Schoonmaak Heilige der Heilige

dr. G. W. Marchal / 2 reacties

Vraag

In het Heilige der Heilige mocht alleen de hogepriester eenmaal per jaar komen. Werd daar dan ook nooit schoongemaakt? Het is toch ook niet eerbiedig als er enorm veel stof en spinnenwebben zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Deze vraag ligt heel erg voor de hand. Eigenlijk is zij ook moeilijk van eenvoud. Er zijn, naar mijn besef twee mogelijkheden, waarvan de eerste voor mij de meest logische is. Het alleenrecht van de hogepriester betreft het uitoefenen van de priesterlijke functie, eenmaal per jaar. Dat betekent dat de noodzakelijke arbeid (onderhoud) op gepaste wijze kon geschieden. Veel minder waarschijnlijk is dat de hogepriester bij die eenmalige arbeid eerst zelf het noodzakelijke 'huishoudelijke' werk deed. Ik blijf dus bij het eerste antwoord.

Ds. G. W. Marchal

dr. G. W. Marchal

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Welsum (33%)
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

Heilige der Heilige
2 reacties
Confetti
Grappig, als kind heb ik daar ook eens over nagedacht. Op een of andere manier heb ik voor me zelf toen aangenomen, dat het heilige der heilige zo heilig was, dat er geen stof en vuil zou kunnen komen ;)
Spatie
Ja dat zijn idd vragen waar waarschijnlijk iedereen wel eens over nagedacht heeft. Ik heb ook altijd aangenomen dat het daar gewoon niet vuil werd.