Kapitalistischer

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

"Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon." (Matt. 6:24) Waarom word deze boodschap door christenen volkomen in de wind geslagen? Het lijkt dat christenen in Nederland veel kapitalistischer zijn ingesteld dan seculieren.

Antwoord

Kun je die laatste stelling wat toelichten? Uit een recent onderzoek over het geefgedrag van christenen bleek in elk geval wat anders. Christenen geven minimaal het dubbele aan goede doelen t.o.v. de gemiddelde Nederlander en sommige stromingen doneren zelfs 6 maal zoveel.

2 reacties
schaapje
Ik denk dat het voor een christen niet verboden is om van de welvaart te genieten, m.i. dien je dan heus niet de mammon. Wel wordt wie rijk willen zijn veroordeeld en een geldgierige.
Zoals hierboven door Refoweb al vermeld is kunnen wij met ons geld nog heel wat goeds doen, en Wie dienen wij dan?
lies
Ik vraag me af wat het nut is van zo'n vraag, zoals ik me dat afvraag bij wel meer vragen die hier op Refoweb gesteld worden.

Vraagsteller: tuurlijk is het goed dat anderen hierbij stilstaan (ik neem aan dat dát de bedoeling van je vraag is), maar dit is toch een keuze die iedereen voor zich moet maken (alhoewel de Bijbel eigenlijk geen keuze laat); het is toch ieders eigen verantwoordelijkheid!

Ik zou zeggen: verbeter de wereld en begin bij jezelf!