Salaris van dominee

Redactie Refoweb / 17 reacties

Vraag

Hoeveel verdient een dominee per maand en hoeveel uur per week werkt hij? Telt de zondag dan ook mee?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De diversiteit aan dominees, dienstjaren en kerkverbanden is zo groot, dat hier geen zinnig antwoord op te geven is. Zoek voor een indicatie via Google.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

traktement
17 reacties
Autumn
Tuurlijk telt die zondag ook mee als betaalde werkdag voor een dominee.
shaila
Vooral de eerste vraag vind ik erg raar. Wat wil zo vragensteller/stelser daar nou mee?
pannenkoek
Ik wel wel eens gehoord dat het maken van een preek 1,5 dag kost. Er van uitgaande dat hij er twee maakt is hij daar al drie dagen zoet mee. Dan nog een bezoekje zus en een bezoekje zo. Even lekker een boswandeling. Een kerkenraadsverg. die voorbereid moet worden, Een door de weekse kerkdienst, dus die preek moet hij ook nog even een keer doornemen. (stel dat hij de preken van zondag niet kan gebruiken).
Hij is 'eigen baas' dus een 40-urige werkweek zal het wel niet zijn. Kan me heel goed voor stellen dat hij de maandag vrij neemt ipv de zondag.
kareljansen
Ik weet niet wat er elders verdiend wordt, maar bij ons (GG) verdient de dominee ongeveer 70k bruto, met vrij wonen (belasting over wonen wordt door gemeente betaald). Dat is dus een heel aardig salaris. Maar alles is relatief. Als je het vergelijkt met een jong stel wat samen werkt en daarmee 2 tot 3x modaal binnenhaalt, dan hebben zij dus evenveel. Voordeel is het vrij wonen, maar dat is ook een klein nadeel. Hij kan niets opbouwen in de fiscale zin.
Daniel
Beste vraagsteller, hoe vaak laat een dominee zijn hond uit en hoe gaan dominees om met chocola ....ik wens u sterkte en veel wijsheid toe en een goed gebed.
Dat zulke vragen nog geplaatst worden.
hansa
Heel goed Daniel! Kort en krachtig. Ik dacht hetzelfde maar kon het niet zo mooi ironisch brengen.
vlokje
Hé buurman, hoeveel verdien jij nu eigenlijk... ik zie je wel met een dikke Mercedes rijden, maar is dat nou van je eigen salaris, of van den Haag...
Wat wil je bereiken met je nieuwsgierigheid, alleen maar afgunst koesteren, omdat dominees het zo riant hebben? Wil je ook nog weten wat hij zelf in de collectezak doet?
Het is een bekend gegeven dat er weinig arme dominees zijn. Maar zoals gezegd, mogelijk is hun werkweek wat langer als die van jou?
Spatie
Misschien dat degene die de vraag gesteld heeft zelf dominee wilt worden en over deze dingen nadenkt.
Hotel
Zo, wat een aardige reacties allemaal..
Aangezien een dominee door de gemeente is aangesteld om de schriften te onderzoeken en hier onderwijs uit te geven is deze vraag nog helemaal zo gek nog niet (al is de directe manier van vraagstellen ook niet helemaal de mijne). veel vreemder daarin tegen zijn de aannames dat de vragensteller wordt aangezien als dommerik of iemand met afgunst terwijl we helemaal de achterliggende gedachte achter deze vraag niet weten. Dát is in ieder geval géén christelijke houding! Laten we de vragenrubriek voor wat hij is, met een open christelijke houding voor iedereen, ook in onze reacties.
Daniel
@Hotel en @Spatie.......het gaat mij niet om hoeveel een dominee verdiend, het is wel een roeping en ik weet dat je in een grote kerk meer verdiend dan in een kleine.
Voor dominees heb ik groot respect, niet voor vragen als 'wat verdiend een dominee'?
Dan kun je beter bankier worden of advocaat, dat geeft meer pegels. Als ik meer kan verdienen in de medicijnenhandel voor psychiatrische patiënten dan als therapeut dan ben ik gelijk weg, geld maakt alles goed wat krom is.
JE DOET IETS WAAR JE HART LIGT, daar haal ik en velen met mij het plezier uit, gewoon kunnen rondkomen is niets mis mee.
mluther
Om maar eens te beginnen met de woorden uit Spreuken 30:8 en 9: "oud valsheid en leugentaal ver van mij. En: geef mij geen armoede of rijkdom, voorzie mij van het mij toegewezen deel aan brood. Anders zou ik, verzadigd, U verloochenen en zeggen: Wie is de HEERE? of anders zou ik, arm geworden, stelen, en de Naam van mijn God aantasten."

Dit is geen antwoord op de vraag, maar het was het eerste wat in me opkwam. Als je dominee wordt, doe je dat niet in de eerste plaatst om het salaris. Waarom wel? Om het behoud van de zielen van je medemens. Wat je daarvoor betaald krijgt, komt op een lagere, zo niet de laagste plaats. Ik ben zelf geen dominee, maar al zou ik er niets voor krijgen (wat in deze tijd helaas niet meer gaat), zou ik alsnog mijn ambt willen uitoefenen. Althans, wel als je bewogen bent met de zielen die aan je toevertrouwt zijn.

Ik weet niet wat de achterliggende gedachte is achter deze vraag, maar mocht je predikant/dominee willen worden om het salaris, dan wil ik uit mijn hart je oproepen om alles nog eens te heroverwegen. Om het zo eens te brengen, denk dat de Heere Jezus betaald zou willen worden voor Zijn prediking? Het is toch vele malen kostbaarder om zielen te redden (overigens kunnen predikanten dit niet - Jezus alleen!). Wat we dan voor salaris krijgen, maakt dan niets meer.
mluther
* Kan de redactie de tekst uit Spreuken corrigeren? Er ontbreekt een 'H' aan het begin van het citaat. Er staat nu "oud - dat moet zijn "Houd.

NB Deze reactie kan verwijderd worden na correctie
Hotel
Vrienden, stel dat je buurman of je collega deze vraag steld: Hoeveel verdient een dominee bij jullie? Wat antwoord je dan? "Zeg luister eens ik heb echt geen respect voor deze vraag, hoevaak laat jij eigenlijk je hond uit en hoeveel kostte jouw Mercedes eigenlijk? Volgens mij ben je afgunstig en vraag je je ook af wat een dominee in een collectezak gooit, weet je, zoek een baan in de medicijnhandel ofzo en ga snel meer pegels verdienen want daar ben je gewoon op uit!"
Of niet? Of vertel je met een glimlach dat het christenen over het algemeen niet uitmaakt wat een predikant verdiend zolang hij met zijn gezin kan rondkomen, een centje kan sparen en zijn deel aan de armen kan geven?
Het zou een gemiste kans zijn toch om geen aanknopingspunten met het evangelie te zoeken en inhoudelijk daarop verder te praten toch?
Kijk, dát is de intensie van mijn reactie en zo hoop ik dat wij naar de buitenwereld gericht zijn..
Spatie
Met mijn reactie wilde ik jullie na laten denken over jullie eigen reactie. Er wordt door sommigen direct van uit gegaan dat de vraagsteller nieuwsgierig is of jaloers of wat dan ook.
Wij weten niet waarom hij/zij deze vraag stelde. Laat dat dan ook gewoon in het midden.

Verder is het (hopelijk) inderdaad een roeping om dominee te worden. In de eerste instantie zal het salaris ondergeschikt zijn aan de verkondiging van het evangelie.
Toch heb ook ik wel eens de indruk dat de hoogte van het salaris, ook bij een dominee, van veel groter belang is, dan het zou moeten zijn.

De meeste predikanten, in de rechterflank van de reformatorische kerken, zijn verbonden aan een grote gemeente. Zij hebben een heel goed salaris. Werken inderdaad waarschijnlijk meer dan 40 uur per week. Kennen absoluut geen geldzorgen. Veel gemeenteleden waarschijnlijk wel........
levensbron
Salaris??????????????
Hoezo salaris.
Onze zoon werkt voor niets niemendal, krijgt geen salaris.
Werkt in de zending en moet het van giften hebben.
Hij werkt veeeeel meer dan 40 uur in de week.
Ze weten zich afhankelijk van de Heere en leven zoals iedereen zou moeten leven.
"Wees in geen ding bezorgd, God zorgt voor u."
Ze hebben 3 kids en lopen er altijd keurig bij. Geen merkkleding, maar van marktplaats.
Hebben een verroestte auto, die het zelden doet.
Geven aan anderen terwijl ze het zelf niet breed hebben.

Ik heb nog nooit zo n dankbaar en vrolijk gezin gezien.
Ik heb er als ouder tegen op gezien, hoe moet dat allemaal?
Ik heb heeeeel veel bewondering en respect voor ze gekregen en neem mijn petje diep af.
Waarom zou ik mij zorgen maken, als ze mij het goede voorbeeld geven?
Als ouder zijnde kun je van je kinderen veel leren
Dat zijn echt christenen.

Ik wil hiermee niet zeggen dat een dominee geen salaris mag hebben.
Maar ik bedoel maar, zo kan het ook.
kareljansen
Grappig om te lezen dat iedereen opeens voluit in de verdediging schiet bij een vraag over feiten. Als je niets te verbergen hebt kun je toch gewoon uitleggen hoe het zit? Bij ons verdient de dominee 70k. Dat is prima uit te leggen.
mluther
@kareljansen Feit is volgens mij dat we niet gewend zijn om ons breed uit te laten over wat we verdienen. Of je predikant of wat dan ook bent. Als iemand echt wil weten mag die van mij het gerust uitzoeken, maar ik vraag me heel sterk af wat voor nut het heeft. Dan weet je dat de dominee dat x bedrag verdient. Wat zou je er verder mee willen? Persoonlijk zie ik het nut er niet van in.