Overdoop en belijdenisgeschriften

Redactie Refoweb / 11 reacties

Vraag

Ik wil graag weten hoe het officieel zit met het Christelijk Gereformeerde lidmaatschap van iemand die als kind besprenkelt is, en later de geloofsdoop ondergaat wanneer hij tot geloof gekomen is. Als ik het goed begrepen heb dan is er een regel dat zo’n iemand zich onttrekt aan de gemeente wanneer hij zich laat 'overdopen'. Voor mij is dit belangrijk omdat ik lid ben van een gemeente die als grondslag de Bijbel en de drie formulieren heeft. Ik erken de Bijbel als het enige fundament, en daarom heb ik er gewetensproblemen mee wanneer kerken naast de Bijbel ook andere geschriften erkennen als grondslag. Ik weet dat het grote argument is: de formulieren zijn op de Bijbel gegrond. Afgezien van het feit dat ik het op Bijbelse gronden niet met alles eens ben wat betreft de formulieren: de Bijbel alleen is genoeg!  Dat staat zelfs in de N.G.B. Ik zie het zo, je staat met een voet op vaste grond (de bijbel) en met de ander op drijfzand (menselijke geschriften, ook al zijn ze nog zo 'goed') Nu hebben wij een gemeente waar we in de praktijk goed kunnen kerken (afgezien van de verbondsleer), maar ik vraag me af of ik niet medeverantwoordelijk ben voor de leer die daar gepreekt wordt omdat ik lid ben van die gemeente. Dit is geen inhoudelijke vraag over de formulieren, ook niet om de redenen hoe die die tot stand gekomen zijn. Maar ik wil weten of ik het kan maken om lid te zijn van een gemeente die de formulieren officieel onderschrijft, terwijl ik in mijn geweten overtuigt ben dat de Bijbel alleen de grondslag is. (afgezien van het feit dat ik de formulieren niet geheel Bijbels vind) Draag ik door lid te zijn van zo'n gemeente daar dan mede de verantwoording voor? Zelf denk ik van wel, maar mijn man vindt dat ik daarin te ver gaat. Ik zou er denk ik wel rust in krijgen wanneer ik weet dat ik me officieel aan die gemeente onttrokken heb, doordat ik me heb laten overdopen. Maar onze gemeente erkent me als volwaardig lid, ondanks dat ze het niet eens zijn met mijn mening over de doop. Ik wil graag naar een gemeente gaan die alleen de Bijbel als grondslag heeft, maar mijn man wil in onze eigen gemeente blijven. En ik zit met mijn gewetensproblemen, en nu is mijn enige lichtpuntje dat ik in theorie officieel geen lid meer ben van die gemeente. Kan ik dit naar eer en geweten zo zien, of zijn er ander regels waardoor dit niet opgaat?

Antwoord

11 reacties
hoop
Beste vraagstelster,

1. De kinderdoop is volop bijbels! Met volle overtuiging zeg ik dat. Durf de lezing van ds GA vd Brink hierover te lezen (via internet)

2. Kan het zijn dat jouw geweten niet recht is, om te veronderstellen dat de belijdenisschriften niet nodig zijn in een gemeente, omdat de Bijbel alleen de vaste grond is. Deze redenering is krom. Je bent verkeerd gaan denken.

3. Maak er geen wet van, om alleen de Bijbel te lezen. Geschriften van oudvaders, puriteinen, dordse leerregels, de heidelberger enz. Waarom zouden we ze niet mogen lezen?

Heel eerlijk: Wat bezielt je? Leg het eens voor de Heere neer, en vraag aan de Heere, hoe of wat. En laat het bij de Heere!

Hartelijke groet, en Gods Wijsheid toegewenst!
janvanverweg
de formulieren zijn beperkingen ze beperken de ruimte waarin de kerk leeft. de bijbel biedt meer ruimte met daarbij ook meer onduidelijkheden. over veel zaken laat de bijbel zich niet uit. en daardoor is er vrijheid om verschillend te denken over die zaken. de formulieren helpen duidelijkheid te scheppen door keuzes te maken. de ruimte wordt kleiner en helderder.

b.v de bijbel stelt alleen dat we moeten gaan geloven. hoe dat precies in zijn werk gaat wordt in het midden gelaten. je kan allerlei standpunten herover in de bijbel herkennen. de formulieren hebben duidelijkheid geschapen door een standpunt tot norm te maken. de ruimte werd beperkt en de zaak werd er helder door. als gevolg: meer eenheid voor hen die het daar mee eens zijn.

in een enkel geval wordt er aangevuld wat er niet is. hier wordt de bijbel uitgebreid. velen zien de verwijzing naar de paapse mis als een blooper in een overingens goed formulier.

een gemeente is meer dan haar leer. het zijn de heiligen die elkaar opbouwen en toerusten. mag je daarin participeren? wordt jouw participatie gewaardeerd?
Catherine
Ik word hier altijd verdrietig van. Iemand is als klein kindje gedoopt en dat zou op volwassen leeftijd dan nog een keer moeten? Waarom, voor wie?
Pientje
Beste vraagsteller,
Ik geef je geen antwoord, maar mag ik je enkele richtlijnen geven?
- klopt het dat je in een kramp zit rondom je eigen verantwoordelijkheid? Waar komt dat vandaan? Uit liefde voor je gemeenteleden? Of misschien uit angst, angst voor God(s oordeel) over jouw daden en verantwoordelijkheden?
- Weet jij je veilig in de Heere geborgen?
- Als je de hele tijd over de Heere denkt (ipv over jezelf, je eigen verantwoordelijkheden, je eigen angst, je problemen, etc) dan krijg je de vrede van God die alle verstand te boven gaat, waardoor je uit liefde voor God en je naaste handelt (omdat je niet meer bang bent voor Gods oordeel, want de liefde sluit de vrees uit).
- Ik herken het wel hoor: te veel op mijn verantwoordelijkheid gericht. Ik kan niet voor jou spreken, maar zelf merk ik dan dat ik de Heere te veel uit het oog verloren heb, God en Zijn genade en liefde voor mij, maar ook Zijn almacht, omdat ik teveel me heb gericht op wat ik allemaal moet doen.
- Fijn dat je de Bijbel als enige grond aanhoud!
- In het Nieuwe Testament zien we de functie van de gemeente, het Lichaam van Christus. Handelingen 2 vertelt wat de functie van de eerste christengemeente is: ze bleven dagelijks eensgezind bijeenkomen, ze maakten gebruik van het Heilig Avondmaal, ze loofden God en ze hadden zich laten dopen. Is dit in jullie gemeente zo?
- Het gaat in het NT niet meer om het individu, maar de gemeente in zijn totaliteit, samen, als Lichaam van Christus, tot Jezus' gedachtenis, om elkaar te bemoedigen en te vermanen. Dit is het gemeente-zijn in de Bijbel. Beste zuster, hiervan wil jij je toch niet onttrekken?
- Ik meen dat de Bijbel zegt dat de man het hoofd van het gezin is. Volgens mij moet een man dus alles op een rijtje zetten (zijn argumenten en de jouwe) en dan eerlijk tot een conclusie komen wat voor jullie (als eenheid als man en vrouw) goed is.
- Ik denk dat dit voor een getrouwde vrouw in houdt dat zij haar man moet volgen en gehoorzamen in liefde (als het goed is neemt hij jouw argumenten mee in zijn keuze en zo niet, dan meen ik dat je als vrouw niet zomaar je eigen weg kan gaan).
- Toch vind ik je strijd niet vreemd hoor! Maar het is toch goed om je te houden aan wat de Bijbel zegt, ook in deze dingen. In het gehoorzamen van de Heere ligt immers een weg van vrede en zegen geborgen!
adj106
Toen ik gedoopt werd, werd er vanuit de gemeente waar ik lid was, CGK, gezegd dat ik niet meer aan het Avondmaal mocht komen omdat ik tegen de belijdenis van de kerk in zou gaan. Ik ben toen uitgeschreven en inderdaad er werd gezegd dat ik mij had onttrokken.

Het doet ergens pijn om het zo te noemen, aan de andere kant is er voor mij niets beters dat ik de wil van onze Hemelse Vader heb gevolgd en ervaar in mijn leven veel zegen door deze stap te zetten en mij te laten dopen.

Ik herken je vragen over de formulieren en hoe hiermee om te gaan. Ieder gaat hierin zijn eigen weg. Ik geloof dat God ons door de Heilige Geest wil openbaren wat Zijn wil over jouw leven is.
SDG
Wat ik vreemd vind te horen van de vragenstelster is dat ze gedoopt werd, maar wel naar een CGK-gemeente blijft komen. Als je je laat dopen (overdopen of herdopen is m.i. geen goede uitdrukking voor iemand die zich laat dopen terwijl hij of zij als kind ook 'gedoopt' is), sluit je je toch aan bij de gemeente waar je je laat dopen? Dat is de Bijbelse lijn. Ten eerste is het helemaal fout geweest van de baptistengemeente of welke andere gemeente dan ook om jou te dopen als die wist dat je daarna bij de CGK-gemeente zou blijven. Ten tweede is het ongepast dat je naar een CGK-gemeente blijft gaan terwijl je je ergens anders hebt laten dopen. Het is óf het ene, óf het andere: óf bij de CGK-gemeente blijven, diens leer volgen aangaande doop en lidmaatschap, óf naar een baptistengemeente gaan, je daar laten dopen, en vervolgens die gemeente dienen met jullie gaven.
Pientje
@hoop: wil je die site van die lezing van ds. G.A. v/d Brink doorgeven?
dkw
Toch snap ik de vragensteller of stelster wel.
De kinderdoop is nu eenmaal een groot punt van discussie, en terecht, wat je er ook van vind, voor beide kanten zijn goede argumenten.
Denk alleen maar aan Bunyan of Spurgeon (die zelf ook 2x gedoopt is) niemand zal die 2 voorbeelden verwerpen.

En in een baptisten gemeente is de prediking nu eenmaal wat anders als in een CGK of GG, dus zo gek vind ik het niet.
Dus een voorstander van de geloofsdoop zijn en toch de (rechtse) prediking van een CGK of andere kerk aanhouden kan ik goed begrijpen.

Mijn voorstel is om de kinderdopers te accepteren en respecteren, maar ook de geloofsdopers, in welk kerkverband dan ook zonder gelijk met censuur ofzo aan te komen.
rotterdam
Eens met dkw, wij zullen moeten leren de religieuze claim op de waarheid los te laten. Het is eenvoudig vast te stellen dat er talloze manieren zijn om God te zoeken en te dienen.

Eén interpretatie van Bijbel, of een cluster van dogma's die in een bepaalde vroegmiddeleeuwse of latere tijden tot context zijn gegroeid bindend verklaren voor alle gelovigen van nu, is geestelijke dwang.
edwin68
ik ben van mening dat alles buiten de Bijbel om heel mooi kan zijn maar er schuilt een heel groot gevaar in en dat heeft Paulus in Gal. 1:6 en versa heel duidelijk omschreven. Hoe en welke relatie hebben wij met God de Vader? Kijken we tegen Hem op als zijnde een God die oordeelt? Wat betekend dan de genade door Zijn Zoon die voor ons zelf de dood heeft teniet gedaan? Schuiven we de regels en wetjes door onze voorouders bedacht aan de kant en gaan we in dit geval de Bijbel als enige waarheid en LIEFDESBRON door God ons gegeven dan kunnen we alleen hier een antwoord op je vragen vinden in Handelingen 19. Daar wordt onderandere ook gesproken over doop met de Heilige Geest bij volwassen personen die al gedoopt waren wat aan geeft dat je het bewust moet ontvangen, iets wat een kind niet kan die net op aarde is toch? Waar gebeurd dat in de kerk? Je hebt een goede keuze gemaakt in gehoorzaamheid en je kunt je ouders dankbaar zijn dat zij je op hun manier hebben opgedragen aan de Heer als een soort besnijdenis maar absoluut niet als DE DOOP. Als we nog even naar Gal. 2 gaan. Daar wordt alleen al de besnijdenis teniet gedaan, ook werden er zo wie zo geen meisjes besneden. Jezus werd in het bijzijn van Johannes gedoopt toen Hij volwassen was en pas toen kwam de Heilige Geest op Hem. Iets wat Paulus in Handelingen 19 als eerste schrijft, "hebt u de Heilige Geest ontvangen" is dat bij jou ook het geval? Dat, is mijn ervaring, is heel belangrijk in de Bijbelse doop en lezen we hier of hand 2:38 en vele plaatsen meer in God Woord. Anders zoek een broeder of zuster die in oprecht geloof jou de handen oplegt en ontvang de Heilige Geest. Jezus heeft voor ons alle wetten volbracht en teniet gedaan, ook iets als we de hbc boven de Bijbel stellen we ons weer tot slaaf laten maken lees o.a. Gal. 4:7 of het boek Romeinen. Toen Jezus naar de Vader ging heeft Hij ons 1 ding op gedragen zoals ieder Christen weet, heb elkaar lief zoals je jezelf lief hebt. In die liefde is het niet nodig denk ik om je je te onttrekken uit jullie kerk omdat je gehoorzaam bent geweest aan de aller hoogste en door je te laten leiden door Hem zullen anderen jaloers worden op je wijsheid en dat is het ware Evangelie, Glorie aan God.
rotterdam
@edwin68 – je vraag “Waar gebeurd dat in de kerk? “ is eenvoudig te beantwoorden n.l. in de R.K. en in Orthodoxen kerken daar noemen ze het “vormsel”.

Het vormsel (in het Latijn confirmatio, van het werkwoord firmare = bevestigen) is een sacrament waardoor een gedoopte de kracht van de Heilige Geest ontvangt om zijn geloof standvastig te kunnen belijden. Het vormsel is gebaseerd op de apostolische leer en de Bijbel (Hand. 8:14-17; Ef. 4:30).

Het is tijdens de reformatie afgeschaft en vervangen door de openbare geloofsbelijdenis.