Kwaliteit van leven

Ds. B. J. van de Kamp / 1 reactie

Vraag

In hoeverre is het begrip "Kwaliteit van leven/bestaan" bijbels? Kun je op grond van de Bijbel dit begrip als uitgangspunt hanteren?

Antwoord

Beste vraagsteller of vraagstelster,

Als het gaat om kwaliteit van leven is God ten nauwste bij ons leven van elke dag betrokken. De schepping is van God. Hij wilde dat het leven van de mens goed zou zijn, samen met zijn en haar God. Ook in de gevallen schepping heeft God de kwaliteit van leven niet veracht. Tegen Adam en Eva noemt Hij de pijnpunten die er zullen komen. Niet om dat maar zo veel mogelijk te laten gebeuren, maar opdat de mensen onderling dit voor ogen zullen houden. Helaas zijn mensen dat vergeten, maar de Heere niet.

Israël mag naar het land van de belofte. Als zij blijven in de inzettingen van de Heere, zal er veel zegen zijn. Geen onvruchtbaarheid, voldoende eten, stokouden en baby’s zullen de straten van dorp en stad vervullen. Maar de mens vergat opnieuw de Heere zijn God. Als Christus komt, komt Gods Koninkrijk. Tekenen van het Koninkrijk zijn de verkondiging, maar ook genezing. De mens is ook de gave van medische zorg gegeven.

De kernvraag blijft:  Bepaalt God en het leven in gehoorzaamheid en geloof in Hem ons leven. Of zijn wij zelf het middelpunt?

Wat mensen los van God wel erkennen is: Al ben je 90 jaar lang kerngezond, maar totaal verlaten van familie en vrienden, wat heb je dan voor kwaliteit. Dat de vraag nog veel dieper ligt als je hem verbindt met God en het geloof in de Heere Jezus Christus, dan gaat het ineens niet meer op. Daar ligt het probleem en ook de fundamentele bepaling t.a.v. de kwaliteit van leven. Artsen moeten ons eens allemaal loslaten. De Arts Jezus Christus niet. Hij draagt door leven en dood, want in Hem is het Leven!  Met eeuwige kwaliteit.

De vraag is dan, wat je kiest. Kwaliteit zonder God? Wat praat je dan over? Dat is zo plat als maar kan zijn. Kwaliteit met God? Dat overwint zelfs ziekte en dood.  Lees nog maar eens de rijke inhoud van zondag 1 uit onze Catechismus.

Ik hoop hiermee je verder te hebben geholpen.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Tags in dit artikel:

euthanasiegezondheid
1 reactie
Catherine
Misschien heeft vraagsteller beroepshalve met deze vraag te maken? Of staat voor een moeilijke keuze, met een familielid.
Wat voor "de wereld" geen kwaliteit van leven meer is, is gelukkig voor God nog van veel waarde.
Een comapatiënt, die mogelijk niet meer ontwaakt, is dat nog kwaliteit van leven? Dat zijn heel moeilijke ethische kwesties. Ik hoop dat we er niet naar toe gaan dat iedereen die na een bepaalde tijd niet meer ontwaakt, ge-euthanaseerd wordt.