Omgang met nog niet gescheiden man

Ds. P.D.J. Buijs / 4 reacties

Vraag

Sinds kort heb ik een lieve jongen leren kennen. We zijn verliefd op elkaar en willen niets liever dan een relatie hebben met elkaar. Dit kan nu niet omdat hij nog niet officieel gescheiden is. Zijn vrouw is vreemdgegaan en woont nu samen met een andere man. De scheiding is al in gang gezet. Mijn vraag is nu: ben ik zondig in Gods ogen omdat ik omgang met hem heb? Onze ontmoetingen gaan verder dan vriendschap.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Er zijn een paar dingen waar ik op zou willen wijzen in verband met deze situatie.

1. Deze man is nog steeds officieel aan zijn vrouw verbonden, ook al is de scheiding in gang gezet. Van dat objectieve gegeven moeten we uitgaan. Dat betekent dat het niet past om nu een relatie met hem aan te gaan. Het feit dat zijn vrouw hem zo behandeld heeft, geeft hem nog niet het recht om het gebod van de Heere terzijde te stellen. HIj is nog steeds aan deze vrouw verbonden en zal de tijd moeten afwachten dat dat niet meer zo is. Tot zolang is omgang hebben met hem inderdaad zonde.

2. Besef je wat dit nu doet met de man zelf? Als iemand zo'n ingrijpend gebeuren in zijn huwelijk heeft meegemaakt, moet hij eerst zelf tot rust komen, de dingen geestelijk verwerken. Ook grondige zelfreflectie voor Gods aangezicht is nodig. Hoe is het zover gekomen? Begrijp me goed: ik weet natuurlijk helemaal niets van oorzaken. Maar die vraag moet wel gesteld, beantwoord en verwerkt worden. Dan is het zeker niet goed om zo snel al weer een andere relatie aan te gaan. Ik denk dat de Heere van je vraagt om op dit moment afstand te bewaren. Hoe de dingen in een later stadium zouden kunnen lopen, is een andere zaak. Maar je dient de geestelijke verwerking van deze man door op dit moment niet op zijn gevoelens in te gaan.

3. En die verliefdheid? Bedenk: niet onze gevoelens mogen het laatste woord hebben, maar het gebod van de Heere. Bekering vraagt ook dat we soms dwars tegen onszelf ingaan. Dat is niet gemakkelijk - zeker gevoelens van verliefdheid kunnen heftig èn aangenaam zijn. Maar wat de Heere vraagt moet de doorslag geven en brengt ook altijd zegen met zich mee.

Vraag om de kracht van Zijn Geest om in Zijn wegen te mogen gaan. In dat gebed mag deze man zeker ook een plaats hebben: opdat hij heel dit verschrikkelijke gebeuren op een geestelijke manier verwerkt.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Tags in dit artikel:

echtscheiding
4 reacties
AHHK76
Beste jonge vrouw, Ik wil een paar dingen tegen jou zeggen... Niet om hard te zijn, maar ik wil graag eerlijk zijn en jou helpen.

* Je kunt niet voorkomen dat er een vogel op jouw hoofd gaat zitten, wel dat hij er een nestje bouwt. Met andere woorden: je kunt niet voorkomen dat je verliefd op iemand wordt. Maar vervolgens wel op wat er daarna gebeurt. Als iemand in een echtscheidingsprocedure zit, is de tijd nog niet rijp voor een nieuwe relatie.

* Waarom is deze man gescheiden? Ja, omdat zijn vrouw overspel pleegde. Dat klopt. Maar is dat het enige antwoord? Besteedde deze man genoeg tijd aan zijn vrouw? Had hij oog voor haar behoeften en wensen? Probeerde hij open met haar te comuniceren? Probeer een antwoord te krijgen op deze vragen, voordat je een aan een relatie met hem begint. Het zou zo kunnen zijn dat zij wegging om dingen waarin hij tekort schoot. Natuurlijk is dat dan niet goed van haar. Maar dan is er nog de vraag hoe het in jullie huwelijk zal gaan. Als deze dingen zo zijn, moet er bij hem, op zijn minst, een bekennen zijn van de fouten en een bereidheid om eraan te werken. Want niet zelden volgt na een eerste echtscheiding een tweede of een ongelukkig huwelijk.

Geduld, wijsheid en rust toegwenst!
Daniel
Oordelen over een ander is niet mijn taak, veroordelen al helemaal niet.
Wat wel zo is dat de meeste mensen intens verdrietig en ontheemd zijn na een scheiding of tijdens de scheiding.
En als ik me zorgen moet maken over iedereen die niet volgens de Dordtse leerregels leeft kan ik zelf niet meer leven (Mijn vraag is nu: ben ik zondig in Gods ogen omdat ik omgang met hem heb? Onze ontmoetingen gaan verder dan vriendschap).
In het geval van vraagstelster vind ik wel dat je je moet bedenken dat zoiets tijd nodig heeft, het moet geen vlucht zijn in de armen van iemand anders om de pijn niet meer te voelen.
Alles heeft zijn tijd nodig.
We gaan al zo snel in deze wereld van hype naar hype, geduld hebben is meestal niet meer van deze wereld.
En het blijft een schone zaak.
Daniel
Vanmiddag reed ik na het werk naar huis, op de radio klonk Henk Westbroek's Je naam is mooi en er liep een traan over mijn wang.
Thuisgekomen was de hond de enige die zo blij was dat ik er weer was.
Viel wel een beetje tegen.....ha ha, nee hoor, de hond is zelfs blij als ik even naar de schuur geweest ben.
Het liedje schoot me weer te binnen na het lezen van vraagstelster haar vraag,
Je kunt alleen elkaar liefhebben als je goed met elkaar omgaat, ook tijdens en na een scheiding, mijn vrouw en ik zijn dertien jaar bijn elkaar en ik voel het nog net zo als Henk Westbroek het zingt.
En dat gun ik iedereen in het huwelijk, maar vraagstelster zal ook even pas op de plaats moeten maken.....als het goed zit komt het er wel uit.

De tekst is als volgt:

Als jij je kleren aantrekt.. zonder haast
en haast zonder erbij na te denken
kijk ik naar een omgekeerde striptease
van een volmaakte schoonheid
elke handbeweging: een gedicht
elke buiging als een roos die sluit
O schat van mij! O hemels hoge ster!
zelfs jouw schaduw kan mij verblinden
Dus ga niet weg. Ga nooit bij me weg
maar als je ooit verdwijnt:
laat mij je dan weer vinden

Zolang ik jou echt... bij me heb
heb ik de volmaakte liefde lief
drink ik uit een pure waterbron
en slaap onder een deken van geluk
jij bent het goudste zonlicht
een volmaakt helder kristal!
Zo schitterend dat het licht ervan
me soms dreigt te verblinden
maar ga niet weg. Ga nooit bij me weg
en als je ooit verdwijnt:
laat mij je dan weer vinden

Zelfs je naam is mooi!
Mooier dan die van iedereen
die dezelfde naam heeft

Zelfs je naam is mooi!
Mooier dan die van iedereen...

Dus ga niet weg! Ga nooit bij me weg!
maar als je ooit verdwijnt:
laat mij je dan weer vinden...
altijdwat
(ver)liefd maakt blind. Beste vraagsteller, iemand die gescheiden is heeft een rugzak vol problemen / verdriet bij zich. Daarnaast is het goed om na te gaan wat er zoal niet goed ging in de vorige relatie, durft je vriend ook zijn eigen fouten onder ogen te komen? Is hij daar eerlijk in? Een relatie hebben met een nog niet officieel gescheiden iemand is net zo goed vreemdgaan. Alles bij elkaar zou ik nog maar even (af)wachten.
Ken ik de ander echt? en is hij en ben ik toe aan een relatie die zeker geen gemakkelijke start zal hebben gezien zijn recente huwelijk? Ben ik 'de ware' voor hem of een opvulling van zijn eenzaamheid? Allerlei vragen die in ieder geval veel voorzichtigheid vragen volgens mij.