Vrije Baptistenkerk in Drachten

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de Vrije Baptistenkerk in Drachten, genaamd De Bethel. Wat is dit voor kerk? Kan iemand mij er iets over vertellen?

Antwoord

De wortels van de Baptistengemeente in Drachten gaan terug tot in de 19de eeuw, een periode waarin het Baptisme in Nederland tot ontwikkeling kwam.

In 1988 werd ds. O. Bottenbley beroepen in Drachten. Orlando Edgar Bottenbley (geboren in Paramaribo, 1951) is de predikant van deze Vrije Baptistengemeente Bethel, een megakerk in de Friese plaats Drachten. Bethel betekent "huis van God." Deze kerkgemeenschap staat bekend als de een van de grootste en snelstgroeiende van Nederland.

Na zijn studie theologie aan het Bijbel Instituut België (thans de Evangelische Theologische Faculteit Leuven) studeerde ds. Bottenbley verder aan het Nederlands Gereformeerd Seminarie en aan de Theologische Universiteit Kampen (Broederweg) van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt. Dit jaar hoopt hij zijn 25-jarig jubileum te vieren als voorganger van de Bethelgemeente.

Vanaf het moment dat ds. Bottenbley werd beroepen maakte de gemeente een stormachtige groei mee. Het ledental groeide van 60 naar ongeveer 2500 mensen. De kinderen meegerekend, bezoeken 's zondags zo’n 3500 mensen de diensten.

Er kunnen 1800 mensen per dienst aanwezig zijn. Vanwege het grote aantal bezoekers zijn er 's morgens twee diensten. Een om 09:00 uur en een om 11:30 uur. Ook 's avonds is er een dienst.

Iedere eerste zondag van de maand is er een praisedienst. De benaming zegt het reeds: een dienst om te "praisen", te lofprijzen. Onder begeleiding van één van de muziekteams wordt er een avond lang gezongen, soms uitbundig, soms ingetogen. Een korte meditatie biedt een rustpunt in de avond, waarbij Gods Woord gelezen en overdacht wordt. De doop vindt plaats door onderdompeling op persoonlijk geloof.

In de Bethelgemeente worden baby's niet gedoopt, maar opgedragen aan God. Een aantal keer per jaar is er een speciale dienst waarin deze plechtigheid plaatsvindt. Bij het opdragen wordt er een gebed uitgesproken over het kind

De Bethelgemeente telt  22 parttime of fulltime betaalde medewerkers. Daarnaast zijn er verschillende niet betaalde parttimers, die allen vele uren per week werkzaam zijn in de gemeente. Maar het overgrote deel van het werk wordt verzet door de talloze vrijwilligers: gemeenteleden die hun gaven, tijd en energie inzetten in de gemeente.

De missie van de gemeente luidt: "Jezus Vinden, Volgen en Verkondigen." In de missie geven ze aan, dat ze mensen willen helpen om Jezus Christus te vinden, dat ze elkaar samen willen opbouwen en verder helpen in het volgen van Jezus. Het belangrijkste element is het verder vertellen wie Jezus is en wat Hij voor hen betekent.

Hans Schenkel

Lees meer artikelen over:

baptisme
4 reacties
Lisanne
Ik ben een aantal keren in vakanties in deze gemeente geweest en het was fijn! Echt super. Ze bieden er ook allerlei cursussen (zoals huwelijkscursussen) en bijbelstudies aan. Een hele bruisende, levende gemeente waar ik geen onvertogen woord heb opgevangen. Bijbelgetrouw!
Pompelmoen
Eh, klopt het dat de Bethel haar roots heeft in de 19e eeuw? Over de Surinaamse dominee, die als belangrijke grondlegger wordt genoemd, wordt verteld dat hij in 1988 aan de slag is gegaan - dus aan het eind van de 20e eeuw...
Pol
Wij zijn afgelopen zondag 2x geweest. Een gastvrije gemeente, ontzettend groot en bedrijfsmatig georganiseerd. Wat je maar bedenken kunt is er. We kregen van iemand een rondleiding door het gebouw omdat we onze kinderen op de creche en kinderdienst moesten brengen. Gebedsteam is aanwezig, bidt voor de mensen tijdens de dienst. Er is nazorg. Duidelijke preek van ds Bottenbley. Als we weer in Friesland op vakantie zouden gaan, zouden we deze kerk weer bezoeken. Er zijn duidelijk verschillen met traditionele kerken, maar persoonlijk heb ik daar geen problemen mee. Ga gewoon een keer een dienst bezoeken als je in de buurt bent!
Lalage
Waarom ga je er niet zelf heen om eens te kijken en te praten met die mensen?