Last van opvliegers

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Al enkele jaren heb ik 's nachts last van opvliegers. Ik ben naar een homeopaat geweest van wie ik kalium carbonicum kreeg. Dit heeft me enorm geholpen, maar de opvliegers kwamen na een half jaar weer terug. Toen ik weer naar de homeopaat ging, kreeg ik een grote hoeveelheid in één keer en daarna de gewone hoeveelheid. Maar het hielp niets. Toen heb ik dokter Vogels Famosan gebruikt. Dat hielp wel, maar niet voldoende. Ik heb toen Overgang Balans geprobeerd en dat hielp iets, maar ook onvoldoende. Ik word inmiddels wanhopig, omdat ik ontzettend moe word van die onderbroken nachten. Ook overdag heb ik ze. Ik wil niet die chemische hormonen die mijn arts voorschrijft, gebruiken, omdat de meningen verdeeld zijn over de gevolgen van deze preparaten. Wat moet ik dan toch?!

Antwoord

Het probleem is duidelijk. Heftige opvliegers. Je keus om geen hormonale therapie te gebruiken is de jouwe. Of die argumenten 'hard' zijn valt te bezien. Je mag er voor kiezen 'alternatief te gaan'. Maar blijkbaar doet het niet meer wat het deed. Van alternatieve behandelingen heb ik geen verstand. Van hormonale therapie weet ik dat het vaak goed werkt (niets werkt altijd), en dat de negatieve effecten erg meevallen (wanneer je het geen jaren aan één stuk gebruikt).

Aan jou de keus.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch