Noodsituatie in huwelijk

C. M. Chr. Rots - de Weger / 22 reacties

Vraag

Na een korte periode getrouwd te zijn kom ik erachter dat mijn vrouw zeer negatief is, driftbuien heeft, zichzelf soms pijn doet omdat ze niets wil voelen, erg achterdochtig is, altijd probeert een ruzie te ontwikkelen, niemand vertrouwt en mij helemaal alleen voor zich wil hebben. Ook kunnen haar stemmingen enorm wisselen. Zijn dit bekende verschijnselen en wat zou de oorzaak kunnen zijn? Dit kost mij enorm veel energie zodat ik aan hobby's niet meer toekom en mijn hele leven is gericht op mijn vrouw. Hoe lang houd ik dit vol? Dit is een noodsituatie waar ik graag advies in wil hebben.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja, een noodsituatie. Dat kan ik begrijpen. Ga dus húlp zoeken. Voor jezelf. Voor haar. Voor jullie beiden.

Naar oorzaken kan ik alleen maar gissen, maar dát er diepere redenen zijn voor haar gedrag geloof ik direct! En hoelang jij het volhoudt, hangt helemaal van jou zelf af.

Overigens vraag ik mij af, of je niets gemerkt hebt vóór jullie huwelijk... maar goed, dat kan ik therapie wel ter sprake komen.
Mocht je je overigens nog niet direct in een professioneel hulpverleningstraject willen storten, probeer dan een of meer gesprekken met (goede) vrienden, familie, je dominee of (wijk)ouderling. Blijf in ieder geval niet rondlopen met deze vraag, want het maakt je eenzaam en kwetsbaar en lost ook niet iets op!

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relatietherapie
22 reacties
mieptruus
Ik lees geen diagnose. Vraagsteller kan gewoon goed de symptomen formuleren.
Hij vraagt om hulp en niet om negatief commentaar!

Petrus62, bedankt voor je uitleg.Maar vraagsteller moet iets doen. Hij kan niet alleen blijven in die situatie.
Nomad
@Sterretje Wel goed lezen hoor (-;..
Tara zegt iets over hoe het het bij haar overkomt.... dat is iets anders dan e.e.a. beweren.
En dit heeft met de gekozen formulering van vraagsteller te maken.