Niet geaccepteerd door familie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 8 reacties

Vraag

Ik heb sinds een aantal maanden een vriendin. Een lieve, sociale meid zonder problemen. Maar om een of andere reden wordt ze niet geaccepteerd door mijn familie. Er is altijd commentaar. Ze kan niets goed doen. Ik heb er al diverse malen over gepraat met m'n ouders, maar dat helpt niet. Ik hou van haar, maar ook van mijn ouders. Komt dit vaker voor en wat moet ik doen? Ik woon nog thuis, dus er is geregeld een confrontatie.

Antwoord

Beste vraagsteller,

U zit in een lastig parket: heen en weer getrokken door vriendin-lief en door uw ouders. Tja, wat te doen. Het hangt af van de relatie die voor u het meest belangrijk is, denk ik. Waar bestaat het ouderlijk commentaar uit? Heeft het te maken met haar uiterlijk, opleiding, carrière of loopbaan, houding, haar kerklidmaatschap, sociale achtergrond of nog iets anders?

Zijn uw ouders misschien jaloers op uw aandacht voor haar, zodat zij toch op een andere plaats in uw leven komen? Dat is niet zo raar. Ook voor ouders is het een proces van loslaten als kinderen relaties krijgen, die mogelijk ook nog eens ánders zijn dan in stilte gedacht of gehoopt!

Probeer de situatie voor uzelf wat meer te analyseren, zodat er mogelijk anders gekeken kan gaan worden. Ga er daarbij van uit dat uw ouders het beste met u voor hebben, maar dat zij aan een nieuwe situatie van "zoon met relatie" wellicht eerst wat meer moeten wennen.

Misschien is het verstandig om op uzelf te gaan wonen, zodat er wat (gezonde) afstand kan komen tussen pa, ma en uzelf. Maar dat hangt wellicht ook van uw leeftijd af. Bent u meerderjarig of jonger dan 18 jaar?

Alle goeds gewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

familieschoonfamilie
8 reacties
chrissie
herkenbaar dit was bij mij en is ook het geval helaas nog steeds..
Catherine
Het verbaast mij altijd wanneer iemand een dergelijke vraag stelt, zonder zelf eerst met de betreffende personen gesproken te hebben. Want daar zul je toch moeten beginnen? Pap, mam, wat vinden jullie van haar, is ze niet ontzettend lief? Dan hoor je wellicht wat hun bezwaar is. Terecht of niet terecht. Want verliefdheid maakt nogal eens blind en zie jij dingen niet die jouw ouders wel zien.
esthuis
@catherine: Vlgs mij staat er in de vraag dat hij er al diverse malen met zijn ouders over heeft gepraat!
Sterkte vragensteller.
Catherine
esthuis: dat las ik ook wel, maar erover gepraat, dat klinkt tamelijk vrijblijvend. Ik bedoel meer: vraag eens rechtstreeks. En dan doorvragen, net zolang tot je een bevredigend antwoord krijgt. Bij sommige mensen kan dat best lang duren nl.
dkw
Ben je toevallig het eerste kind wat met een vriend(in) thuiskomt?
Dan is het heel herkenbaar.
Zoals Catherine zegt, gerichte vragen stellen.
Daniel
ammehoela.......mijn moeder vond mijn vrouw eerst maar een lellebel, maar die lellebel heeft wel ontslag genomen om haar het laatste jaar te verzorgen.

Tussen mijn moeder en mijn vrouw is het overigens helemaal goed gekomen.

Dus vraagsteller, er is nog hoop.
Veel sterkte!
zandkasteel
Er staat denk ik niet voor niets: daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen. Het probleem is denk ik van alle eeuwen! En als ze dan al het commentaar geleverd hebben, zijn ze verbaasd dat na het huwelijk het stel meer naar de ouders van de moeder trekt.......
zandkasteel
sorry, moeder moet zijn: van de vrouw/meisje