Tooledoot

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Wat betekent het woord tooledoot? Het staat niet in een verklaring, maar wel in het boekje van ds. W. Visser dat wij gebruiken op de mannenvereniging. Het heeft met Noach te maken.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Tooledoot is een Hebreeuws woord en wordt in de Statenbijbel meestal vertaald met "de geboorte van." Anderen vertalen met "de geschiedenis van." We vinden het woord in Gen. 2:4, 5:1, 6:9, 10:1, 11:10, 11:27, 25:12, 25:19, 36:1, 36:9, 37:2. Bij Gen 6:9 zou je dus ook kunnen lezen: de geschiedenis van Noach. In de hoofdstukken 6 tot en met 9 van Genesis kunnen we dan Gods geschiedenis met Noach lezen. Sommige verklaarders zijn van mening dat het woord tooledoot de structuur van het boek Genesis bepaalt.

Overigens is het wel weer opmerkelijk dat we wel lezen over de tooledoot van Adam, Noach, Sem, Izak en Jakob. Maar we lezen niet over de tooledoot van Abraham en Jozef, terwijl er juist wel veel over deze laatste personen geschreven wordt. Kortom, de verklaarders verschillen van mening over de betekenis van het Hebreeuwse woord. Meer informatie kunt u lezen in de Studiebijbel, op Genesis, pag.16. Graag beveel ik het lezen van de Studiebijbel van harte aan.

Ds. W. Visscher

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

hebreeuws