middelbare school werd dat gelukkig anders. In een klas vol slimme mensen is slim zijn niet erg.
Ik hoop dat het met jou ook zo zal gaan.
Jess
Kun je er met je ouders over praten? Het is moeilijk he, lief kind. Vind het vreselijk voor je. Een van mijn kinderen die gepest werd heeft therapie moeten volgen om het te verwerken maar het heeft wel goed geholpen. Laat het niet over je heen lopen, de school is verplicht om je te helpen. Hoop dat je het aan iemand kan en durft te vertellen en dat diegene de leerkrachten er op aan spreekt.