Passende kerk zoeken

Ds. G. van de Groep / 8 reacties

Vraag

Mijn vriend en ik zijn samen erg gelukkig. We hebben alleen één probleem: het geloof. Hij is Gereformeerd Vrijgemaakt en ik ben lid van de Gereformeerde Gemeente. We lopen vaak tegen verschillen aan qua denken op het gebied van doop en avondmaal. Ook kan ik me niet helemaal vinden in zijn kerk en hij zich niet in mijn kerk. We proberen een tussenweg te zoeken, maar dat valt nog niet altijd mee. We voelen ons beiden thuis bij de PKN, Gereformeerde Bond of bij een behoudende Christelijk Gereformeerde Kerk. We willen iets boven Assen gaan wonen, omdat mijn vriend daar werkt. Echter... het is best moeilijk zoeken naar een kerk daar die past bij ons. Via google kom ik niet veel verder. Heeft u tips waar en hoe wij een kerk kunnen zoeken die bij ons past? Om nu eerst alle kerken af te gaan is niet zo gemakkelijk!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Jullie probleem is niet nieuw. Meerdere keren wordt deze vraag gesteld. Laat ik voorop stellen dat, afgezien van het feit dat ik de verschillende kerken in de buurt van Assen ook niet ken, jullie zelf naar een oplossing moeten zoeken. Dus jullie zullen zelf een keus moeten maken. En dat vraagt van jullie gebed. Jullie mogen vragen dat de Heere jullie de weg wil wijzen. Ik kan wel enkele opties noemen, waar jullie misschien wat mee kunnen.

1. Als jullie geloven door God bij elkaar gebracht te zijn, dan zouden jullie toch nog eens de mogelijkheid kunnen overwegen en samen te bespreken of een keuze voor een van de kerken, waartoe jullie behoren, toch een mogelijkheid zou kunnen zijn.

2. Niet aanbevelenswaardig, gezien de vele  problemen die daar aan verbonden zijn, is de mogelijkheid om ieder lid te blijven van de kerk waartoe jullie nu behoren. Een probleem kan zijn dat niet in elke plaats een Geref. Vrijgemaakte kerk of een Gereformeerde Gemeente aanwezig is. Daarbij geeft een lidmaatschap van verschillende gemeenten binnen een huwelijk in veel gevallen spanning of wrijving. Je kunt bijvoorbeeld niet samen over een preek napraten. En als er kinderen komen dan komt de vraag aan de orde in welke kerk het kind gedoopt moet worden.

3. Een praktische uitweg die het meest bij jullie zou passen, is dat je samen zondags enkele kerken binnen en rondom Assen bezoekt en daaruit een keuze maakt. Je moet daar dan de tijd voor nemen. Gezien jullie verschillende kerkelijke afkomst zou bijvoorbeeld een Gereformeerde Bondsgemeente of een Christelijke Gereformeerde Kerk het meest in jullie lijn liggen. Maar nogmaals, jullie dragen zelf de verantwoordelijkheid voor jullie keuze.

Het zijn zo enkele suggesties die ik jullie aanreik. Betrek eventueel jullie ouders erbij om tot een oplossing te komen. En vooral, vraag de Heere wijsheid en inzicht. Hij moet jullie Gids zijn.

Ds. G. van de Groep

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Heerde
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

kerkkeuze
8 reacties
Autumn
Vraagsteller begint met: 'we hebben alleen een probleem: het geloof'. Ik snap dat kerkkeuze lastig kan zijn maar om dat nou een probleem te noemen. Wees dankbaar dat jullie allebei in dezelfde God en in Jezus geloven en dat jullie samen voor Hem willen gaan. Kijk naar jullie overeenkomsten in plaats van te discussiëren over verschillen en alles waar je het niet mee eens bent. Kijk naar de positieve kanten en dan zal je snel een kerk vinden die goed bij jullie past. Veel zegen toegewenst.
sis
hé, dit had (bijna) mijn vraag kunnen zijn!
Enkele maanden geleden zijn mijn man en ik verhuisd voor zijn werk. Wij komen beiden uit dezelfde kerk, een wat behoudende PKN. Maar in onze nieuwe woonplaats is deze kerk er niet, dus we moesten iets anders zoeken.
Hier kwamen onze verschillen naar boven, want ondanks dat we uit dezelfde kerk komen, denken we over bepaalde dingen anders!
Wij zij dus wel alle 'kerken afgegaan'. Bij verschillende kerken hebben we een paar diensten meegemaakt, ook kerken totaal buiten onze richting, zoals een Engelstalige kerk. Maar dan leer je veel mensen kennen, en juist nu heb je de gelegenheid om eens verder te kijken!
Bij de ene kerk zijn we vaker geweest, bij de andere kerk minder. Inmiddels gaan we anderhalve maand naar één kerk en hebben ons daar afgelopen week bij aangesloten. Het is niet hetzelfde als in onze vorige woonplaats, maar we denken dat deze kerk het beste bij ons past.
Jullie zullen nooit iets vinden wat hetzelfde is als jullie gewend zijn, simpelweg omdat je uit twee verschillende gemeentes komt, maar zoek dan iets waar jullie het beste bij passen.
En daarom zou ik juist de tijd nemen om verschillende kerken te bezoeken, omdat je misschien spijt krijgt van een te snel gemaakte keuze!

Wij zijn tijdens onze zoektocht lid gebleven bij onze oude gemeente. We misten wel heel erg de door-de-weekse bijeenkomsten, zoals bijbelstudie. Maar bij één van de gemeentes (waar we uiteindelijk geen lid zijn geworden) werden we uitgenodigd om mee te doen, wat ook erg goed was!
Dinand
Beste vragenstelster.
Je schrijft dat jullie erg gelukkig zijn en een probleem hebben het geloof.
Kun je dan wel gelukkig zijn als je niet samen één bent in het geloof de HEERE dienen en liefhebben.
DE HEERE JEZUS kennen hoe zien jullie dat, is dat voor jullie ook dat HIJ de belangrijkste plaats mag hebben in jullie leven, alles in overleg met Hem.
Wedergeboorte is daar voor nodig, opnieuw geboren worden, van de duisternis in het licht van HEM leven.
Dan spreek je over een harte zaak geef mij JEZUS of ik sterf.
Wat mij opvalt in je vraag is dat je vraagt naar het onmogelijke.
Jij komt van de gergem en je vriend van de gereformeerd vrijgemaakt kerk.
Tussen deze twee kerken ligt al een wereld van verschil in denken.
Ben zelf ook voorheen lid geweest van de vrijgemaakte kerk, ken deze kerk dus ook.
Heb ook regelmatig diensten meegemaakt van de gergem, ken deze kerk dus ook.
Bij de ene gemeente heb je een preek van zo'n 20 min , en bij de andere gemeente heb je een preek van zowat een uur.
Hoe de preek en wat daar in gezegd word is heel verschillend, alleen al de uitverkiezing en avondmaal word daar niet hetzelfde over gedacht en gesproken.
En daarbij jullie hebben zelf ook verschillende meningen qua denken.
Nu vraag je wat een kerk er het beste voor jullie past. zou daar dan jullie qua denken dan ook opgelost wezen,
Eigenlijk zeg je een GOD die bij jullie beiden het beste past.
Ik wil in de liefde tegen jullie zeggen dat daar geen kerk voor is of je gaat het voor jullie zelf invullen wat goed voor jullie beiden zou zijn.
Als we de HEERE daar niet in betrekken en Hij daar de leiding niet in mag hebben, dan bouw je op zand en niet op een rots (het fundament).
En op een gegeven moment gaat het scheef groeien in jullie relatie.
Op dit moment zijn jullie niet één in het geloof, jullie zien beiden de HEERE verschillend in wie Hij is.
Je schrijft dat je het beiden in elkaars kerk niet ziet zitten.
Jullie zouden op deze wijze dan ook een ongelijk span zijn zoals de bijbel hierover schrijft.
Om samen verder te gaan, is de eerste nood zaak om eerst samen de HEERE te zoeken wie Hij is en daar samen gelijk in te staan en vanuit dat fundament te gaan bouwen.
Als jullie standpunt niet gelijk is, kun je nog zoveel van elkaar houden, maar dan is de kans dat dat een keer gaat scheef groeien en dat zou ik jullie niet toe wensen.
Hoop echt dat jullie daar wat mee gaan doen ga er maar veel voor in gebed.
Goed dat je deze vraag heb gesteld en het benoemt.
Wens jullie hierbij ook alle goeds toe.
rotterdam
@Dinand ; deze vragenstelster schrijft een probleem te hebben met het geloof maar als je doorleest begrijp je dat ze een probleem heeft met kerken.
Daarom kunnen ze dus ook gewoon gelukkig zijn.
Ze zijn op zoek naar een kerk waar ze samen deel van uit kunnen maken.
Ze zijn dus niet op zoek te zijn naar een GOD die bij hun past.
Het “ongelijke span” uit 2 Korinthe 6 heeft niets met deze 2 mensen te maken.
De apostel Paulus schrijft “Vorm geen ongelijk span met ongelovigen”.
Dit gaat niet over mensen uit verschillende Christelijke kerken.
Wie is in dit geval de gelovige en wie de ongelovige ?
Of zijn beide ongelovigen ? Dan is het een gelijk span.
Wat je zegt is, ook objectief, niet zichtbaar in de praktijk, er zijn heel wat gelijke spannen (volgens jouw uitleg dus mensen van dezelfde kerk) die een bar slecht huwelijk hebben.
Dominee v.d. Groep geeft deze mensen een heel goed praktisch advies “”Gezien jullie verschillende kerkelijke afkomst zou bijvoorbeeld een Gereformeerde Bondsgemeente of een Christelijke Gereformeerde Kerk het meest in jullie lijn liggen”.
Kijk daar kunnen verder mee.
Dinand
@rotterdam
Ben het niet met je eens ze hebben een probleem met het geloof ze staan er niet beiden er hetzelfde in.
Zo krijg je ook een probleem met kerken.
Jij zegt dat ze wel gelukkig kunnen zijn, ja voor de wereld kun je gelukkig zijn als je dieper in je hart gaat kijken zul je merken dat dat niet zo is.
En waarom niet om dat je samen het belangrijkste niet met elkaar deelt namelijk de diepe band met de HEERE.
Voor een tijd kan het lijken en voelen dat je gelukkig bent, in het begin is het allemaal verliefdheid dat gaat over in liefde naar elkaar, en dan komen er ook andere dingen om de hoek kijken.
Ben het met je eens als je allebei niet in je eigen kerk onder het ware recht gesneden Woord zit ben je daarin een gelijk span daar heb je gelijk in.
Je kunt dan beiden zoeken naar een kerk die er tussen in ligt, dan mis je beiden ook iets ben je ook niet gelukkig mee.
Ik ben ervan overtuigd dat je samen eerst de HEERE moet leren kennen, en dat is niet dat je van de HEERE JEZUS gehoord hebt, maar dat je Zijn Naam kunt spellen weten waar je het over hebt en wie Hij werkelijk is.
En daar is onderwijs en veel lezen uit de Bijbel en gebed voor nodig dat is er zo maar niet.
Ik hoop dat ze daar niet te licht over denken en de HEERE vragen, HEERE wat wilt U wat we zullen doen.

hartelijke groet.
pannenkoek
Ik wil wel met je mailen hierover. pietjepuk4@hotmail.com
Wij zijn een 'verzamel' gemeente. Mensen komen overal vandaan.
rotterdam
@Dinand, het is me een raadsel hoe je uit die paar zinnetjes kunt afleiden dat deze twee mensen “een probleem hebben met het geloof in God”.
De een is geboren en opgevoed binnen de GKV en de ander binnen de GG.
Waarom moeten deze jonge mensen persoonlijk “boeten” voor de verdeeldheid in de protestante kerken?
Ze proberen een “werkzame oplossing” te vinden voor een probleem wat zij zelf niet gecreëerd hebben.
De verdeeldheid is een groot kwaad, zet je in met alle kracht, om dat te beëindigen, dan komen onze jonge mensen ook niet in deze problemen.
Diep in het hart kijken ? Ik heb al moeite om mijn eigen hart te doorgronden laat staan dat van een ander.
De vraag stellen “wat wilt U Here, dat ik doen zal” is uiteraard een goede vraag, voor deze twee jonge mensen, voor jou, voor mij, voor iedereen.
Levenslang leerling, op de school van de Meester. Heerlijk toch?
Ik vind het overigens opvallend dat je niet reageert op mijn opmerking over het fout citeren van de tekst over het “ongelijke span”, nogmaals het gaat hier over een huwelijk tussen een Christen en een ongelovige.
Deze, onjuiste, uitleg maakt het leven van onze jonge mensen onnodig moeilijk.
linn
Assen zelf heeft zowel een gereformeerde bondsgemeente (sionsgemeente) als een chr. gereformeerde gemeente. Ga gewoon eens kijken ook in de plaatsen rondom jullie nieuwe woonplaats.