Gods volk moet door de hel naar de hemel

J.W.N. van Dooijeweert / 10 reacties

Vraag

Ik hoorde in een preek de uitdrukking, “Gods volk moet door de hel naar de hemel.” Waar komt die uitdrukking vandaan en wat wordt daar precies mee bedoeld?

Antwoord

Jammer voor die prediker, maar ik vind dat hij de mensen maar een hele omweg laat maken. De Rooms-Katholieke Kerk heeft haar dogma over het vagevuur. Daar zijn we toch tegen? Hebben we dan langs een omweg een ander vagevuur uitgedacht?

De Bijbel spreekt op een heel andere manier. De Bijbel kent maar één weg en dat is Jezus. Hij is de weg, de waarheid en het leven. Om mensen te redden van de hel, ging Zijn weg door de hel. Laten we het daar voorlopig maar op houden en daar ook genoeg aan hebben. Hij heeft betaald. Een zeer hoge prijs. Daarom hoef ik niet meer te betalen.

Ik denk dat ik wel begrijp wat deze dominee wil zeggen: Het is een heel zware ervaring als je ontdekt dat je een groot zondaar bent en dat je de dood verdiend hebt. Dan zie je de hel voor ogen.

Ik denk dat we een uitdrukking als deze beter maar kunnen vergeten. Vroeger waren er wel gezelschappen waar dergelijke uitdrukkingen graag gebruikt werden. Ik vind ze voor onze tijd volkomen ongeschikt. Eigenlijk zou het verboden moeten zijn om op een dergelijke manier mensen te bepreken. Er is een veel betere boodschap: "Jezus leeft en wil jou het leven schenken.” De Bijbel geeft het zo duidelijk aan: Jezus nodigt zondaren om tot Hem te komen. Hij voegt daar niets aan toe. Geen enkele voorwaarde, geen enkele zware weg die wij bedenken. Hij gaat met ieder die tot hem komt Zijn heilige weg. Daar hoeven wij onze kronkelweggetjes niet tussen te wringen. Zeker niet om de preek nog wat zwaarder te laten klinken. En hoe Zijn weg dan ook met je is, het einde zal vrede zijn. Maar niet omdat de weg zo zwaar was, maar omdat Jezus zo’n zware weg is gegaan.

Ik las een paar dagen geleden in mijn dagboek:
"Nooit zal ik meer bestaan
Als één die dood moet gaan.
Jezus is voor mij in 't graf gegaan
Ik ben er één die dood was
en nu, o wonder, voor eeuwig leef,
Omdat Jezus de dood voor mij is in gegaan."

Mooi om over na te denken. En ook om jezelf af te vragen of je zover al bent. De tijd dringt. De Heiland nodigt nog.

Hartelijke groeten,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

tale Kanaäns
10 reacties
mluther
De bovenstaande uitdrukking doet me denken aan die van een andere predikant. Een kind van God, zou er volgens hem zelfs vrede mee hebben als deze naar de hel zou moeten. Daar stemmen ze mee in, omdat Gods recht voor alles zou gaan. Een uitspraak die haaks staat op de boodschap van het Evangelie. Verzachtende omstandigheid zou het kunnen zijn als het een oudere predikant betrof. Maar nee, het is iemand die bijna 38 jaar is.

Wat het trieste is van zulke uitspraken, dat mensen een heel verwrongen beeld van God krijgen. Het Evangelie is nu juist, dat Zijn Zoon voor ons het kruis heeft gedragen en de schande veracht. Wat wij niet kunnen en willen, heeft Hij voor ons gedaan.

Enfin, ik laat het hier verder bij, aangezien dhr. Dooijeweert al prachtige dingen heeft gezegd. Daar heeft de vraagsteller al meer dan genoeg aan.
Jeremiah
@mluther

Ik denk dat dit ook veel napraten is van verhalen vanuit het gezelschapsleven en bekeringsgeschiedenissen.

Ds Kersten ging er wel eens tussen zitten, en die hoorde iemand dan een bevindelijk verhaal vertellen, en zei: waar staat dat in uw Bijbel? in de mijne kan ik het namelijk niet vinden.
CrA
Die uitdrukking komt volgens mij hier vandaan: Zach. 3:2 "De HEERE zei echter tegen de satan: De HEERE zal u bestraffen, satan! De HEERE, Die Jeruzalem verkiest, zal u bestraffen. Is deze Jozua niet een stuk brandhout dat aan het vuur ontrukt is?"
Lecram
Ik vraag me af of het kerkverband waar deze ds. toe behoort sancties zal instellen als die aangekaart wordt. Als dat de leer is van je kerk, dan zou ik me ernstig bedenken of ik daar met gezin onder dergelijke preken vruchtbaar zou kunnen zijn. Ik vrees van niet.

Wat doet zo'n man inderdaad het evangelie ernstig tekort. Paulus was furieus over zulke mensen en vervloekte ze zelfs.
ariehamelink
) verlaat geheel en al de doden, de onbekeerden; want zij stinken als verrotte krengen, en voegt u bij de levenden, en wees een gezel van alle die de Heere vrezen, en van hen die zijn bevelen onderhouden, Psalm 119:63. Laat al uw lust zijn tot de heiligen, die op de aarde zijn, en de heerlijken, Psalm 16:3. Houdt u niet op uzelven, scheidt u niet van de kerk; want anders zult gij verdoven, en 't is tegen de natuur van de wedergeboorte: Hand. 2:47. ... En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden. wat te dnken van deze uitdrukingen dan van Vader ? A Brakel uit de redelijke godsdienst dergelijke uitspraken heeft niets met de opdracht van CHRISTUS zelof te maken toen HIJ zn dicipelen uitzond wat deze brakel zei ga niet naar die verotte krengen vreselijk met al het goede val je gelijk om met degellijke uit spraken en dus hoort die uitspraak van die dominee ook in dat rijtje thuis helaar ja verdrietig zelfs je werpt een muur op voor de mensen in de wereld in plaats van de ladderJACOBS te verkondigen
ariehamelink
wat ik hierboven citeer is een uitspraak uit het boek wat in refo kringen nogal veel gebruikt word van A Brakel de redelijke godsdienst dit werk word zelfs gebruikt in doordeweekse gemeente avonden als onderwijs in de leer .
Het is ondanks alles zeker nuttig dit werk te lezen maar met degelijke citaaten als deze heb ik groote moeite van daar mn reactie hierboven jammer dat er nauwelijks op gereageerd word Daar je ook als gemeente toch een getuigend volk moet zijn juist naar die in de wereld zijn die Brakel krengen noemt kzou graag willen dat men wat kritischer naar boeken keek ivm met de opdracht van JEZUS uit te gaan naar diegene die nog buiten zijn
hvdijk66
Wat een geweldig mooi antwoord van dhr. Dooijeweert:

"Er is een veel betere boodschap: "Jezus leeft en wil jou het leven schenken.” De Bijbel geeft het zo duidelijk aan: Jezus nodigt zondaren om tot Hem te komen. Hij voegt daar niets aan toe. Geen enkele voorwaarde, geen enkele zware weg die wij bedenken."

Ik kan alleen maar AMEN zeggen en een stukje uit een lied citeren:

De hele nacht lig ik aan God te denken;
Ik voel dat hij er is. Zijn wijsheid geeft me rust.
Dan word ik blij, en zeker van mijn redding:
ik leef, ik leef naast God. Ik val niet uit zijn hand.

Want u zult mij niet zomaar laten sterven;
ik hoef niet naar het graf. Want u laat mij niet los.
U wilt mij leren waar ik het moet zoeken:
heel dicht bij u, mijn God, zal ik gelukkig zijn.
RSTHG21
Waarom zou het vroeger wel gebruikt mogen worden en tegenwoordig niet meer? In deze omgeving hoor ik die uitspraak nog genoeg en deze mensen hebben het ook echt zo ervaren, maar de Heere heeft ze eruit gehaald, een eeuwig wonder.
ariehamelink
rstghenz Dat is een waarheid ik zeg met nadruk dus een waarheid dat betekent zonder nu de waarheid in pacht te willen hebben Zou k even op u reactie willen ingaan .
Dan heeft een oude nu reeds al overleden predikant wel eens gezegd als 2 hetzelfde zeggen dan is het niet altijd hetzelfde .Want hoe zeg je iets in welk verband en met welke bedoeling .Als deze uitdrukking van die dominee over een helle gang eer je een zaligmaker voor je ziel mag leren kennen dan is dat een voorwaarde En dan krijg ik altijd het gevoel is dat nu helemaal de bedoeling geweest van de WOORD verkondiging staat die verkondiging nu niet juist in het teken van de verzoening door voldoening .MET ander woorden de Geest is vrij de een komt tot bekering want zegt de schrift heel duidelijk ook het is de goedertierenheid des HEEREN die een mens tot bekering leid toch ? .
Had de verloren zoon dan ook eerst een hellevaart mee gemaakt ? een ding en dat lijkt me echt bijbels hij was dood en een dood mens kan geen hellevaart meemaken ja eens op die grote dag van de schifting GODS maar in zn bekering nooit HIJ kwam tot schuld belijdenis ik heb gezondigd enz ik zal opstaan en tot mn Vader gaan enzenz Laten we toch voorzichtig zijn de GEEST van GOD te binden aan uitspraken van dominee s en oudvaders hoe stichtelijk die werken ook zijn De geest waait waar heen HIJ wil , De een met het suizen van een zachte wind de ander door de noorderwind enz .
Trouwens hoe dus niet wat hij zei maar hoe in de liefde of zegt zon dominee .zo iets omdat het zo bevindelijk is wat verstaat hij dan onder bevinding ?zwaar geladen uitdrukking wijlen ds L vroeginde wey zei eens hij stond zo in de liefde van CHRISTUS en had die zo uit mogen schilderen dat hij zei wie dat heeft mogen zien die vraagt zich af hoe kan een mens met zoveel liefde nog verloren gaan . Daar gaat gunning van uit als wij zelf nog door de hel zouden gaan dan zouden we nog zoveel van ons eigen ik overhouden dat we de hemel er mee willen verdienen o wat een remonstante gedachten En dat is niet uitgesloten dat we te makkelijk zulke dingen als een voorwaarde gaan verkondigen JEZUS zelf weende over Jeruzalem wat de profeten dode wie weent nog ook als voorganger over miljoenen mensen die HEM nog niet kennen in de werd levende alsof het nooit geen eeuwigheid word alsof er geen hel is o wanneer ging de hel dicht juist voor u personelijk en de hemel open in die enige BORG en zie op HEM alleen de Middelaar GODS en der mensen die hel en graf overwon en het leven heeft verworven voor al diegene die ZIJN verschijning hebben liefgehad ging de hemel open met hg
Samanthi
Heel mooi @ariehamelink