Krampen bij borstbeen

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Soms heb ik geweldige krampen aan of op mijn borstbeen, in verticale richting tussen mijn borsten. Meestal gebeurt dat op bed, tijdens mijn slaap. Als ik van de pijn wakker word, kan ik me niet bewegen, elke beweging is dan te pijnlijk. Meestal moet ik heel stil wachten en rustig ademhalen tot de (spier?)krampen wegtrekken. Soms ligt mijn ene arm bij het wakker worden boven mijn hoofd en gaat het pas over als ik stukje bij beetje mijn arm naar beneden kan halen. Toen ik er voor het eerst last van begon te krijgen, raakte ik aardig van mijn stuk. De pijn was zo hevig en het gebeurt in je slaap, dat maakte me bij het slapen soms onzeker. Later kwam het ook overdag voor. Meestal gaat zo'n pijnaanval over bij veranderen van houding of bij rustig ademhalen. Soms krijg ik zo'n aanval maar eenmalig, soms een enkele nacht achter elkaar. De ene keer keert het regelmatig terug, de andere keer blijft het maanden tot ook wel een enkel jaar weg. Ik ben er jaren geleden voor naar mijn huisarts geweest, zonder onderzoek kon hij mij direct vertellen wat het was: de ziekte of het syndroom van Tietze. In die tijd was ik nogal gespannen, maar ik begreep dat het niets met spanning te maken had. En ook niet met het feit dat ik tamelijk zware borsten heb. Mijn vraag is: waar heeft het dan wel mee te maken? Wat kun je bij een aanval het beste doen? En is er een manier om het te voorkomen/ervan af te komen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wanneer het jaren geleden is dat je er mee naar de huisarts bent geweest, lijkt het me een goed idee  dit nog maar eens te doen. Ik hoor er geen heel enge dingen in, zo op afstand. Tegelijkertijd leent de mail zich niet voor een helder advies bij deze klacht, zonder verder door te vragen en verder lichamelijk onderzoek te doen. Ik beperk me dus tot het advies om een keer bij de huisarts langs te gaan.

Drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

borst(en)kramp
2 reacties
Catherine
Ik las laatst dat mensen die dit hebben, opgenomen worden met vermoeden van hartproblemen. Dan blijkt het kramp van de slokdarm te zijn, of omhoog komend maagzuur. In de nacht zou dat heel goed kunnen. Je bent je niet altijd bewust hiervan. Dus wellicht is het goed om aan de huisarts te vragen of dit de oorzaak kan zijn?
Of een doosje maagzuurremmers halen, die zijn tegenwoordig vrij verkrijgbaar bij drogist.
Ineke
Bij het syndroom van Tietze ervaar je de pijn veelal links bij je borstbeen.Op de plaats die jij aangeeft zit kraakbeen wat je ribben verbindt met je borstbeen wat er gevoelig is.Mogelijk dat de zwaarte van je borsten er geen goed aandoet en dit de heftige pijn verklaard?k Zou inderdaad een keer naar de huisarts gaan voor verder onderzoek.