HHK leugenkerk

Ds. J.D. Heikamp / 33 reacties

Vraag

Bij ons in de kennissenkring is een verloofd stel. Zij komt uit de Ger. Gem. in Ned. Omdat ze samen naar een andere kerk aan het zoeken zijn die bij hen past, hadden zij een gesprek met haar ouders. Toen de HHK aan de orde kwam noemde haar vader dat een leugenkerk. Ik was daar erg geschokt over, temeer omdat de HHK toch een behoudende kerk is. Deze veroordeling staat niet op zichzelf. De hele opvoeding is hiermee doordrenkt. Het zijn lieve ouders, maar dit geeft steeds meer verwijdering..Het is niet mijn bedoeling om narigheid los te maken. Laten we maar bij ons zelf blijven. Toch wil ik deze vraag stellen. Waar komt deze veroordeling vandaan? Ik moet voor mijzelf toevoegen dat als ik een preek hoor waarbij de mens bijna niet mag geloven in de drieënige God, ben ik dagenlang de kluts kwijt en loop ik daar maar over te piekeren. Ik begrijp het eerstgenoemde standpunt ook niet omdat er elke zondag twee preken van oudvaders gelezen worden in die gemeente van de GGiN. De oudvaders zijn toch Bijbelgetrouw en gunnend?

Antwoord

De oudvaders hebben nooit gesproken over hun kerk als een leugenkerk waar zij toe behoorden. Er waren toen geen tientallen andere kerken. Zij behoorden tot de vaderlandse kerk en weerlegden wel de leugenleer als die werd verkondigd. Dat deden zij zeer scherp, omdat het hun ging om de zuivere leer die is naar de godzaligheid. Zij hebben zich daarom niet afgescheiden van de vaderlandse kerk, maar dienden deze in getrouwheid. Ik hoorde vele jaren geleden een predikant uit genoemd kerkverband eens zeggen van de preekstoel: dominees in de Hervormde kerk zijn allemaal leugenprofeten en Baälpriesters. Zodoende kunnen mensen beïnvloed worden om zulke uitspraken te doen, als dat is een leugenkerk.

Een vader kan met zulke uitspraken ook gewetensdwang uitoefenen op de zielen van kinderen. Maar de praktijk leert dat dit altijd negatief uitwerkt. Het getuigt in ieder geval niet van ootmoed om de ander uitnemender te achten dat jezelf. Wij behoren tot de HHK die de voortzetting is van de vaderlandse kerk die de Heere Zelf geplant heeft in ons land. Een bekende uitspraak is: ik behoor tot de slechtste kerk van Nederland, maar ik weet geen betere.

De Heere gaat door met Zijn eigen werk om Zijn Kerk te vergaderen totdat de laatste der uitverkorenen is toegebracht tot de gemeente die zalig wordt. En dat gaat gelukkig over kerkmuren een. Ziet eens op de duizenden christenen die worden vervolgd en gedood om Zijn naams wil. Tot welke kerk behoren die eigenlijk? Tot de Kerk met een hoofdletter, die geschreven staan in het Boek des levens des Lams.

Heere, schenk ons verootmoedigende genade om Christus wil.

Ds. J. D. Heikamp

33 reacties
possien
@Bruja;
Ik denk dat we een andere definitie van 'uitgescholden' hanteren. Dit forum heet refo-web, Is zeggen dat je een refo bent dan een scheldwoord? Bij verkettering heb ik ook een ander beeld, ik heb nog geen brandstapels gezien. Van der Staaij heeft een ongelukkige opmerking gemaakt, daar wordt Van der Staaij (en niet dé christen in het algemeen) op aangesproken. Is dat een voorbeeld van het 'uitschelden van christenen'?

Ik vroeg je om een voorbeeld van het uitschelden van een GGiN'er door een niet-christen. Ik ben bang dat je dat voorbeeld niet kan vinden, getuige je gegeven uitleg. Ben je het met me eens dat je uitspraak wat populair, ongenuanceerd en ongefundeerd was? Gewoon om je punt te kunnen maken?
1a2b3c
@rotterdam, als je samen naar ÉÉN kerk wilt gaan zei ik ;)
Bruja
@possien. je vraagt me ook naar iets wat ik niet schrijf en niet bedoel.
Door de niet-christelijken wordt je (refo of christelijke gezindte) uitgescholden, maar onze christelijke/refo-broeders/zusters doen het (binnen de refo of christelijke gezindte)erger/gemener...

de opmerking van vd Staaij was geen ongelukkige opmerking, daar wordt van der Staaij op aangevallen maar breder het christendom/SGP in zijn algemeenheid, waar ik mezelf toereken. Als jij dit niet ziet of vindt??? Zie je al die anti-christelijke tendenzen niet? Hetzelfde geldt voor de opmerking van die ds met de herdenking van de watersnoodramp, het mag niet meer gezegd worden, alles wat christelijk is en heet moet verdwijnen.

En dat geldt voor veel van dit soort gevallen. Als ik blogs, columns, artikelen in regionale/landelijke regionale kranten lees deze zijn gewoon grof of daar spat het sarcasme van af.

Maar ja dat zij dan zo (ze weten niet beter denk ik dan), maar als we dan binnen de gezindte dat ook nog eens gaan doen op dit soort manieren dan komt dat mij gemener over.
Tessa
@Alexander91: Ik koos/ga niet deze kerk uit omdat ik zelf voel dat hier in ieder geval de waarheid verkondigd wordt!! Niet alleen bij ons, maar ook bij veel andere kerkverbanden. Als ik dat niet zou vinden, zou ik immers op zoek gaan naar een kerkverband dat waarbij ik dat wel ervaarde?

ieder zit immers in de gemeente waarvan hij/zij vindt dat er de waarheid Bijbelgetrouw verkondigt wordt. Inderdaad vindt/voel ik dat ik onder de waarheid zit! De rest van jou reactie leg je er zelf in.

@1a2b3c: neem aan dat jij nu toch ook in de kerk zit waarvan jij `vindt`dat je daar het beste kunt zijn? Ben trouwens met mijn man meegegaan naar deze kerk en hebben de keuze samen gemaakt. Hij wilde ook met mij mee (HHK). dus ook die bewering gaat niet altijd op!

vraag me alleen soms af waar toch die vijandschap vandaan komt naar de GGiN toe. Kerk er al jaren en herken dat beeld gewoon totaal niet. (tenminste in mijn omgeving)
1a2b3c
@Tessa: Je voelt dat je onder de waarheid zit? Het voelt goed, dus moet het wel waar zijn???
Ik dacht dat we daar de Bijbel voor hadden.
Ik 'vind' pas iets van een gemeente als ik het getoetst heb aan de Bijbel, niet aan mijn gevoel of persoonlijke mening. Die horen ondergeschikt te zijn aan de Bijbel.
jsml
Beste Tessa, "vraag me alleen soms af waar toch die vijandschap vandaan komt naar de GGiN toe"

In de eerste plaats zal dat wel een eigenschap van mensen zijn. Over het algemeen zijn er niet heeel veel mensen met dezelfde mening dus dat botst weleens.

ten tweede zal dat heus niet alleen richting de GGiN gebeuren. Ik ben zelf opgegroeid (in de GGiN) met het idee dat alles daarbuiten een dwaalleer was. En dat idee kom ik (nog steeds) meer tegen. Bovendien wordt in bovenstaande vraag ook door een GGiN-er de HHK voor leugenkerk uitgemaakt.

Voor mij is, tegen mijn 'oude kerk', niet het grootste bezwaar dat ze menen de waarheid te hebben, maar dat ze menen (nagenoeg) als enige de waarheid te hebben. Overigens geloof ik graag dat dat in andere GGiN-gemeentes anders kan zijn...
altijdwat
Het heeft ook te maken met generatieverschillen denk ik. De oudere generatie in de GGiN heeft er destijds bewust voor gekozen uit een ander kerkverband te stappen en te strijden voor 'de waarheid'. Dat zorgt voor een heel andere mentaliteit dan onder de jongeren nu in deze kerk die daar veel opener instaan, logisch lijkt mij. Met Kerst was ik in de GGiN en het heeft me juist echt verbaasd / verwonderd hoe 'evangelisch' de preek van ds Roos was en ik dacht ook: ik merk in feite geen enkel verschil. De liefde van Christus voor zondaren, en de eigen verantwoording van de mens werden allebei duidelijk gepreekt. Fijn hoor, om in Christus over de kerkmuren heen te mogen zien. Daar heeft een dominee, een kerkverband of wat dan ook niets mee te maken. God werkt door Zijn Geest, de wind blaast waarheen hij wil.
Tessa
@1a2b3c: ik denk niet dat we het recht hebben voor elkaar te bepalen wanneer we iets mogen vinden of voelen. En al helemaal niet in dit soort zaken.

Als ik de hele gemeente ga toetsen aan de Bijbel vind ik nooit een kerk waar ik me thuis voel. Beter is te luisteren hoe God`s Woord er gebracht wordt!
Tessa
@jsml: Dat is ook wat ik bedoel. In de GGiN is niet alleen de waarheid, maar daarom zijn ze nog wel een van de kerkverbanden die de waarheid verkondigen.

Het zal inderdaad niet alleen tegen de GGiN gebeuren dat er negatief gereageerd wordt, maar het komt hier toch wel geregeld voorbij en er wordt fel op gereageerd!! meer als op andere kerkverbanden.
Spatie
@Tessa
Het zal inderdaad niet alleen tegen de GGiN gebeuren dat er negatief gereageerd wordt, maar het komt hier toch wel geregeld voorbij en er wordt fel op gereageerd!! meer als op andere kerkverbanden.

Kijk eens even hoe vaak er negatief gereageerd wordt op de Ger.Gem.
Je voelt je aangevallen in jouw geloof. Dat is helemaal niet nodig. Geloof is iets persoonlijks. Als jij het goed hebt in jouw gemeente, van welk kerkgenootschap dat dan ook zijn mag, is het toch gewoon goed.

Het is niet eerlijk om een heel kerkverband of om alle leden van een bepaalde richting over één kam te scheren. Dat doen we met ons allen iets te makkelijk.

Er is ongelofelijk veel mis in kerkelijk Nederland. Daar mogen we onze ogen niet voor sluiten. Ook niet als het om het kerkverband gaat waar we zelf bij aangesloten zijn. Laten wij proberen anders te zijn en in liefde het goede voor en met elkaar te zoeken.
1a2b3c
@Tessa: "Beter is te luisteren hoe God`s Woord er gebracht wordt!"

Dat bedoelde ik, ik heb het verkeerd verwoord. Sorry!
Ik ging in tegen jouw uitspraak dat je voelde dat in de GGiN de waarheid werd gebracht.
Alexander91
@tessa,
Je begaat een hele grote misvatting door te zeggen dat "ieder zit immers in de gemeente waarvan hij/zij vindt dat er de waarheid Bijbelgetrouw verkondigt wordt". Dat is absoluut niet wat ik zeg. En ik vind dat ook niet van mijn kerk. Maar ook niet van jou kerk. Als dat de kerkkeuze moet bepalen, dan bouw je op zand. Dan bouw je op je eigen mening. Of de mening van je ouders en de dominee, en wat je geleerd hebt. Dergelijke uitspraken maken kerken tot fundamenten van leven, terwijl onze Heere Jezus dat fundament moet zijn. Ik kies mijn kerk niet op basis van bijbelgetrouwheid. Als ik dat zou doen, dan zou ik kiezen als een blinde. Ik kies een kerk die mij wijst naar de Bijbel toe. Een kerk is mensenwerk en ten diepste dus net zo onderhevig aan zonde als elk ander mensenwerk. De Bijbel is geen mensenwerk. De Bijbel is Gods Werk, en de Bijbel is onfeilbaar. Als kerken van zichzelf gaan zeggen dat ze Bijbelgetrouw zijn, begaan ze een overschatting. Is iets dergelijks van jezelf zeggen, niet een verhoging van jezelf? We moeten ons toch vernederen?
Als je zegt dat je kerk Bijbelgetrouw is, zeg je dan op een gegeven moment niet ook dat je zelf Bijbelgetrouw leeft? En vervolgens niet dat jij een goed christen bent? En ga je in die waan op een gegeven moment niet anderen opleggen om jouw gedrag na te doen?
In mijn ogen verhogen vooral de rechtse en orthodoxe kerken zichzelf door te zeggen dat ze Bijbelgetrouw zijn. Ze zijn net als Petrus, die zei dat hij de beste onder de discipelen was. En als we de Bijbel zouden lezen dan zouden we wel weten hoe dat afliep.
Enige geschiedeniskennis (en dus mensenkennis) leert dat mensen die hun eigen leven of hun eigen clubje goedpraten, altijd op het verkeerde pad terechtkomen. Die mensen zijn alleen op de eigen ervaringen en beleving gericht. Die gooien het anker uit in eigen hart. En nota bene Jezus zegt dat wij ons anker bij hem uit moeten gooien. We moeten aan Hem en Zijn Woord vastzitten. Niet continu kijken of ons eigen hart al vanalles beleeft heeft en daar een schijnheilig sausje overheen gooien om dergelijk gedrag goed te praten. De medemens is makkelijk te bedriegen, maar onze God niet.
Tessa
@spatie: je hebt gelijk, er wordt ook vaak negatief gereageerd op de Ger Gem. maar ook daar stoor ik me enorm aan. En ik voel me niet persoonlijk aangevallen in mijn geloof hoor! vindt het juist storend dat een kerkverband over èèn kam gescheerd wordt door bepaalde uitspraken van mensen.

@1a2b3c: Heb het er ook niet duidelijk neergezet misschien. Maar.. is prima

@altijdwat: Dat is dus ook iets wat mij vaak kwetst als mensen negatief spreken over dit kerkverband. Het evangelie wordt er wel ruim gebracht, en er wordt zo vaak gezegd dat er bij ons geen weg tot zalig worden mogelijk is. En dat is echt onjuist. dat wordt wel gepredikt.

@Alexander91: Ik denk dat jij niet begrijpt hoe ik het bedoel. Ik kan het ook zo stellen: Iedereen kiest toch de kerk die hem de weg naar de Bijbel wijst?(zie jou reactie) En iedereen denkt toch in de kerk te zitten die dat doet? Anders zat je er immers niet? maar goed, ik hou het hier bij!