Meer bijbelkennis krijgen

Ds. H. Paul / 2 reacties

Vraag

Al lange tijd wil ik mij verder verdiepen in de Bijbel. Ik lees veel in de Bijbel en doe veel Bijbelstudie. Ik vind het heel belangrijk om mijzelf te verdiepen in de Bijbel, omdat ik vind dat heel mijn doen en laten daarvan uit moet gaan. Toch merk ik dat ik eigenlijk maar weinig weet van de Bijbel en nog minder van God. In mijn omgeving zeggen ze: Doe het maar met oudvaders en lees vooral veel in de Bijbel. Natuurlijk, dat vind ik ook, maar ik zou toch graag meer willen weten van de achtergronden, omstandigheden, etc. die in de Bijbel beschreven worden en die lees ik niet in oudvaders. Ik zou ook graag de grondtalen, het Grieks en Hebreeuws, willen leren. Al enige tijd zoek ik naar cursussen, deeltijdstudies en dergelijke, maar ik kan er niet uit komen. Een studie die mij erg interessant lijkt, is de universitaire studie bij het LOI omdat dit afstandsonderwijs is en dat mij beter zou uitkomen. Ik heb alleen wel twijfels bij de Bijbelgetrouwheid van deze opleiding. Aan de andere kant, wanneer ik kijk naar andere universiteiten valt deze opleiding toch nog niet zo slecht uit. Mijn vraag is eigenlijk: Kan ik, als lid van de Gereformeerde Gemeenten, een opleiding gaan volgen uit pure interesse, die mogelijkerwijs op vele punten niet Bijbelgetrouw is? Misschien heeft u ook nog andere tips om mijzelf verder te verdiepen in de Bijbel en alles daarom heen?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Mij is niet geheel duidelijk wat je doelstelling is. Als je een universitaire studie wil volgen om meer bijbelkennis te verkrijgen, dus uit pure interesse, zul je teleurgesteld uitkomen. Dan krijg je zoveel extra ballast mee, dat je je doel voorbijschiet.

Zoals je wellicht weet geeft de CGO-cursus ook heel wat mee. Speciaal de E-cursus. Daarnaast wordt er op de CHE in Ede afstandsonderwijs gegeven, waar je ook veel van kunt leren. Verder hoop ik dat het je vooral te doen is om de God van de bijbel te leren kennen. Maar een goede bijbelkennis is van harte aan te bevelen.

Hartelijke groeten,
Ds H. Paul

Tags in dit artikel:

Theologie studeren
2 reacties
refoweb
De Christelijke Hogeschool Ede adviseert je het volgende:

GPW digitaal: http://topshare.che.nl/theologie/215453/158181/220639

GPW vt/dt: http://topshare.che.nl/theologie/215453/158181

Cursus Theologisch Verdieping: http://topshare.che.nl/transfertheologie/331152

Filmpje GPWdigitaal: http://www.youtube.com/watch?v=U9wIGKjewxM
adriano313
Ik wil geen reclame maken, maar net deze week gestart:
De online bijbelstudie - Leef koninklijk -
Volgens mij kan je nog meedoen, gewoon op de site opgeven en het inschrijfformulier doorlopen, boek bestellen en je kan direct aan de slag!

ga naar http://bijbelstudie.net/website/bijbelschool?cat=49&id=233
(even kopiëren en plakken in je browser)

Bid hiernaast tot Hem of Hij je wil leiden naar meer studie en verdieping.
Of Hij je door zijn Geest hierin wil leiden, zodat het niet je eigen verhaal wordt.

Veel zegen en verdieping toegewenst en laat je leiden