Man verslaafd aan internetporno

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Wij zijn een paar jaar getrouwd. Twee maanden geleden ben ik erachter gekomen dat mijn man verslaafd was (is, want dat gaat niet van de een op de andere dag over) aan internetporno. Ik heb hem verteld dat ik erachter ben gekomen en hij beloofde er echt alles aan te doen om ermee te stoppen. Als het hem niet alleen zou lukken, zouden we samen op zoek gaan naar een therapeut die hem ermee kan helpen. Dat is tot nu toe niet gebeurd. Nu ben ik er sinds kort achter dat hij ook genegenheid zoekt bij een kennisje van ons. Ik geloof niet dat het direct om seksueel contact gaat, maar hij vraagt wel (via chat/whatsapp) of zij hem ook mist, probeert afspraakjes te maken etc.. Ik kan niet onder woorden brengen wat er op dit moment allemaal door me heen gaat. En ik heb eigenlijk twee vragen: wat is dit voor een gedrag van mijn man en hoe moet ik hiermee omgaan/wat moet ik(hij) doen?!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Uw gevoelens verwoorden... ik begrijp heel goed, dat dat niet lukt. Het is niet niks, wat u zo in een paar zinnen neerzet! Nu zijn we inmiddels een paar weken verder: hoe gaat het nu met u?

Eerlijk gezegd heb ik geen bevredigende antwoorden op uw vragen. Waarom uw man zich gedraagt zoals hij doet, daarvoor moet u bij hem zelf zijn. Ik ken u niet. Ik ken hem niet. Bovendien is de anonimiteit van dit medium niet zo geschikt omdat ik wel heel veel kan 'invullen', maar dat hoeft in het echt niet de waarheid te zijn. Of u bijvoorbeeld antwoord van hem krijgt? Of u het antwoord krijgt dat u graag zou willen horen? Geen idee. Dus: hoe u zelf met de situatie om moet gaan? U kunt hem voorstellen -nogmaals- om op zoek te gaan naar een therapeut. U kunt zélf een professionele hulpverlener zoeken, die niet alleen bereid en kundig is in huwelijksrelaties -als uw echtgenoot tenminste méé wil- maar waar u tevens voor úw zorgen en verdrietigheden terecht kunt.

Door het schrijven naar het Refoweb hebt u de eerste moeilijke stap gezet. Ga nu verder op de ingeslagen weg en zorg voor uzelf door een gesprekspartner en/of hulp te zoeken. Uitgaande van de gedachte dat u niet uw man kunt veranderen, maar dat u wél kunt leren om uw houding ten opzichte van uw man en uw huwelijk te bepalen en eventueel te veranderen.

Mocht ik daar meer aan bij kunnen dragen dan dit advies, dan hoor ik dat graag!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

pornorelatietherapie
5 reacties
Daniel
moven met zo'n man.......vragenstelster als het zo doorgaat blijf u zijn sloofje....
AHHK76
Beste vraagstelster, Dit is echt moeilijk voor jou. Ik begrijp dat je hier mee zit! Er is zo geen pasklaar antwoord op jouw vragen te geven. Je kunt naar www.kostbaarvaatwerk.nl komen voor lotgenotencontact. Daar kun je anoniem al je zorgen en vragen delen. Anderen zullen dan met je meedenken en meeleven....
Sterkte!
altijdwat
ik kan me voorstellen dat het voelt alsof je wereld aan het instorten is. Ik zou je de tip geven: neem zsm een time-out. Ga weg, of laat hem voor een tijdje vertrekken zodat hij weet dat je het serieus meent. In die tijd kun je bedenken welke voorwaarden je wilt stellen om hem terug te laten komen. (bijv dat hij therapie gaat volgen) Ook kun je in die tijd professionele hulp zoeken om hierin gesteund te worden. Iemand die je helpt je grenzen te bewaken en je steunt. Heel veel sterkte!
altijdwat
ik kan me voorstellen dat het voelt alsof je wereld aan het instorten is. Ik zou je de tip geven: neem zsm een time-out. Ga weg, of laat hem voor een tijdje vertrekken zodat hij weet dat je het serieus meent. In die tijd kun je bedenken welke voorwaarden je wilt stellen om hem terug te laten komen. (bijv dat hij therapie gaat volgen) Ook kun je in die tijd professionele hulp zoeken om hierin gesteund te worden. Iemand die je helpt je grenzen te bewaken en je steunt. Heel veel sterkte!
Alma
Daniel, ik denk dat deze vrouw in al haar verdriet en zorgen liever een begripvolle en meelevende reactie ziet... hier kan ze niets mee...

Voor de vraagsteller: ik weet van iemand in een dergelijke situatie die met haar kinderen tijdelijk bij vrienden terecht kon, en haar man liet weten alleen terug te komen wanneer hij samen met haar professionele hulp ging zoeken. Zij heeft ook meteen zelf een afspraak gemaakt, dit meegedeeld aan haar man en is toen weer naar huis gegaan in afwachting van de relatietherapie. Deze therapie heeft geholpen, het is inmiddels jaren geleden maar het is goedgekomen!
Ik wens u veel sterkte en hoop dat er ook voor jullie een uitweg is.