Anders gaan denken

Ds. A.K. Wallet / 4 reacties

Vraag

Hoe moet ik verder? Na een periode van ongeveer vijf weken voel ik me heel anders dan daarvoor. Ik ben anders gaan denken over bepaalde dingen zoals de zonde. Ik had daarvoor heel weinig contact met God, ik ga wel elke zondag twee keer naar de kerk, mis nooit catechisatie of jv, maar het persoonlijke contact had ik niet echt met God. Totdat in onze kerk een dominee kwam preken. Het ging die dienst over Petrus die drie keer Jezus verloochende. Dat heeft mij heel erg aan het denken gezet, het was een zegen. Ik merkte dat God in mijn leven kwam werken en ik nam dat aan. Sindsdien zoek ik Hem elke dag door middel van Bijbellezen en het gebed. Dat geeft mij veel kracht. God laat mij zien dat ik zondig ben, maar dat Hij mij wil dragen en helpen. Ik bid daar ook elke keer weer om. Maar het probleem is dat ik een zonde heel moeilijk los kan laten. Elke keer weer en wordt er altijd voor gewaarschuwd (ik weet dat God dat is). Ik heb het er nu moeilijk mee, want ik weet dat het nu puur aan mij ligt. Wat mis ik dan nu op dit moment en hoe moet ik verder? Ik bid er elke keer weer om nu en wil het ook echt kwijtraken! Wat moet ik doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager,

Bedankt voor je schrijven. Mooi om te merken dat de Heere werkt in je jonge hart. Je bent na een preek over de verloochening van Petrus anders gaan denken over de zonde. Dat is een heel bijbels gegeven. Het ene Griekse woord voor bekering is metanoia en dat betekent anders gaan denken. Er is nog een woord voor bekering en dat is metastrefo, dat betekent  anders gaan leven. Je begrijpt dat deze twee heel nauw aan elkaar verbonden zijn. Maar het begint in je denken, het begint in je hart. Dat is de gewone werkwijze van de Heere.

Je zoekt de Heere door middel van gebed en Bijbellezen. Dat zijn ook de twee vleugels Woord en gebed die de Heere aan ons gegeven heeft om te vliegen, om te leven met Hem. Maar nu kom je met je vraag: je hebt moeite met een bepaalde zonde.

Ik denk dat je goed moet begrijpen dat je niet zondeloos wordt. Het verschil met vroeger en nu zal zijn dat je er nu last van hebt en eerder niet. Maar het leven uit de Heere is een strijdend leven. Er zal nooit een tijd komen dat je helemaal zonder zonden zult zijn. We zouden dat heel erg graag willen, maar de grootste heiligen in het koninkrijk van God, hebben nog maar een klein beginsel van deze nieuwe gehoorzaamheid.

Maar ik begrijp dat het je verdriet doet. Ieder heeft zo zijn boezemzonden, waar hij/zij het meest tegen te strijden heeft. Het kan zijn een zonde waar je vooral in je jonge leven veel last van hebt, als het bijvoorbeeld gaat over het seksuele leven. Er is een groei naar de volwassenheid en die verloopt niet altijd vlekkeloos. Als het daarover gaat probeer je gedachten wat af te leiden, maar weet dat bijna iedereen er mee te strijden heeft. En helemaal geen pornografische lectuur en beelden gaan kijken.

Als je getrouwd bent is er een probleem minder. Maar dan zijn er weer andere zaken, om tegen te strijden. Onthoud het goed: Het blijft altijd strijden. Maar weet dat het geen hopeloze strijd is. Zie op de Heere Jezus , die voor de zonden geleden heeft, maar ook voor de vernieuwing van je leven wil zorgen. Hij heeft de strijd gestreden en leef daaruit. Vraag om verdieping in je geestelijk leven, zodat er groei mag zijn in de kennis van God en van de Heere Jezus.

De eerste tijd van de liefde is een heel mooie tijd, maar er moet meer op volgen. Blijf getrouw in het lezen en bidden en laat Gods Geest in je werken.

Van harte de nabijheid van de Heere toegebeden.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

Tags in dit artikel:

bekeringgeloof en gevoelzonde
4 reacties
Daniel
Beste vragensteller, Ds. Kwallet heeft het juiste antwoord gegeven, zondig zijn we allemaal en het maakt voor God niet uit hoe zondig.
Een kleine zonde is net zo erg als een grote zonde, dat heb ik hier op refoweb geleerd en in mijn jeugd ook.

Het komt goed met je als je zo door gaat, nadenken over wat je doet, niet alleen je begeertes achterna rennen, sommige zonden doe je zo onbewust en met je bedoel ik ook mezelf. Ik zondig wat af, maar ik ga niet bewust de tien geboden overtreden, dat is er in mijn jeugd ingehamerd.

Veel sterkte toegewenst en God's zegen.
waldboy
Mooi antwoord van ds. Wallet.
Ik wil nog aanvullen, dat we een Medestrijder hebben. Of, nog beter, Iemand die voor ons gestreden heeft.
Zijn weg naar Golgotha, Zijn kruisdood, toen heeft Hij voor ons gestreden. Onze zonden zijn toen op Hem neergekomen. Hij zit nu voor de troon vna God en daar bid en pleit Hij voor ons.
Vertel Hem in je gebed van je zonde, dat je er last van hebt en er niet van los kunt komen. Dat is al een last minder. Zelf strijden kost alleen maar energie en helpt niet.
Roozemond
Vanmorgen zei de dominee het nog zo mooi en bijbels: die Mij vroeg zoeken, ZULLEN mij vinden! Houd aan, grijpt moed, uw hart zal vrolijk leven! (naar 1 van de prachtige Psalmen die me nu in gedachten schoot)
solide
"vragensteller,we zijn ZONDE,door onze diepe val!lees van de rijke jongeling. vraag toch veel om ontdekkend licht!aan de Heere Zelf! vraag maar veel "Heere leer mij mezelf kennen""dat gun ik je