Palestijnse haat

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Israël. Ik ben sinds een jaar of twee goed bevriend met twee Palestijnse vluchtelingen die nu in mijn stad wonen. Ze zijn moslim en ze zijn gevlucht uit Syrië. Toen we pas op YouTube filmpjes aan het bekijken waren, zagen ze dat ik wat filmpjes had afgespeeld van Joodse bands. Ik klikte dat filmpje aan en toen ze keken wilden ze dat ik dat gelijk uitzette omdat Joden ‘terroristen’ zijn. Zij hadden immers hun familie verbannen uit Palestina en daardoor hadden ze een hoop ellende meegemaakt in Syrië.

Tot nu toe begrijpelijk. Maar wat ik niet snap is dat alle kerken altijd zo vol lof zijn over Israël. Ze hebben toch ook een hoop op hun geweten en hebben veel Palestijnen vermoord en verbannen uit hun land? Waar staat in de Bijbel/Thora dat ze nu in de 20/21ste eeuw weer terug moeten gaan naar het stukje land wat van de Palestijnen is/was? En waarom zijn wij christenen altijd zo druk in de weer met de joden? Ze erkennen immers Jezus niet. Alleen maar omdat Jezus een Jood was?

Antwoord

Als ik de vraagsteller goed begrijp waren de twee Palestijnen eerst uit Israël gevlucht? Was dat in 1948 of daarna? Waarom zijn ze gevlucht? Opmerkelijk is dat het deze Palestijnen, die moslim zijn, in het moslimland Syrië toch niet veilig waren.

Zijn Joden terroristen? Dat wordt door Palestijnen gezegd omdat zij vanaf de lagere school worden opgevoed met haat. In de schoolboekjes is de geschiedenis herschreven. Het is goed om de realiteit vast te houden. Dan is duidelijk dat de Verenigde Naties in 1947 het besluit nam om Palestina, tot dan toe mandaatgebied van Engeland, te verdelen in een deel voor de Joden en een deel voor de Arabieren. Hiermee gingen de Joden wel akkoord, maar de Arabieren niet. Bij de oprichting van de staat Israël is dat land onmiddellijk aangevallen door zes omringende Arabische landen. Zijn de Joden terroristen omdat zij zich verdedigd hebben?

Op advies van de omringende landen zijn veel Arabieren toen Israël ontvlucht, andere Arabieren zijn door het Israëlische leger verdreven. Dit laatste gebeurde soms vanwege veiligheidsredenen, soms was het ook machtsmisbruik. Dit laatste is nooit goed te praten, maar iedereen weet wat er in alle (!) oorlogen gebeurt.

Sinds 1948 hebben Arabische landen vele oorlogen tegen Israël gevoerd. Zijn Joden terroristen als zij zich verdedigen?

Nadat Israël de bezetting van de Gazastrook (eerst bezet gebied van Egypte!) had overgedragen aan Fatah, heeft de Palestijnse organisatie Hamas de macht gegrepen in Gaza. Hamas probeert door tunnels en vele raketbeschietingen Israël te bestrijden. De zogenaamde vreedzame demonstraties bij het grenshek tussen Gaza en Israël hebben geen andere bedoeling dan dat Palestijnen (en in de eerste plaats Palestijnen) Israël willen binnen dringen om daar mensen te kidnappen en te doden. Zijn de Joden terroristen omdat zij het grenshek verdedigen en daarbij de inwoners van Gaza eerst gewaarschuwd hebben door middel van flyers om het grenshek niet te dicht te naderen?

Israël en de Joden zou men van veel dingen kunnen beschuldigen, maar niet van terrorisme! Helaas hebben meerdere (gelukkig niet alle!) Palestijnen terroristische aanslagen uitgevoerd in Israël en daarbuiten!

Ds. A. Jonker

Tags in dit artikel:

Israel