Ouders tegen medicijnverandering

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de rechten van ouders van meervoudig gehandicapte kinderen! Als er bij een kind een medicijnverandering medisch nodig is en de ouders willen het niet, wie heeft dan het laatste woord? De verpleegkundige of de ouder? En wat zeg je dan tegen de ouders? Hoe ga je daar mee om? Ik hoop dat ik hier een goed antwoord op kan krijgen, omdat wij hier op de werkvloer erg mee zitten!

Antwoord

Dat hangt sterk af van de verstandelijke vermogens en van de leeftijd. In principe hebben ouders de zeggenschap tot 14 á 16 jaar -wettelijk 18- en moet er, misschien heel moeizaam en vervelend soms, met hen onderhandeld worden. M.i. is dat bij medicijnen en problemen echter een taak voor de voorschrijvend arts. Die moet duidelijk kunnen maken wat de indicatie is en dat die indicatie ook inhoudt dat het voor het kind voordelen heeft cq beter is. Wanneer daar de verantwoordelijkheid niet wordt genomen, is dat het eerste punt van gesprek met de leiding. Zijn er situaties die onwerkzaam worden op de werkvloer dan is dat een punt, bij problemen met de ouders, tussen instelling en ouders.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medicijnmedisch