Voorbehoedsmiddelen in huwelijk

Ds. P. van der Kraan / 4 reacties

Vraag

Mijn vraag is als volgt: Hoe moet ik omgaan met getrouwd zijn en voorbehoedsmiddelen? Afgelopen september ben ik getrouwd met mijn man. Ook ben ik in september begonnen met een werken-en-leren-opleiding binnen het huidige bedrijf waar ik altijd al werkte als verpleegkundige. Dit traject duurt nog twee jaar (opleiding wordt betaald). Ik heb overigens al het diploma tot sociaal agogisch werker niveau 4. De opleiding is puur het vergaren van kennis en de mogelijkheid tot het verrichten van verpleegtechnische handelingen. Als ik denk aan kinderen is het verlangen er zeker en wij hopen deze ook te mogen ontvangen. Toch voel ik mij de laatste tijd erg schuldig. Omdat het niet verstandig is om zwanger te raken onder mijn opleiding gebruiken wij voorbehoedsmiddelen. Toch voelt dit niet goed! Het lijkt op een soort van plannen... Mijn vraag is wat ik hier mee aan moet?

Antwoord

Mijn vraag aan jou is: hebben jullie (samen!) je in deze zaak verdiept of ben je min of meer vanzelfsprekend (vanwege de geschetste situatie) op voorbehoedmiddelen overgeschakeld, zonder eerst diepgaand over het gebruik daarvan en de keuze van welk middel hebt nagedacht? Als dat het geval is, zou ik je dringend willen aanraden om je eerst in dit onderwerp te verdiepen. Er bestaan zoveel goede artikelen over de zaak die jou dwarszit, dat mijn reactie daar nu niet zoveel aan toevoegt. Daarom wil ik hierbij wijzen op een enkel artikel waarin de zaak breedvoerig wordt behandeld. Mocht je dan nog specifieke vragen overhouden, dan wil ik bezien of en hoe ik je van dienst kan zijn. Maar ga eerst eens naar http://www.mklaassen.net/artikelen/praat-de-pil/

Ds. P. van der Kraan

Lees meer artikelen over:

gezinsvormingvoorbehoedsmiddel
4 reacties
hvdijk66
Dominee van der Kaan moedigt de vragensteller aan om zich samen met de partner te verdiepen in het gebruik en de keuze van voorbehoedmiddelen. Een verstandig advies lijkt me. Het stuk waarnaar verwezen wordt lijkt daarmee in overeenstemming te zijn. ¨Praat over de pil¨ staat er boven het artikel.

Als je de tekst van M. Klaassen leest dan wordt er echter een duidelijk standpunt ingenomen. Een citaat:

Anticonceptie hoort bij een andere wereld dan de joods-christelijke. Het ‘anti’ in anticonceptie staat diametraal tegen het ‘pro-life’ dat eigen is aan de joods-christelijke traditie. Kunstmatige anticonceptie, als pendant van de seksuele revolutie, komt uit een onzuivere bron met een antigoddelijk karakter.

De boodschap van het artikel is niet ¨Praat over de pil¨ maar ¨Stop met de Pil¨
drernie
Het is verstandig om ook de reactie van Mw Hoek-van Kooten op het artikel van de heer Klaassen te lezen.

http://www.rd.nl/opinie/praat-over-anticonceptiepil-maar-dan-wel-zorgvuldig-1.1134404
hvdijk66
@drernie:
Bedankt voor je bijdrage. Ik heb zojuist het stuk van Alie Hoek-van Kooten gelezen. Het is mijns inziens een evenwichtige, realistische benadering. Ik hoop dat het de vragensteller helpt om de juiste keuzes te maken.
Jorrianne
God heeft het lichaam van een vrouw zo gemaakt dat je kan weten wanneer je wel en niet vruchtbaar bent. Door middel van je temperatuur en cervixslijm kun je dat zelf achterhalen. De cursus sensiplan helpt je hierbij en het is net zo betrouwbaar als de pil.

Ik heb de cursus ook gevolgd en het ik niet alleen fijn om geen hormonale anticonceptie te gebruiken maar ook om je lichaam goed te leren kennen. Het is ook echt iets wat je samen doet. Misschien is dit een 'oplossing'?