Liefdevolle God en jonge mensen die sterven

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin kwam bij mij met een hele moeilijk vraag (vind ik). Ze vroeg namelijk dit: als God een liefdevolle God is, waarom laat Hij dan jonge mensen ook sterven en niet alleen mensen van 80 ofzo. Ze gelooft wel dat God liefdevol is, maar niet op het gebied van de dood. Ik verwacht geen concreet en pasklaar antwoord, maar ik zou het wel fijn vinden als ik een reactie zou krijgen.

Antwoord

Het is typerend voor ons mensen dat wij altijd de volgorde omdraaien en aan de verkeerde kant beginnen te denken en te redeneren. Waarom sterven mensen (ook jong)? Doet God dat? Ten diepste niet. De oorzaak van de dood van mensen ligt hierin dat wij de band met God hebben doorgesneden. Dat is gebeurd in het paradijs. Wij hebben toen wél geluisterd naar en geloofd in satan: een vreemde indringer, die wij niet kenden en van wie we maar moesten afwachten of hij de waarheid sprak. Achteraf bleek dat niet zo. Hij sprak enkel leugen. En tegelijk lieten wij blijken dat wij onze goede en betrouwbare God (dat was toch gebleken in heel de schepping die er voor de mens was) niet geloofden. Door satan te geloven verbonden wij ons aan de mensenmoordenaar van het begin, die het geweld van de dood heeft. En door God niet te geloven, sneden wij de band door met God, die het leven is. Wij zelf kozen vóór de dood en tégen het leven.

Als je het zo beziet, is het een groot wonder dat wij niet meteen sterven, maar leven mogen. Dan is het een nog groter wonder dat God mensen, die naar Hem niet willen luisteren, zoveel genadetijd geeft. Het gaat echt in dit aardse leven erom dat wij die genade leren kennen. Eén ding is nodig, zei de Heere Jezus. Dat is echt waar. In dat licht maakt het niet uit hoe oud je wordt.

November vorig jaar overleed in mijn gemeente een jonge vrouw van 27 jaar. Zij liet een man en een klein jongentje van twee jaar achter. Maar haar leven was afgerond. Zij had de Heere en Zijn genade leren kennen en was bereid om te sterven. Ze verlangde de laatste weken van haar leven niet meer naar aardse dingen, maar wilde alleen horen van het leven bij de Heere. Dat was voor haar het echte leven.

God is inderdaad goed en vol liefde. Of vind je van niet als Hij mensen zolang in het leven laat die het leven niet verdienen?! Of vind je van niet als Hij mensen zoveel genadetijd geeft terwijl ze die tijd niet gebruiken om de Heere te zoeken? Hij wil zondaren naar Zich toe trekken.

Waar gaat het om? Als iemand jong sterft die Gods genade leerde kennen is hij/zij eindeloos veel gelukkiger dan iemand die 90 jaar oud is geworden en de Heere niet nodig had. Wat erg: zoveel genadetijd en God niet gezocht! Wie van die twee heeft het beste deel?

Ds. P. van der Kraan