Goede of slechte indruk

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Ik heb op mij genomen om de laatste vergadering van dit seizoen een inleiding te maken voor de Bijbelstudie van de Canadian Reformed Church in Brampton Ontario. Ik bood aan om iets te zeggen over de indruk die mensen in ons leven hebben achter gelaten. Verleden week begroeven we een van onze leden, mijn zwager. Op de avond voor de begrafenis zag ik een lange rij mensen die de laatste eer wilden bewijzen aan mijn zwager. Er waren heel wat mensen die ik al jaren niet had gezien. En een ieder liet bij mij een (verschillende) indruk achter. Ik vroeg me af hoe deze mensen mij zagen. Liet ik een goede indruk achter of een slechte? Wat is het een voorname zaak om daar over na te denken.

Antwoord

Beste vraagsteller,

We begrijpen niet goed wat nu precies je vraag is. Ben je op zoek naar een goede inleiding of bijbehorende Bijbelteksten?

De indruk die wij op mensen achterlaten is inderdaad belangrijk. Maar nog veel belangrijker is, of de 'indruk' van onze ongerechtigheden bij God zijn weggenomen. Dat kan alleen als we gewassen zijn in het allesreinigende bloed van Jezus Christus. En tot aan de dood, is die Weg tot Hem vrij en toegankelijk voor een ieder die sterft aan zichzelf (d.i. de zonden) en zijn hoop vestigt op Christus alleen.

Redactie Vragenrubriek

5 reacties
marlies123
Een eerste indruk van mensen is zeker niet altijd de juiste! En zeker bij een begrafenis gedragen mensen zich gauw anders door verdriet en emoties wat hier haast altijd bij komt kijken. Het lijkt mij toch ook wel dat de mensen meer met diegene die gestorven is zich bezighouden (in dit geval je zwager ) en troost halen uit de kerkdienst, dan hoe de familie allemaal op hen overkomt!
altijdwat
Ik kan de link niet zo goed leggen tussen een Bijbelstudie en een onderwerp als wat voor indruk mensen achterlaten. Een indruk is zo subjectief.. Het zegt wat over jou, maar ook veel over de ander. De indruk die God van ons heeft is volmaakt. Hij ziet en kent ons, Hij heeft ons geschapen. Hij kent de verborgen schuilhoeken van ons hart, maar ook onze tranen en verdriet.
Het onderwerp zou ook kunnen gaan over wat voor indruk Jezus van mensen had, voorbeelden genoeg...
Stel dat je in een groep mensen komt waar je de meesten oppervlakkig van kent. Laat iedereen na een uur eens hun eerste indruk over je schrijven. Geen indruk zal w.s het zelfde zijn. Het is zo weinig zeggend.. een eerste indruk.
Daniel
Mensen beseffen het niet altijd, maar de behoefte aan bevestiging en goedkeuring van anderen is vaak hun belangrijkste drijfveer.
Om hun positieve zelfbeeld te beschermen werken mensen hard, lopen ze op hun tenen, zeggen ze geen nee, draaien ze er omheen bij slecht-nieuws-gesprekken, willen ze winnen, anderen aftroeven en volgen ze cursussen over hoe ze aan meer charisma komen.

Net als de reactie van refoweb begrijp ik de vraag ook niet, wel eens met @altijdwat.
marlies123
@ Tara zo zie jij het, jij vind het een goed onderwerp voor een bijbelstudie! Ik zie het weer anders, en dat zal inderdaad ook wel enerzijds komen doordat de vraag niet helder gesteld is.

Toen ik de vraag las trof mij vooral dat de vraagsteller schreef: " Ik vroeg me af hoe deze mensen mij zagen, liet ik een goede indruk achter of een slechte?
Ik vind of je een goede indruk nalaat bij MENSEN generlei waarde hebben, mensen kunnen een heel positief beeld van je krijgen, en je prijzen om wat je gezegd en gedaan hebt in je leven en zo een goede indruk van je krijgen.
Mensen kunnen je ook algauw afkeuren doordat je de verkeerde keuzes in je leven maakt, niet het paadje wandelt wat de doorsnee kerkmens altijd doet, de verkeerde dingen zegt, je geen lief karakter hebt.

Maar volgens mij kijkt de God uit de Bijbel nog altijd naar het hart van iemand, en niet naar wat mensen in het leven gezegd hebben van een persoon. Mensen kunnen nog zo,n goede indruk van je gekregen hebben in je leven, maar daardoor zullen we nog niet de Hemel kunnen verdienen!
marlies123
@Tara,
Ik bedoelde dat ook meer in het licht van de eeuwigheid dat het generlei waarde heeft welke indruk je kan achterlaten bij mensen, of hoe dat je zelf over bent gekomen. Maar dat het uiteindelijk alleen erop aan komt of je een kind van God mag zijn/worden.
Dat betekent inderdaad niet dat je maar een onverschillige houding kan aannemen, maar ik vind wel dat je gewoon als jezelf moet kunnen reageren, je kunt niet altijd gaan denken hoe moet ik over komen, en wat zullen mensen voor een indruk van mij hebben gehad? Dat zou op een gegeven moment heel zwaar voor iemand gaan worden. Want je zal altijd situaties blijven houden waarin het (misschien onverwachts) niet helemaal loopt zoals je gedacht had en niet iedereen zal dan altijd kunnen reageren op de juiste manier. Want we blijven toch mensen met al onze emoties, verschillende karakters, verdriet dat we elkaar soms aangedaan hebben.