Christelijke houding van vrouw

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik vraag me af hoe de verhouding van mij, als vrouw, moet zijn ten opzichte van mijn man. Ik ben opgegroeid in een gezin waar erg de nadruk lag op zelfstandigheid en prestatie. Mijn ouders maakten me duidelijk dat ik een goede opleiding moest volgen, zodat ik geen man nodig had en hebben me altijd gestimuleerd mondig te zijn en zelfstandig beslissingen te nemen. Mijn moeder heeft ook altijd gewerkt en haar werk was altijd heel erg belangrijk voor haar. Na ons trouwen ben ik lid geworden van de kerkelijke gemeente waar mijn man al zijn hele leven lid van is. Daar is het gebruikelijk dat de vrouw zich allereerst op haar gezin richt. Een jaar geleden is ons eerste kindje geboren. Mijn man en ik hebben ervoor gekozen dat ik thuis blijf bij onze zoon. Daar sta ik ook van harte achter. Sindsdien ben ik me gaan verdiepen in de bijbelse rolverdeling tussen man en vrouw. Ik geloof dat het Gods wil is dat de man het hoofd van de vrouw en van zijn gezin is. Maar dat strookt dus totaal niet met wat ik van huis uit meegekregen heb. Kunt u mij een aantal handvatten geven hoe ik mij op kan/moet stellen tegenover mijn man? Wat is een christelijke houding?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een ieder is christen in zijn eigen levensperiode. Daarmee bedoel ik, dat de maatschappij een veranderend fenomeen is. Toen ik járen geleden trouwde kréég ik ontslag omdat getrouwde vrouwen nu eenmaal niet werkten. Mijn dochters en schoondochters kunnen zich zo ’n maatschappij niet meer voorstellen!

Is dat nu bijbels, of onbijbels? Mij lijkt het meer te maken te hebben met de tijdgeest en met de toen heersende gewoonten. Was dat ontslag prettig na een opleiding te hebben gevolgd die leidde tot een leuke baan? Nee, maar het bespaarde mij een heel geregel om alle 'ballen' in de lucht te houden toen ik als moeder niet (mede) de kost hoefde te verdienen. Bovendien hóéfde ik niet stil te blijven staan... het was slechts de kunst om een goede invulling van tijd en mogelijkheid te vinden om motivatie, voldoening én ontwikkeling gaande te houden! Jonge vrouwen nú zien zich veel meer geplaatst voor keuzes... dus: ik denk, dat het belangrijk is om met uw echtgenoot afspraken te maken over de verdeling van werk, zowel binnenshuis, als buitenshuis en voor wat de opvoeding betreft. U hebt beiden verantwoordelijkheden, zeker tegenover het volgende geslacht! Daarbij heeft een man zijn eigen taken, die níét uitsluitend bij arbeid liggen, maar zeer zeker ook bij de invulling van het vaderschap!

Vóórleven dat christelijk leven harmonieus leven is in de liefde van onze Heere Jezus Christus stijgt vér uit boven bijvoorbeeld Nederlandse gewoonten. Bovendien: als u er voor kiest om géén (betaald) werk buitenshuis te hebben, betekent dat nog niet hetzelfde als met de armen over elkaar achter de geraniums te gaan zitten! Voor een christen is er zoveel te doen binnen Gods Koninkrijk! Zoek iets dat bij u past, bij uw opleiding, bij uw interesses! Voldoening is niet altijd alleen maar uit financiële beloning te verkrijgen!

Uw houding tegenover uw man? Als u dat nog niet besproken hebt in de voorbereiding op uw huwelijk moet u alsnog het gesprek met hem aangaan!  Juist ook in de veranderde situatie van een groeiend gezin is het van belang om steeds opnieuw ieders positie te bepalen!

Het ga u goed,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

positie van vrouw
1 reactie
muurbloempje
Ik heb nog steeds heel veel aan het boek: Een vrouw naar Gods hart, geschreven door Elisabeth George. Echt een aanrader om te lezen als je met deze vragen zit!