Het Lam, staande als geslacht

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Wat wordt er bedoeld in Openbaring 5 vers 6 met “Het Lam, staande als geslacht”? Moet je dit letterlijk nemen of toch anders zien? Een geslacht lam vind ik geen aantrekkelijk gezicht eerlijk gezegd en ook vind ik het moeilijk om te verlangen/uit te zien naar de rest van de hemelse vergezichten zoals in het boek Openbaring beschreven. Of is dat (voor) nu ook nog niet nodig maar vinden we straks in volmaaktheid sowieso alles prachtig? Voor nu voelt het ergens vreemd en bedreigend. Hoe kijk ik er positiever naar (uit)?

Antwoord

Je hebt moeite met het beeld van het geslachte Lam dat staat. Ik ben er juist blij mee, gezien de betekenis er van.  Het Lam -dat is Jezus- ligt daar niet als een geslacht Lam, al bloedend en machteloos, te neer. Het staat als geslacht rechtop. Dat betekent: het is weer springlevend. Het Lam overwon de dood en het regeert. Het leidt de wereldgeschiedenis. Je ziet nog wel het litteken in zijn hals waar het mes er in was gegaan bij de slachting. Dat duidt op Jezus’ volkomen offer om de zondeschuld te boeten.

Stel je wordt op straat aangevallen door iemand met een mes. Een voorbijganger ziet dat en springt voor je in de bres. Maar hij loopt daarbij een ernstige en diepe steekwond op. Na een ziekenhuis verblijf komt hij weer thuis. Jij zoekt hem op en ziet je bij hem het litteken. Dan herinnert dat er aan dat hij je leven gered heeft. Dan ben je toch dankbaar als je dat litteken ziet. Dat die man dat voor jou over had! Het ontroert je. Hoeveel te meer geldt dat van Jezus. Als gelovige weet je; dat litteken is voor mij een teken dat Hij mij redde van de eeuwige dood. Daar dank ik het eeuwige leven aan in Gods heerlijkheid.

Of die littekens nog te zien zijn als we bij Jezus mogen zijn in zijn heerlijkheid en dat daarom die heerlijkheid niet volmaakt zal zijn? Je moet wel bedenken dat het gaat om visioenen, dat zijn beelden waarin God zich aanpast aan ons begripsvermogen als mensen. De toekomstige heerlijkheid is een dimensie die onze aardse werkelijkheid van nu verre te boven gaat. Die zal zeker volmaakt zijn.

Ik schreef over het bij Jezus zijn; dat is namelijk de kern van Gods heerlijkheid. Je zult het wel niet zo bedoelen, maar uit je vraagstelling lijkt het erop dat het je alleen te doen is om dat hemels paradijs. Maar het boek Openbaring focust ons vooral op het bij God in Christus zijn. Daar moet dus ook onze focus liggen in het geloof. Een bruid die verlangt toch niet naar de trouwdag met haar rijke bruidegom puur vanwege het prachtige huis waarin ze komt te wonen, toch veelmeer omdat ze zo graag bij Hem wil zijn alle dagen van haar leven? Zo is het ook met de bruidskerk. Lof zij het Lam dat onze zonden op zich nam.

Tenslotte nog een tip. Je hebt tegenwoordige veel Bijbels met kanttekeningen. Die aantekeningen bij de tekst geven de betekenis van zo’n Bijbelvers als jij noemt kort weer.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

Tags in dit artikel:

Openbaring