Erge schrikreacties

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Ik heb vaak last van erge schrikreacties, zomaar ineens om niets en soms ben ik wel eens duizelig/wat licht in het hoofd. Wat zou dit kunnen zijn?

Antwoord

U stelt een moeilijke vraag. Schrikreacties in het algemeen kan horen bij spanning en/of angst; maar of daar sprake van is in uw gevoel, kan ik moeilijk zeggen/beoordelen. Het kan wel een reden zijn waardoor je een licht gevoel in het hoofd krijgt.

Een licht gevoel in het hoofd is een vorm van duizeligheid. Het is een veel voorkomende vorm van duizeligheid. Mensen beschrijven het gevoel ook wel als zweverigheid, een flauw gevoel, bijna flauwvallen of "het wordt langzaam wazig voor mijn ogen."

Deze vorm van duizeligheid is onaangenaam en hinderlijk. Het maakt onzeker en soms angstig. Mogelijke aanleidingen zijn emoties, spanningen en vermoeidheid. Ook bepaalde medicijnen, erg schrikken en opstaan uit een stoel of bed kan de duizeling veroorzaken.

Houd in een dagboek bij wanneer het lichte gevoel ontstaat en wat ermee te maken zou kunnen hebben. Het dagboek kunt u bespreken met uw huisarts.

Wilt u meer hierover weten? Kijk dan op thuisarts.nl en zoek op "licht gevoel in het hoofd".

Groeten,
José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

angstduizelig
1 reactie
rian2
Ik heb dit ook gehad, bij mij was dit ongeveer tot een 1 jaar na de bevallingen.
Ik ben er toen mee naar de dokter geweest, deze zij spanning en vermoeidheid.
Alle controles waren overigens goed.
Bij mij is het vanzelf weer over gegaan en heb nu gelukkig nergens meer last van.
Het gevoel is erg vervelend.