Leugen in de klas

Ds. J. Westerink / 22 reacties

Vraag

Tijdens de dagopening op school vroeg de lerares of er waren die gebedsverhoring van de Heere hebben gehad. Ik mag gelukkig zeggen dat ik gebedsverhoring heb gehad dus ik stak mijn vinger op. Toen vroeg de leraar aan mij of ik het met de klas wilde delen; ik was half verast daarover. Toen zei ik dat toen mijn oma overleden was, ik toen had gebeden en toen rust en vrede had gevoeld. Dat is niet waar. Ik voelde dat het een leugen, een zonde was, maar ik heb niet echt berouw. Hoe moet ik nu bidden? In de les werd het toen ook in het gebed gebracht. Moet ik het nu opbiechten aan de klas? Is het zonde als ik dat niet doe? Een jongere.

Antwoord

Beste jongere,

Een enkel ding begrijp ik niet goed uit je verhaal. Je schrijft dat je gelukkig mag weten van gebedsverhoring. En vervolgens dat je onwaarheid hebt verteld. Bedoel je dat je wel weet van gebedsverhoring, maar dat je verhaal niet klopt?

In elk geval zit ik met de vraag: waarom deed je dit? Wilde je ergens mee pronken? Wilde je graag meetellen? Je hoeft het mij niet te vertellen, maar probeer daar wel voor je zelf een antwoord op te geven, zodat dit gebeuren een lering voor je is. Vertel het vooral ook aan de Heere.

Naar mijn gedachte hoef je dit niet op te biechten aan je lerares of aan je klas. Daar dien je niemand mee. Het zou zelfs een oorzaak kunnen zijn voor spot. Dat wil jij toch niet.

Met vriendelijke groet,
Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

liegenopbiechten
22 reacties
Daniel
@Smanthi. als je geen kanker hebt en niet verslaafd bent is het een mooi gebed, maar wat als je ten dode bent opgeschreven, geen uitweg meer ziet, bij ons is God soms ver weg, mensen gaan dood, mensen springen voor de trein, mensen halen je het bloed onder de nagels weg, het blijven wel mensen.
God verhoort al onze gebeden niet, ik heb nachtenlang gebeden voor een verslaafde vrouw, een dochter van een dominee van de christelijk gereformeerde gemeente, helaas ging het helemaal mis.
Ligt het aan mij of aan God......, voorlopig blijf ik gewoon werken in een psychiatrische inrichting, ik ddoe mijn best en God geeft me een steuntje in de rug.
Samanthi
@daniel
Dit heeft betrekking op het verhoren! of niet verhoren.
Ik snap je reactie heel goed, maar ik denk niet vanuit mijn luie stoel.
Ik heb er hierboven al iets over geschreven en ga er hier niet verder op in.
Ik heb zelf in de psychiatrie gewerkt en ben nu zelf patient, beide kanten van de tafel ervaren.
Ik heb God als heel ver weg, of helemaal niet aanwezig, ervaren, maar de discipelen schreeuwde ook in nood terwijl Jezus onder in de boot lag te slapen.
Ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel.