Geen openbaring van Christus gehad

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Kan het kloppen dat iemand het weet dat hij levend gemaakt is terwijl hij nog geen openbaring van Christus heeft gehad? Zo ja, hoe gaat hij hiermee om en wat moet hij doen?

Antwoord

Beste vraagsteller. Over deze vraag heb ik een poosje nagedacht. Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik hierop moet antwoorden. Ik zeg met de dichter van psalm 52: Dit is taal die mij verbaast.
Het is mij bekend dat er kringen zijn waarin allerlei weldaden die Christus verwierf buitengewoon ver uit elkaar getrokken worden in de beleving. Daar lijkt je vraag op. Wel levend gemaakt (en je dat bewust zijn) maar nog geen openbaring van Christus gehad. Wie heeft je dan levend gemaakt? Zie Efeze 2:5.
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die wist dat hij levend gemaakt was, maar die niet wist dat de Heere dit gedaan heeft, of, anders gezegd, dat dit een weldaad van Christus is. Ik zeg ronduit: hier houd ik niet van. Het is niet bijbels om allerlei spitsvondige onderscheidingen te bedenken die meer verwarring brengen dan stichting.

Iets heel anders is (en misschien bedoel je dat, ik hoop het) of wij niet moeten staan naar het opwassen in de genade en kennis van de Heere Jezus Christus. Dan is mijn antwoord: Uiteraard. Dat is wel bijbels. In een beginnend geestelijk leven is er vaak nog veel onwetendheid. Mag ik weten dat Christus ook mijn Borg wil zijn? Dit is een tere vraag. God wil daartoe de genademiddelen zegenen.
In de belofte van het evangelie verklaart de Drieënige God Zijn hart. En het vaak schuchtere en bestreden geloof neemt biddend de toevlucht tot de hem aangeboden verlossing, om zo meer kennis (en nu bedoel ik ook: bevindelijke kennis) te verkrijgen van God en de weg des heils. Maar als het gaat over Christus en Zijn weldaden, dan zeg ik: wat God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

Met hartelijke groet, Ds. H. Korving